ارزیابی تاثیر تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید، آگاهی از محصول و درگیری ذهنی (پیچیدگی) محصول بر تصمیم خرید مصرف کنندگان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , شیرین خسروزاده 2
1 -
2 -
کلید واژه: تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تول, آگاهی از محصول, درگیری ذهنی محصول, تمایل به جستجوی اطلاعات, تمایل به خرید, تصمیم خرید مصرف کننده,
چکیده مقاله :
رفتار مصرف کننده شامل فعالیتهای زیادی میشود، هر مصرف کننده دارای افکار، احساسات، برنامهها، تصمیمات و خریدهای متعددی است. فردی که تنها به فعالیت خرید توجه میکند خیلی از فعالیتهای مرتبط با آن را نادیده گرفته است. بازاریابان باید دریابند چگونه مصرف کنندگان اطلاعات درباره گزینههای مختلف را جمعآوری میکنند و از این اطلاعات برای انتخاب محصولات رقیب استفاده میکنند، مصرف کنندگان چگونه تصمیم به خرید میگیرند و چرا فرآیند خرید و دلایل خرید مصرف کنندگان مختلف، متفاوت است. اطلاعات مرتبط با رفتار مصرف کننده در جهت پیشبینی و تشخیص اعمال او در بازار مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین لازم است در مورد عوامل تاثیرگذار بر رفتار خریداران و ارتباط آنها با تصمیم خرید اشراف داشته باشیم. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید، آگاهی از محصول و درگیری ذهنی (پیچیدگی) محصول بر تصمیم خرید مصرف کنندگان میباشد. متغیرهای اصلی تحقیق شامل: تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید، آگاهی از محصول، درگیری ذهنی (پیچیدگی) محصول، تمایل به جستجوی اطلاعات، تمایل به خرید و تصمیم خرید مصرف کنندگان میباشند. مدل پژوهش برگرفته شده از مدل تحقیق لین و چن (2006) است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و محصول مورد بررسی گوشی تلفن همراه می باشد. حجم نمونه آماری 379 نفر می باشد که از تحلیل رگرسیون چندگانه برای آزمون نه فرضیه تحقیق استفاده شده است. نتایج نشان دادند که تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید، آگاهی از محصول و درگیری ذهنی (پیچیدگی) محصول رابطه مستقیم با تصمیم خرید مصرف کنندگان دارند.
Consumer behavior involves many activities. Each consumer has thoughts, feelings, plans, decisions and purchases. An observer who looks only at the act of purchase is likely to miss many of the relevant activities. Marketers should find how consumers can gather information about different choices and how they apply such information in selecting competitor’s products, how consumers decide to purchase and why the purchase process and purchase reasons of different consumers are varied. Relative information about consumer’s behavior will be used in predicting and recognizing their activities in the market. Therefore, it is necessary to have complete information about factors affected on buyer’s behavior and their relation with purchase decision. The present research aimed at evaluation of the effect of country-of-origin image, product knowledge and product involvement on consumer purchase decisions. The research model is based on the research model of Lin and Chen 2006 and the main variables were the followings: Country-of-origin Image Product knowledge Product Involvement Consumer Purchase Decisions Information Search Intention Purchase Intention Samples were collected from the students of the Islamic Azad University (Tehran Science and Research Branch) and the selective product was cell phone. Sample size was 379 respondents and multiple regression analysis was used to test 9 hypotheses. The result showed that the country of origin image, product knowledge and product involvement all have a significantly positive effect on consumer purchase decision.