چالش های مشارکت ایران در ابر پروژه جدید جاده راه ابریشم
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسیفاطمه خواجوی 1 , حسین ابوالفضلی 2 , فاطمه سلیمانی پورلک 3 , علی صالحی فارسانی 4
1 - دانشجوی دکتری
2 - عضوهیات علمی
3 - علوم انسانی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد، چالوس، ایران
4 - استادیار علوم سیاسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
کلید واژه: آمریکا, ایران, چین, جاده ابریشم جدید, کمربنده و راه,
چکیده مقاله :
ابرپروژه جدید راه ابریشم یا طرح کمربند و راه جدید ابزاری در طرح ایجاد همکاری منطقه ای، ایجاد انعطاف سیاسی؛ بهبود رشد اقتصادی، پیشنهاد تنوع سازی تجارت و سرمایه گذاری در حمل ونقل، بخشهای معدن و انرژی هستند. کمربند و راه جدید، شرایطی مطلوب برای ایران است که در این میان کریدور شرق - غرب اهمیت ویژه ای دارد. ایران در راستای تکمیل و گسترش راه های ارتباطی خود با کشورهای منطقه، طرح هایی را در دست اجرا دارد. ایران می تواند به دلایل مختلف از جمله موقعیت ممتاز جغرافیایی جایگاه خاصی در این طرح داشته باشد. اما این ظرفیت خود به شدت تحت تأثیر محدودیت ها و موانعی قرار دارد که سیاست خارجی ایران را دچار چالش می کند و حتی آثار مثبت ناشی از وابستگی متقابل را به مقوله ای پیچیده تبدیل می سازد. در این راستا پرسش اصلی مقاله این است که چه چالش هایی ورود ایران به طرح کمربند و راه را با مانع مواجه می سازد چه چالشی بر سر تحقق کمربند و راه جدید وجود دارد؟ در پاسخ به سوال فوق فرضیه این گونه مطرح می شود که مطابق نظریه چالش و موانع مشارکت، عدم وجود اقتصادهای مکمل، عدم وجود ارزشهای فرهنگی، قومی و سیاسی متضاد، شکاف های مذهبی و رقابت و اختلافات در میان کشورهای عضو، تسلط گفتمان امنیتی و رقابتهای قدرت های فرامنطقه ای، مهمترین چالش تحقق این پروژه اقتصادی می باشند. روش پژوهش حاضر نظری و تحلیل محور است.
The new belt and road plan is a tool in the plan to create regional cooperation, create political flexibility; Improving economic growth, proposing business diversification and investment in transportation, mining and energy sectors. The new belt and road is a favorable condition for Iran, among which the east-west corridor is particularly important. Iran is implementing plans in order to complete and expand its communication channels with the countries of the region. Iran can have a special position in this plan for various reasons, including its privileged geographical position. But this capacity is strongly affected by the limitations and obstacles that challenge Iran's foreign policy and turn even the positive effects of interdependence into a complex category. In this regard, the main question of the article is, what are the challenges that hinder Iran's entry into the Belt and Road project? In response to the above question, the hypothesis is proposed that according to the theory of challenges and obstacles to participation, the absence of complementary economies, the absence of conflicting cultural, ethnic and political values, religious divisions and competition and differences among member countries, the dominance of discourse. Security and the competition of extra-regional powers are the most important challenges for the realization of this economic project. The present research method is theoretical and analytical.
_||_