جایگاه یابی یک محصول در صنعت لوازم خانگی با استفاده از تکنیک نقشه ادراکی مصرف کنندگان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیحمیدرضا سعیدنیا 1 , مریم فیروزیان 2
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: جایگاه یابی, نقشه ادراکی, جایگاه محصول,
چکیده مقاله :
موفقیت یک محصول عرضه شده در یک بازار هدف خاص، به این مسئله بستگی دارد که یک نوعمحصول چقدر خوب در بازار هدف جا بیفتد و یا به عبارتی چه مکان و جایگاهی را در بازار هدف به خوداختصاص دهد. می توان گفت که موضع یا جایگاه محصول 2، بیانگر نوع نگرش مصرف کننده دربارهویژگی های مهم یک محصول است. ذهن مصرف کننده، با مجموع های از این نگرش ها و پنداشت ها،درگیر است، لذا برای سهولت در فرآیند خرید، مصرف کننده، اغلب محصولات را در ذهن خود طبق هبندیکرده و به هر کدام از آ نها جایگاهی را اختصاص م یدهد. اما امروزه، دغدغه صاحبان شرک تها وبازاریابان این است که مشتری را در تعیین جایگاه محصول عرضه شده آزاد نگذارند، بلکه با طراحی استراتژی ها و سیاست های هوشمندانه، مصرف کننده را به سمت جایگاهی که خود تعیین نموده، سوق دهند. تحقیقات نشان داده است که کلید تعیین جایگاه محصول، درک مناسب از ابعاد و شاخص هایی است که مصر فکننده از آ نها استفاده م یکند تا برنامه بازاریابی رقبا را ارز شگذاری کرده و تصمیم به خرید بگیرد. روش های متفاوتی برای تعیین جایگاه یک محصول وجود دارد. در این تحقیق سعی گردیده با تکیه برمفاهیم بنیادی علم بازاریابی، نحوه تعیین جایگاه یک محصول با استفاده از تکنیکPerceptual Map،به اجمال توضیح داده شود.
Success of an offering product in a special target market depends on the way they introduce the product or the place they assign for the product. We should say that product positioning talks about the consumer attitudes about the important attributes of a product. Consumer minds always struggle with the set of attitudes & thoughts, so that to simplify the buying process, consumer almost categorize the products in his mind and assign a place for each of them.But today, market managers and companies problem is that the consumers shouldn’t be free to position the offering products, so they should design intelligent policies & strategies, make consumers to place the product on the specified position they design. Researches show that the key of positioning a product is the adequate knowledge about the criteria & dimensions that consumers use them to give value to the marketing programs of competitors & then make decision for buying. There are many different ways for positioning. In this research we try to use the basic concepts of marketing & the position a product by the Perceptual Map method.