عوامل مؤثر بر شکل گیری نگرش مصرف کننده نسبت به بانکداری الکترونیک
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمحمدعلی عبدالوند 1 , پونه باروند 2
1 -
2 -
کلید واژه: بانکداری ا لکترونیکی, بانکداری اینترنتی, خدمات بانکی اینترنتی, خدمات بانکی غیر اینترنتی, نگرش, گروه های مرجع,
چکیده مقاله :
این پژوهش تأثیر عوامل مختلف که شکل گیری و تکوین نگرش مصرف کننده نسبت به بانکداری الکترونیک را تحت تأثر قرار می دهند، بررسی می کند. هدف این مقاله از یک سو تعیین نمودن عواملی که شکل گیری نگرش نسبت به بانکداری الکترونیک را تحت تأثیر قرار میدهند، و از سوی دیگر مطالعه و بررسی رابطه این عوامل را با خدمات بانکداری الکترونیک میباشد. سؤال اساسی در این تحقیق به شرح زیر میباشد: چگونگی تأثیر گذاری عوامل مختلف بر شکل گیری نگرش مصرف کننده نسبت به بانکداری الکترونیک شکلگیری نگرش با متغیرهای؛ تجربه پیشین کامپیوتری، تجربه پیشین تکنولوژی، تجربه بانکداری شخصی و تأثیرگروه های مرجع به روش تعیین همبستگی و مدل معادلات ساختاری مورد مطالعه قرا ر گرفت . همبستگی میان متغیرها معنادار و برازش مدل نیز مناسب تشخیص داده شد. انتظار می رود نتایج این مطالعه، همکاری های عملی و نظری در زمینه بانکداری الکترونیک را فراهم آورد و به درک و شناخت رفتار مصرف کننده در این صنعت یاری رساند.
This research investigates different factors which influence the formation of consumer attitudes towards e-banking.Coefficient of correlation and SEM methods were used to study attitude formation; previous computer experience, previous technology experience, personal banking experience and reference group effects were influencing variables. The correlations among variables were significant, and the model had a suitable fit. It is expected that the results of this study will have practical and theoretical implications in the field of e banking and will also help in understanding and recognizing consumer behavior in this industry.