تأثیر اعتماد، خدمات مشتری و راحتی بر تمایل به خرید آنلاین با نقش واسط نگرش به خرید آنلاین (مطالعه موردی: دیجی استایل)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیصدف چنکشی 1 , پیمان غفاری آشتیانی 2 , سید جلال الدین حسینی غنچه 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار، گروه ریاضی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
کلید واژه: هنجارهای ذهنی, اعتماد در خرید آنلاین, راحتی در خرید آنلاین, خدمات مشتری در خرید آنلاین, تمایل به خرید آنلاین, نگرش به خرید آنلاین,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اعتماد، خدمات مشتری و راحتی بر تمایل به خرید آنلاین با نقش واسط نگرش به خرید آنلاین در فروشگاه آنلاین دیجی استایل میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مخاطبان حساب کاربری رسمی فروشگاه آنلاین دیجی استایل در اینستاگرام میباشند که حداقل دوبار از فروشگاه آنلاین دیجی استایل خرید کردهاند. با توجه به اینکه تعداد مخاطبان در دوره زمانی توزیع پرسشنامه به290 هزار نفر میرسید، با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه جهت سنجش فرضیهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی و محاسبه نسبت روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفتهاند. تجزیه تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که اعتماد، راحتی و خدمات مشتری در خرید آنلاین بر نگرش به خرید آنلاین تأثیر مثبت داشتهاند. همچنین اعتماد، راحتی، نگرش و هنجارهای ذهنی بر تمایل به خرید آنلاین تأثیر مثبت داشتهاند. اما تأثیر خدمات مشتری بر تمایل به خرید آنلاین معنادار نشده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of trust, customer service and convenience on Intention to Shop Online by mediating role of Attitude towards Online Shopping. This research in terms of goal, is an applied research and in terms of data collection method, is descriptive and survey type. The statistical population is the audience that has bought at least twice the Digistyle online store on Instagram. Considering that the number of statistical population at the time of distribution of the questionnaire was 290 thousand people, based on Cochran's formula, 384 samples were selected to test the hypotheses using available sampling method The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach’s alpha and the validity of the tool was confirmed by the content method and calculating the content validity ratio formula. Data were analyzed using SPSS and lisrel software and the research hypotheses were tested. Findings indicate that “trust (in online shopping)”, “convenience (in online shopping)” and “customer service (in online shopping)” has had a positive effect on “attitude towards online shopping”. As well as the variables “trust (in online shopping)”, “convenience (in online shopping)”, “attitude towards online shopping” and “subjective norm” has a positive effect on the “intention to shop online”. However, the effect of “customer service (in online shopping)” on “intention to shop online” is not significant.
اسماعیلپور، ح. و گلدوزیان، ا. (1390). "عوامل مؤثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرفکننده"، مدیریت کسبوکار، دوره 2، شماره 9، صص. 126-156.
امیدبخش، ا. (1395). "بررسی رفتار افراد در خرید آنلاین"، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب.
بخشعلی، ف. (1388). "بررسی تأثیر عوامل دموگرافیک و اعتماد مشتریان به بانک بر پذیرش بانکداری الکترونیکی در شعب بانک ملی اراک"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
بوجاریان، پ. (1398). "تأثیر منافع ادراک شده بر قصد خرید آنلاین با میانجیگری نگرش نسبت به خرید آنلاین (مورد مطالعه: مشتریان دیجی کالا)"، دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، تهران.
حسینی، خ.، آذر، ع. و حسینزاده، ا. (1397). "بررسی اثر ابعاد کیفیت خدمات بر رفتار خرید از طریق تمایل به خرید (مورد مطالعه: مشتریان دیجی کالا)"، ششمین کنفرانس ملی تازه یافتهها در مدیریت و مهندسی صنایع با تأکید بر کارآفرینی در صنایع، تهران، دانشگاه پیام نور.
دانایی، ح. مشایخ، م. و حسینی، ش. (1395). "بررسی نقش میانجی اعتماد در تأثیر ادراک مشتریان از وبسایت بر قصد خرید آنلاین مطالعه موردی: مشتریان آنلاین دیجی کالا"، اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران.
