تبیین عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان گیاهان زینتی با توجه به مدیریت برند و پویایی بازار
محورهای موضوعی : مجله گیاهان زینتیمحسن هاشمی گهر 1 * , سید محمد علی طباطبائی میرک آباد 2
1 - گروه حسابداری، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش بازاریابی مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرقدس، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت برند, پویایی بازار, عملکرد اقتصادی, گیاهان زینتی, تقاضا,
چکیده مقاله :
عدم قطعیت و پویایی بازار در محیط های رقابتی، تولیدکنندگان گیاهان زینتی را وادار می کند تا در استراتژی های خود برای بهبود عملکرد اقتصادی تجدید نظر کنند. کلید دستیابی و حفظ عملکرد اقتصادی در داشتن و گسترش منابع انحصاری نهفته است که تکرار آن توسط سایر شرکت ها را چالش برانگیز می کند. این تحقیق بر تبیین عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان گیاهان زینتی با توجه به مدیریت برند و پویایی بازار آنها متمرکز شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران بازاریابی، مدیران مالی و کارکنان ارشد شرکت های تولید گیاهان زینتی در سال 1393 می باشد که با استفاده از فرمول معادلات ساختاری کلاین و جکسون، نمونه ای به تعداد 125 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. با توجه به نتایج، مدیریت برند و پویایی بازار نقش مهم و مثبتی در بهبود عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان گیاهان زینتی دارد. این یافتهها نشان میدهد که مدیران میتوانند نتایج تصمیمگیری خود را از طریق انتخاب استراتژی مشاهده کنند که بر معیارهای عملکرد آنها منعکس میشود. ارزیابی و مقایسه عملکرد مشاهده شده با روندهای گذشته، رقبا یا میانگین صنعت، بازخورد ارزشمندی را برای تصمیم گیری ها و فعالیت های آینده ارائه می دهد. از این رو، بهبود مستمر عملکرد یکی از اهداف اولیه شرکت ها در طول زمان بوده است. علاوه بر این، شرکت ها باید در هماهنگی با اعضای زنجیره تامین، تجزیه و تحلیل بازار و پاسخگویی به خواسته های آن از رقبای خود پیشی بگیرند، که می توان از طریق استراتژی ها و قابلیت های بازاریابی به آن دست یافت.
Uncertainty and market dynamics in competitive environments compel ornamental plant producers to rethink their strategies for improving economic performance. The key to attaining and sustaining economic performance lies in having and expanding exclusive resources, which makes replication by other companies challenging. This research focused on explaining the economic performance of ornamental plant producers considering their brand management and market dynamics. The study is applied research in terms of its objective and descriptive-survey based on its data collection method. Standardized questionnaires were used for gathering information. The statistical population of this study included all marketing managers, financial managers, and senior staff of ornamental plant production companies in the year 2024. Using Klein and Jackson's formula for structural equations, a random sample of 125 individuals was selected. Structural equation modeling and Smart PLS3 software were employed to test the hypotheses. According to the results, brand management and market dynamics play a significant and positive role in improving the economic performance of ornamental plant producers. These findings suggest that managers can observe the results of their decision-making through strategy selection, which reflects on their performance metrics. Assessing and comparing the observed performance with past trends, competitors or the industry average offers valuable feedback for future decision-making and activities. Hence, continuous performance improvement has been one of the primary goals for companies over time. Additionally, companies must outperform their competitors in coordinating with supply chain members, analyzing the market, and responding to its demands, which can be achieved through marketing strategies and capabilities.
Afsharfar, M. 2022. Investigating the impact of market orientation and marketing capabilities on financial performance with regard to the role of innovation moderator. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 6(21): 668-690.
Aripin, Z., Ichwanudin, W. and Faisal, I. 2024. The effect of marketing duality on performance: Using a response surface approach to overcome empirical barriers. Journal of Jabar Economic Society Networking Forum, 1(3): 49-65.
Aydin, M., Koc, P. and Sahpaz, K. I. 2023. Investigating the EKC hypothesis with nanotechnology, renewable energy consumption, economic growth and ecological footprint in G7 countries: Panel data analyses with structural breaks. Energy Sources, Part B: Economics, Planning, and Policy, 18(1): 2163724.
Blanchard, K., Schewe, C., Nelson, R. and Hiam, A. 2019. Exploring the world of business. USA: Worth Publishers, Inc.
Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Jurić, B. and Ilić, A. 2011. Customer engagement: Conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research. Journal of Service Research, 14(3): 252-271.
Dehdar, A. 2022. Investigating the impact of marketing performance and marketing strategy on financial performance in private medical clinics in Isfahan. Research in Accounting and Economic Sciences, 5: 43-50.
Garanti, Z. and Kissi, P.S. 2019. The effects of social media brand personality on brand loyalty in the Latvian banking industry. International Journal of Bank Marketing, 4(10): 28-45.
Hollebeek, L.D., Glynn, M.S. and Brodie, R.J. 2014. Consumer brand engagement in social media: conceptualization, scale development and validation. Journal of Interactive Marketing, 28(2): 149-165.
Isaac, O., Kazaara, A.G. and Kazaara, A.I. 2023. Assessment of the effect of workplace conflict on employees performance and organizational productivity, a case study of Tororo General Hospital. Metropolitan Journal of Business and Economics, 7(3): 279–289.
Javidi, N. and Boroumand, H. 2019. Analyzing the relationship between international marketing strategies and international experience with export performance (Case study: Zohreh Tarshiz Tile Glaze Company). Sixth National Conference on Management and Humanities Research in Iran, Tehran.
Mansourian, R. and Taghinasab, H. 2023. The relationship between marketing agility and economic performance in market turbulence (Case study: Companies active in the automotive and parts manufacturing industry). First National Conference on Emerging Research in Accounting, Finance, Management, and Economics with an Emphasis on Innovation Ecosystem Development, Tehran.
Mirzadeh Vaghefi, S.S. and Jalili, A. 2020. Native plants with ornamental potential for planting in urban green space of Tehran. Flower and Ornamental Plants, 4(2): 131-142.
Ricky, W., Ebert, J. and Starke, A. 2015. Business: 5th Canadian ed. Canada. Pearson Education CanadabInc., Toronto, Ontario.
Santos, V., Ramos, P., Sousa, B., Almeida, N. and Valeri, M. 2022. Factors influencing touristic consumer behaviour. Journal of Organizational Change Management, 35(3): 409-429.
Touni, R., Kim, W.G., Choi, H.M. and Ali, M.A. 2020. Antecedents and an outcome of customer engagement with hotel brand community on Facebook. Journal of Hospitality and Tourism Research, 44(2): 278-299.
Yakubu, M., Agabi, J. D., Alkali, M. and Yusuf, A. A. 2024. Impact of niche marketing strategy on small and medium enterprises (smes) performance in Nasarawa State, Nigeria. FULafia International Journal of Business and Allied Studies, 2(1): 58-72.