بررسی دانش مصرف کننده نسبت به قیمت محصولات از نظر عوامل موثر برآن
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیحمیدرضا سعیدنیا 1 , سمیه علی نژاد 2
1 -
2 -
کلید واژه: دانش عینی قیمت مصرف کننده, دانش ذهنی قیمت مصرف کننده, قیمت منصفانه, جستجوی قیمت, تناوب خرید, زمان در دسترس, پراکندگی قیمت درک شده,
چکیده مقاله :
آنچه مصرف کنندگان در مورد قیمت آن دسته محصولاتی که خریداری می کنند ،می دانند یا فکر می کنند می دانند ، ا ز هر دو دیدگاه اجتماعی و بازاریابی ، حوزه پژوهشی مهمی تلقی می شود .در این تحقیق دانش عینی و ذهنی قیمت مصرف کننده و تاثیر اهمیت قیمت منصفانه از دیدگاه مصرف کننده ، رفتار جستجوی قیمت ، تناوب خرید، زمان در دسترس و پراکندگی قیمت درک شده بر دو بعد دانش قیمت م صرف کننده و همچنین رابطه بین دانش عینی و ذهنی قیمت مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفته است .برای آزمون این فرضیات از جامعه آماری مصرف کنندگان تهرانی که از فروشگاههای شهروند خرید می کنند نمونه ای به حجم 270 نفر انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه داده ها جمع آوری و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت و نتایجی به شرح زیر بدست آمد . هر چند جستجوی قیمت و تناوب خرید بر هر دو دانش عینی و ذهنی قیمت تاثیر مثبتی می گذارد، زمان در دسترس مصرف کننده جهت خرید تاثیر معناداری بر این دو بعد دانش به واسطه تاثیر بر جستجوی قیمت نداشته است ، بعلاوه پراکندگی قیمت درک شده تاثیر منفی بر دانش عینی قیمت مصرف کننده می گذارد.
What consumers know or think they know about product price levels is an important research area from both a societal as well as a marketing perspective. This study investigates objective and subjective price knowledge and the effects of price consciousness, price search behavior, purchase frequency, time availability, and perceived price dispersion on the two knowledge dimensions as well as the relationship between objective and subjective price knowledge. This paper uses a sample of 270 consumers of Shahrvand supermarkets in Tehran; data were collected from a questionnaire, and structural equation modeling was used for data analysis. Price search behavior and purchase frequency had positive effects on both subjective and objective price knowledge, but time availability had no significant effect on objective or subjective price knowledge mediated by effects on price search. Furthermore, perceived price dispersion had a negative effect on objective price knowledge. Price consciousness had a positive effect on both subjective and objective price knowledge mediated by effects on price search and purchase frequency, but price consciousness had no significant direct effect on subjective price knowledge. Finally, objective price knowledge had a positive direct effect on subjective price knowledge.