زارعی، ق.، عسگرنژاد نوری، ب. و نوروزی، ن. (1396). "نقش کیفیت خدمات آنلاین بر رفتار خرید اینترنتی"، اولین کنفرانس بینالمللی بهینه سازی سیستم و مدیریت بازرگانی، صص. 30-31.
صفری، ف. و اعظمی، م. (1398). "بررسی رابطه بین مؤلفههای مؤثر بر خرده فروشی آنلاین بر تمایل خرید در شبکههای اجتماعی"، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، زاهدان، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی سیستان و بلوچستان.
علیزاده زوار، م.ع. و رجبزاده، م. (1396). " بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید اینترنتی مشتریان با استفاده نظریه رفتار برنامه"، مجله علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 3، صص. 13-32.
فتحیخطبیانی، م. (1395). "مطالعه ویژگیهای ادراک شده از نظرات آنلاین مشتریان و تأثیر آن بر اعتماد و تمایل به خرید اینترنتی در فروشگاه اینترنتی راستین بازار"، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی البرز.
کاظمی، ح.، منتظری، م.، ابراهیمی، ع. و راهنما، ا. (1392) "بررسی نقش اعتماد و ریسک ادراک شده بر قصد خرید در تجارت الکترونیک با استفاده از مدل معادلات ساختاری"، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی.
کریمی، ی. و صفارینیا، م. (1384). "روانشناسی اجتماعی و تغییر نگرش مصرفکنندگان انرژی"، نشریه انرژی ایران، دوره 9، شماره 22، صص. 69-83.
گروسی، ب.، گروسی، س. و انجم شعاع، ف. (1393). "رابطه نگرش، خصوصیات شخصیتی و منبع کنترل ادراک شده با انواع رفتارهای رانندگی"، مجله بهداشت و توسعه، دوره 3، شماره 1، صص. 48-61.
مصباحی جهرمی، ن. و اخوان خرازیان، م. (1393). "بررسی تأثیر عوامل رفتار برنامهریزی شده بر رفتار خرید اینترنتی"، مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ویژه نامه مقالات اولین همایش ملی بازاریابی، صص. 101-112.
مظلومی محمودآباد، س.، مهری، ع.، مروتی شریفآباد، م. و فلاحزاده، م. (1386). "به کارگیری مدل رفتار برنامهریزی شده توسعه یافته در پیشبینی استفاده از کلاه ایمنی در کارمندان موتورسوار شهر یزد"، مجله دانسگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره 14، شماره 40، صص. 4-33.
منتظری، م.، ابراهیمی، ع.، احمدی، پ. و راهنما، ا. (1393). "بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید در تجارت الکترونیک"، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 2، صص. 207-226.
نجفیزاده، ن. و میرزایی، ع.ا. (1397). "بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی خدمات بر ارزشهای درکشده، رضایت و نیات مشتری در رستوران"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 13، شماره 39.
هنرمند، ر. (1398). "بررسی تأثیر نقش تجربه خرید آنلاین بر رضایت و قصد خرید آنلاین مشتریان شرکت دیجی کالا"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 14، صص. 98-103.
یدالهزاده طبری، ن. و آبرود، ا. (1394). "بررسی عوامل مؤثر بر گرایش مشتریان به خرید از فروشگاههای اینترنتی"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع، تهران.
Amaro, S. & Paulo, D. (2015). “An integrative model of consumers’ intentions to purchase travel online”, Tourism Management, Vol. 46. PP. 64-79.
Akhter, S.H. (2014). “Privacy concern and online transactions: the impact of internet self-efficacy and internet involvement”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 31(2), PP. 118-125.
Akroush, M.N. & Al-Debei, M.M. (2015). “An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping”, Business Process Management Journal, Vol. 21(6), PP. 1353-1376.
AlDebei, M.M., Akroush, M.N. & Ashouri, M.I. (2015). “Consumer attitudes towards online shopping the effects of trust, perceived benefits, and perceived web quality”, Internet Research, Vol. 25(5), PP. 707-733.
Aldhmour, F. & Sarayrah, I. (2016). “An investigation of factors influencing consumers’ intention to use online shopping: an empirical study in south of Jordan”, The Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 21(2), PP. 1-48.
