بررسی تاثیر انواع تبلیغات رسانه ای به عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی در رفتار خریداران خودروی سواری
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیفرخ قوچانی 1 , شهرام هاشم نیا 2 , رویا اقبال 3
1 - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، گروه علمی مدیریت دولتی
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه پیام نور کرج
3 - کارشناس ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام نور کرج
کلید واژه: تبلیغات, تبلیغات رسانهای, بازاریابی, رفتار خریدار, خریدار,
چکیده مقاله :
امروزه تبلیغات به عنوان یکی از استراتژیهای بازاریابی تاثیری شگرف بر رفتار مصرف کنندگان و چگونگی انتخاب آن ها دارد و بدین ترتیب نقش مهم و جایگاه برجستهای در ارتقای فروش موفق محصولات یک سازمان کسب نموده است. لذا محققان در تحقیقات خود تلاش می نمایند تا امکان بهرهمندی سازمانها از این استراتژی را ممکن سازند. از این رو محقق در پژوهش حاضر، درصدد است تا انواع تبلیغات رسانهای موثر بر رفتار خرید خریدارن خودروی سواری را شناسایی و اولویتبندی نماید. این پژوهش، به روش توصیفی- پیمایشی و نتایج آن کاربردی است. مبنای جمعآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و تحقیق میدانی از شهروندان تهرانی است. روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید گردید و پایایی آن نیز توسط روش آلفای کرونباخ معادل935/0 محاسبه شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تیاستیودنت و شفه تحلیل شده و تمام فرضیات تایید گردیدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که انواع تبلیغات دیداری، شنیداری و نوشتاری بر رفتارخریداران خودروی سواری تاثیر دارد و تاثیر آن ها بر رفتار خریداران، دارای اولویتهای متفاوت میباشد. بر مبنای نتایج به دست آمده به مدیران توصیه شده است که هر یک از انواع تبلیغات را با محتوای مناسب به بخش متناسب بازار اختصاص داده و از این تصور که نوعی از تبلیغات در این صنعت کاربرد ندارد، پرهیز نمایند.
Today advertising as one of marketing strategies has an amazing effect on consumer behavior and their choice. So it has got an important role in ascending successful sale of products in a company. Therefore researchers have tried in their works to create the possibility of using this strategy by enterprising. So researcher in this research is going to identify and prioritize the all types of media advertising effective on buyer’s behaviors of cars. This research is descriptive-survey and its results are function. The gathering base of information is library study and fieldwork from Tehran citizens. Validity of the research was confirmed by pundits and the reliability of the research was calculated by the method Cronbach’s Alpha resulting 0.935. The obtained information has been analyzed by t-Student and Scheffe testes and all theories have been confirmed. The obtained results indicate the all types of advertising (audio, visual, written) can have affection on costumer behavior of car industry and also the affection of each one on buyer’s behavior has its own priority. According to the conclusions, there would be an advice to the managers that advocate each type of advertising with suitable content to the related part of market and avoid this imagination that one type of advertising may not be useful in this industry.