بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی از طریق متغیر میانجی استراتژی دیجیتالی شدن بر نوآوری مخرب در شرکت بوذرجمهر
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیمحمد مهدی ناظر فصیحی 1 , مجتبی کاظمی رهبر 2 *
1 - دانش آموخته، گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: گرایش به کارآفرینی, استراتژی دیجیتالی شدن, نوآوری مخرب, دیجیتالی شدن,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر نوآوری مخرب با نقش میانجی استراتژی دیجیتالی شدن در شرکت بوذرجمهر انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل 201 نفر از مدیران و کارکنان شرکت بوذرجمهر در سال 1403 بود که با استفاده از فرمول کوکران، 132 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد گرایش به کارآفرینی (جفری و همکاران، 2002)، استراتژی دیجیتالی شدن (یوکو و همکاران، 2019) و نوآوری مخرب (لین و همکاران، 2015) استفاده شد. روایی ابزار پژوهش با استفاده از روایی محتوا و همگرا بررسی و تأیید شد. همچنین، پایایی پرسشنامهها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS 3 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گرایش به کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری مخرب دارد. همچنین، استراتژی دیجیتالی شدن بهعنوان متغیر میانجی، این رابطه را تقویت میکند. یافتههای فرضیههای فرعی نیز نشان داد که گرایش به کارآفرینی تأثیر معناداری بر استراتژی دیجیتالی شدن دارد و استراتژی دیجیتالی شدن نیز بر نوآوری مخرب اثرگذار است. بنابراین، توسعه استراتژیهای دیجیتالی میتواند نقش مهمی در افزایش نوآوری مخرب ایفا کند.
The present study aimed to investigate the effect of entrepreneurial orientation on disruptive innovation with the mediating role of digitalization strategy in Bouzarjomehr Company. This study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population consisted of 201 managers and employees of Bouzarjomehr Company in 1403, of which 132 people were selected using the Cochran formula using simple random sampling. Standard questionnaires on entrepreneurial orientation (Jeffrey et al., 2002), digitalization strategy (Yoko et al., 2019), and disruptive innovation (Lin et al., 2015) were used to collect data. The validity of the research instrument was examined and confirmed using content and convergent validity. Also, the reliability of the questionnaires was confirmed by calculating Cronbach's alpha and composite reliability (CR). The data were analyzed using the structural equation method and Smart PLS 3 software. The results showed that entrepreneurial orientation has a positive and significant effect on disruptive innovation. Also, digitalization strategy as a mediating variable strengthens this relationship. The findings of the sub-hypotheses also showed that entrepreneurial orientation has a significant effect on digitalization strategy and digitalization strategy also affects disruptive innovation. Therefore, the development of digital strategies can play an important role in increasing disruptive innovation.
1. فیض، داود، شعبانی، محمد. (1399). بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 15(12)، 93-108.
2. موسوی، سیده المیرا، رجوعی، غیور باغبانی، سید مرتضی. (1398). تأثیر گرایش کارآفرینی و یادگیری و خودکارآمدی کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار: مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت سلامت، 22(4)، 72-85.
3. Anderson, A. R., Dodd, S. D., & Jack, S. L. (2012). Entrepreneurship as connecting: some implications for theorising and practice. Management Decision.
4. Becker, W., Schmid, O., 2020. The right digitalization strategy for your business: an empirical analysis of the design and implementation of digital strategies in SMEs and LSEs. Bus. Res. 13, 985–1005. https://doi.org/10.1007/s40685-020-00124-y
5. Bosma, N., & Levie, J. (2010). Global entrepreneurship monitor: 2009 global report.
6. De Oliveira, R.T., Indulska, M., Steen, J., Verreynne, M.L., 2020. Towards a framework for innovation in retailing through social media. J. Retail. Consum. Serv. 54, 101772 https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.01.017
7. Engelen, A., Kube, H., Schmidt, S., & Flatten, T. C. (2014). Entrepreneurial orientation in turbulent environments: The moderating role of absorptive capacity. Research Policy, 43(8), 1353-1369.
8. Fellnhofer, K., 2019. The complementary effect of firms’ and team leaders’ entrepreneurial orientation on innovation success and performance. Int. J. Innov. Manag. 23(5), Article e1950043 https://doi.org/10.1142/S1363919619500439.
9. McDonald, M. P. (2023). Digitalization strategy does not equal IT strategy. Harvard Business Review (November). Retrieved from https://hbr.org/2012/11/digital-str ategy-does-not-equa (accessed 28 February 2023).
10. Meirun, T., Makhloufi, L., & Ghozali Hassan, M. (2020). Environmental Outcomes of Green Entrepreneurship Harmonization. Sustainability, 12(24), 10615.
11. O’Reilly, C., Binns, A.J., 2019. The three stages of disruptive innovation: idea generation, incubation, and scaling. Calif. Manag. Rev. 61 (3), 49–71. https://doi.org/10.1177/ 0008125619841878
12. Ritala, P., Baiyere, A., Hughes, M., Kraus, S., 2021. Digital strategy implementation: the role of individual entrepreneurial orientation and relational capital. Technol. Forecast. Soc. Chang. 171, 120961 https://doi.org/10.1016/j. techfore.2021.120961
13. Sabri, Hala. (2022). Making sense of Knowledge Management (KM), Information Technology (IT) and Artificial Intelligence (AI): an Integrative Approach. International Journal of Information Management, 30(3), 220–230
14. Sadiq, F., Hussain, T., Naseem, A., Mirza, M.Z., Syed, A.A., 2022. The pursuit of disruptive innovations by middle managers: effects of the firm’s customer orientation and mastery achievement goals. Rev. Manag. Sci. 16, 551–581. https:// doi.org/10.1007/s11846-021-00456-x.
15. Sascha Kraus,(2023), Digital entrepreneurship: The role of entrepreneurial orientation and digitalization for disruptive innovation, Faculty of Economics and Management, Free University of Bozen-Bolzano, Piazza Universita 1, 39100 Bolzano, Italy
16. Sheng, M. L., & Chien, I. (2016). Rethinking organizational learning orientation on radical and incremental innovation in high-tech firms. Journal of Business Research, 69(6), 2302-2308.
17. Suarez, F., Lanzolla, G., 2023. The half-truth of first-mover advantage. In: Harvard Business Review (April), Retrieved from. https://hbr.org/2005/04/the-half-truth-offirst-mover-advantage. (Accessed 28 February 2023(