Ali, N.I., Samsuri, S., Sadry, M., Brohi, I.A. & Shah, A. (2016). “Online shopping satisfaction in Malaysia: a framework for security, trust and cybercrime”, IEEE 6th International Conference on Information and Communication Technology for The Muslim World (ICT4M), PP. 194-198.
Ajzen, I. (1985). “From intentions to actions: a theory of planned behavior”, In: Kuhl, J. Beckmann, J. (Eds.), Action Control: from Cognitionto Behavior. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, PP. 11-39.
Ajzen, I. (1991). “The theory of planned behavior”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50(2), PP.179-211.
Anesbury, Z., Nenycz‐Thiel, M., Dawes, J. & Kennedy, R. (2016). “How do shoppers behave online? An observational study of online grocery shopping”, Journal of Consumer Behaviour, Vol. 15(3), PP. 261-270.
Armitage, C.J., Norman, P., Alganem, S. & Conner, M. (2015). “Expectations are more predictive of behavior than behavioral intentions: evidence from two prospective studies”, Annals of Behavioral Medicine, Vol. 49(2), PP. 239-246.
Blut, M., Chowdhry, N., Mittal, V. & Brock, C. (2015). “E service quality: a meta-analytical review”, Journal of Retailing, Vol. 91(4), PP. 679-700.
Chen, Y., Yan, X., Fan, W. & Gordon, M. (2015). “The joint moderating role of trust propensity and gender on consumers’ online shopping behavior”, Computers in Human Behavior, Vol. 43, PP. 272-283.
Chiu, C.M., Wang, E.T., Fang, Y.H. &. Huang, H.Y. (2014). “Understanding customers' repeat purchase intentions in B2C e-commerce: the roles of utilitarian value, hedonic value and perceived risk”, Information Systems Journal, Vol. 24(1), PP. 85-114.
Chiu, C.M., Chang, C.C., Cheng, H.L. & Fang, Y.H. (2009). “Determinants of customer repurchase intention in online shopping”, Online information review, Vol. 33(4), PP. 761-784.
Chin, W.W. & Todd, P.A. (1995). “On the use, usefulness, and ease of use of structural equation modeling in mis research”, MIS quarterly, Vol. 19(2), PP. 237-246.
Cho, Y.C. & Sagynov, E. (2015). “Exploring factors that affect usefulness, ease of use, trust, and purchase intention in the online environment”, International Journal of Management & Information Systems, Vol. 19(1), PP. 21-36.
Cote, L., Sabourin, V. & Vézina, M. (2005). “The strategic management process in business”, Retrieved June 25, 2016, from Ivey Business Journal: http://iveybusinessjournal. com/publication/the-strategic-management-process-in-e-business.
Davis, F.D. (1989). “Perceived usefulness perceived ease of use, and user acceptance of information technology”, Quarterly, Vol. 13(3), PP. 319-340.
Farhana, N., Khan, T. & Noor, S. (2017) “Factors affecting the attitude toward online shopping: an empirical study on urban youthin Bangladesh”, Australian Academy of Business and Economics Review, Vol. 3(4), PP. 224-234.
Hsu, M.H., Chuang, L.W. & Hsu, C.S. (2014). “Understanding online shopping intention: the roles of four types of trust and their antecedents”, Internet Research, Vol. 24(3), PP. 332-352.
Khan, S.A., Liang, Y. & Shahzad, S. (2015). “An empirical study of perceived factors affecting customer satisfaction to re-purchase intention in online stores in china”, Journal of Service Science and Management, Vol. 8(3), PP. 291-305.
Lim, W.M. (2015). “Antecedents and consequences of e-shopping: an integrated model”, Internet Research, Vol. 25(2), PP. 184-217.
Li, N. & Zhang, P. (22). “Consumer online shopping attitudes and behavior: An assessment of research”, Information Systems proceedings of Eighth Americas conference.
Lo, L.Y.S., Lin, S.W. & Hsu, L.Y. (2016). “Motivation for online impulse buying:a two-factor theory perspective”, International Journal of Information Management, Vol. 36(5), PP. 759-772.
Akroush, M.N. & Al-Debei, M.M. (2015). “An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping”, Business Process Management Journal,Vol. 21(6), PP. 1353-1376.
Miller, K. (2005). “Communications theories: perspectives”, processes, and contexts. New York: McGraw Hill.
Nick Hajli, M. (2014). “A study of the impact of social media on consumers”, International Journal of Market Research, Vol. 56(3), PP. 387-404.
Ponte, E.B., Carvajal-Trujillo, E. & Escobar-Rodríguez, T. (2015). “Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: integrating the effects of assurance on trust antecedents”, Tourism Management, Vol. 47, PP. 286-302.
Raman, P. (2019). “Understanding female consumers’ intention to shop online: The role of Trust, convenience and customer service”, Asia PacificJournal of Marketing and Logistics, Vol. 31(4), PP. 1138-1160.
Ruyter, K.D., Wetzels, M. & Kleijnen, M. (2001). “Customer adoption of eservice: an experimental study”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 12(2), PP. 184-207.
SanMartin, S., Prodanova, J. & Jimenez, N. (2015). “The impact of age in the generation of satisfaction and WOM in mobile shopping”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 23, PP. 1-8.
Santos, J. (2003). “E-service quality: A model of virtual service quality dimensions”, Managing Service Quality, Vol. 13(3), PP. 233-246.
Sinha, P. & Singh, S. (2014). “Product characteristics vis-à-vis consumers’ risk perception: a conceptual study of online shopping”, IUP Journal of Marketing Management, Vol. 13(2), P. 40.
Slabinac, M. (2015). “Innovative Solutions For A “Last-Mile” Delivery – A European Experience”, Proceedings of the 15th International Scientific Conference Business Logistics in Modern Management, Osijek, PP. 111-113.
Sheppard, B.H., Hartwick, J. & Warshaw, P.R. (2016). “The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modifications and future research”, Journal of Consumer Research, Vol. 15, PP. 325-343.
Sin, L.Y.M., Tse, A.C.B., Yau, O.H.M., Lee, J.S.Y. & Chow, R. (2012). “The effect of relationship marketing orientation on business performance in a service-oriented economy”, Journal of Service marketing, Vol. 16(7), PP. 656-676.
Thamizhvanan, A. & Xavier, M.J. (2013). “Determinantion of customers online purchase intention: an empirical study in india”, Journal of Indian Business Research ,Vol. 5(1), PP. 17-32.
Tyler, T.R. (2013). “Trust within irganization”, Personal review, Vol. 32(5), PP. 556-568.
Saunders, M.N.K. & Thornhill, A. (2003). “Organisational justice, trust and the management of change: An exploration”, Personal Review, Vol. 32(3), PP. 360-375.
Van der Hijden, H., Verhagen, T. & Creemers, M. (2003). “Understanding online purchase intentions: contributions from technology and trust perspectives”, European journal of information systems, Vol, 12(1), PP. 41-48.
Vijayasarathy, L.R. (2004). “Predicting consumer intentions to use on-line shopping: the case for an augmented technology acceptance model”, Information & Management, Vol. 41(6), PP. 747-762.
Weisberg, J., Te'eni, D. & Arman, L. (2014). “Past purchase and intention to purchase in e-commerce: The mediation of social presence and trust”, Internet Research, Vol. 21(1), PP. 82-96.
Yang, Q., Pang, C., Liu, L., Yen, D.C. & Taran, J.M. (2015). “Exploring consumer perceived risk and trust for online payments: an empirical study in china’s younger generation”, Computers in Human Behavior, Vol. 50, PP. 9-24.
Cao, Y., Ajjan, H. & Hong, P. (2018). “Post-purchase shipping and customer service experiences in online shopping and their impact on customer satisfaction : an empirical study with comparision”، Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 30(2), PP. 400-416.
_||_اسماعیلپور، ح. و گلدوزیان، ا. (1390). "عوامل مؤثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرفکننده"، مدیریت کسبوکار، دوره 2، شماره 9، صص. 126-156.
امیدبخش، ا. (1395). "بررسی رفتار افراد در خرید آنلاین"، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب.
بخشعلی، ف. (1388). "بررسی تأثیر عوامل دموگرافیک و اعتماد مشتریان به بانک بر پذیرش بانکداری الکترونیکی در شعب بانک ملی اراک"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
بوجاریان، پ. (1398). "تأثیر منافع ادراک شده بر قصد خرید آنلاین با میانجیگری نگرش نسبت به خرید آنلاین (مورد مطالعه: مشتریان دیجی کالا)"، دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، تهران.
حسینی، خ.، آذر، ع. و حسینزاده، ا. (1397). "بررسی اثر ابعاد کیفیت خدمات بر رفتار خرید از طریق تمایل به خرید (مورد مطالعه: مشتریان دیجی کالا)"، ششمین کنفرانس ملی تازه یافتهها در مدیریت و مهندسی صنایع با تأکید بر کارآفرینی در صنایع، تهران، دانشگاه پیام نور.
دانایی، ح. مشایخ، م. و حسینی، ش. (1395). "بررسی نقش میانجی اعتماد در تأثیر ادراک مشتریان از وبسایت بر قصد خرید آنلاین مطالعه موردی: مشتریان آنلاین دیجی کالا"، اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران.
زارعی، ق.، عسگرنژاد نوری، ب. و نوروزی، ن. (1396). "نقش کیفیت خدمات آنلاین بر رفتار خرید اینترنتی"، اولین کنفرانس بینالمللی بهینه سازی سیستم و مدیریت بازرگانی، صص. 30-31.
صفری، ف. و اعظمی، م. (1398). "بررسی رابطه بین مؤلفههای مؤثر بر خرده فروشی آنلاین بر تمایل خرید در شبکههای اجتماعی"، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، زاهدان، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی سیستان و بلوچستان.
علیزاده زوار، م.ع. و رجبزاده، م. (1396). " بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید اینترنتی مشتریان با استفاده نظریه رفتار برنامه"، مجله علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 3، صص. 13-32.
فتحیخطبیانی، م. (1395). "مطالعه ویژگیهای ادراک شده از نظرات آنلاین مشتریان و تأثیر آن بر اعتماد و تمایل به خرید اینترنتی در فروشگاه اینترنتی راستین بازار"، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی البرز.
کاظمی، ح.، منتظری، م.، ابراهیمی، ع. و راهنما، ا. (1392) "بررسی نقش اعتماد و ریسک ادراک شده بر قصد خرید در تجارت الکترونیک با استفاده از مدل معادلات ساختاری"، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی.
کریمی، ی. و صفارینیا، م. (1384). "روانشناسی اجتماعی و تغییر نگرش مصرفکنندگان انرژی"، نشریه انرژی ایران، دوره 9، شماره 22، صص. 69-83.
گروسی، ب.، گروسی، س. و انجم شعاع، ف. (1393). "رابطه نگرش، خصوصیات شخصیتی و منبع کنترل ادراک شده با انواع رفتارهای رانندگی"، مجله بهداشت و توسعه، دوره 3، شماره 1، صص. 48-61.
مصباحی جهرمی، ن. و اخوان خرازیان، م. (1393). "بررسی تأثیر عوامل رفتار برنامهریزی شده بر رفتار خرید اینترنتی"، مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ویژه نامه مقالات اولین همایش ملی بازاریابی، صص. 101-112.
مظلومی محمودآباد، س.، مهری، ع.، مروتی شریفآباد، م. و فلاحزاده، م. (1386). "به کارگیری مدل رفتار برنامهریزی شده توسعه یافته در پیشبینی استفاده از کلاه ایمنی در کارمندان موتورسوار شهر یزد"، مجله دانسگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره 14، شماره 40، صص. 4-33.
منتظری، م.، ابراهیمی، ع.، احمدی، پ. و راهنما، ا. (1393). "بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید در تجارت الکترونیک"، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 2، صص. 207-226.
نجفیزاده، ن. و میرزایی، ع.ا. (1397). "بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی خدمات بر ارزشهای درکشده، رضایت و نیات مشتری در رستوران"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 13، شماره 39.
هنرمند، ر. (1398). "بررسی تأثیر نقش تجربه خرید آنلاین بر رضایت و قصد خرید آنلاین مشتریان شرکت دیجی کالا"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 14، صص. 98-103.
یدالهزاده طبری، ن. و آبرود، ا. (1394). "بررسی عوامل مؤثر بر گرایش مشتریان به خرید از فروشگاههای اینترنتی"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع، تهران.
Amaro, S. & Paulo, D. (2015). “An integrative model of consumers’ intentions to purchase travel online”, Tourism Management, Vol. 46. PP. 64-79.
Akhter, S.H. (2014). “Privacy concern and online transactions: the impact of internet self-efficacy and internet involvement”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 31(2), PP. 118-125.
Akroush, M.N. & Al-Debei, M.M. (2015). “An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping”, Business Process Management Journal, Vol. 21(6), PP. 1353-1376.
AlDebei, M.M., Akroush, M.N. & Ashouri, M.I. (2015). “Consumer attitudes towards online shopping the effects of trust, perceived benefits, and perceived web quality”, Internet Research, Vol. 25(5), PP. 707-733.
Aldhmour, F. & Sarayrah, I. (2016). “An investigation of factors influencing consumers’ intention to use online shopping: an empirical study in south of Jordan”, The Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 21(2), PP. 1-48.
Ali, N.I., Samsuri, S., Sadry, M., Brohi, I.A. & Shah, A. (2016). “Online shopping satisfaction in Malaysia: a framework for security, trust and cybercrime”, IEEE 6th International Conference on Information and Communication Technology for The Muslim World (ICT4M), PP. 194-198.
Ajzen, I. (1985). “From intentions to actions: a theory of planned behavior”, In: Kuhl, J. Beckmann, J. (Eds.), Action Control: from Cognitionto Behavior. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, PP. 11-39.
Ajzen, I. (1991). “The theory of planned behavior”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50(2), PP.179-211.
Anesbury, Z., Nenycz‐Thiel, M., Dawes, J. & Kennedy, R. (2016). “How do shoppers behave online? An observational study of online grocery shopping”, Journal of Consumer Behaviour, Vol. 15(3), PP. 261-270.
Armitage, C.J., Norman, P., Alganem, S. & Conner, M. (2015). “Expectations are more predictive of behavior than behavioral intentions: evidence from two prospective studies”, Annals of Behavioral Medicine, Vol. 49(2), PP. 239-246.
Blut, M., Chowdhry, N., Mittal, V. & Brock, C. (2015). “E service quality: a meta-analytical review”, Journal of Retailing, Vol. 91(4), PP. 679-700.
Chen, Y., Yan, X., Fan, W. & Gordon, M. (2015). “The joint moderating role of trust propensity and gender on consumers’ online shopping behavior”, Computers in Human Behavior, Vol. 43, PP. 272-283.
Chiu, C.M., Wang, E.T., Fang, Y.H. &. Huang, H.Y. (2014). “Understanding customers' repeat purchase intentions in B2C e-commerce: the roles of utilitarian value, hedonic value and perceived risk”, Information Systems Journal, Vol. 24(1), PP. 85-114.
Chiu, C.M., Chang, C.C., Cheng, H.L. & Fang, Y.H. (2009). “Determinants of customer repurchase intention in online shopping”, Online information review, Vol. 33(4), PP. 761-784.
Chin, W.W. & Todd, P.A. (1995). “On the use, usefulness, and ease of use of structural equation modeling in mis research”, MIS quarterly, Vol. 19(2), PP. 237-246.
Cho, Y.C. & Sagynov, E. (2015). “Exploring factors that affect usefulness, ease of use, trust, and purchase intention in the online environment”, International Journal of Management & Information Systems, Vol. 19(1), PP. 21-36.
Cote, L., Sabourin, V. & Vézina, M. (2005). “The strategic management process in business”, Retrieved June 25, 2016, from Ivey Business Journal: http://iveybusinessjournal. com/publication/the-strategic-management-process-in-e-business.
Davis, F.D. (1989). “Perceived usefulness perceived ease of use, and user acceptance of information technology”, Quarterly, Vol. 13(3), PP. 319-340.
Farhana, N., Khan, T. & Noor, S. (2017) “Factors affecting the attitude toward online shopping: an empirical study on urban youthin Bangladesh”, Australian Academy of Business and Economics Review, Vol. 3(4), PP. 224-234.
Hsu, M.H., Chuang, L.W. & Hsu, C.S. (2014). “Understanding online shopping intention: the roles of four types of trust and their antecedents”, Internet Research, Vol. 24(3), PP. 332-352.
Khan, S.A., Liang, Y. & Shahzad, S. (2015). “An empirical study of perceived factors affecting customer satisfaction to re-purchase intention in online stores in china”, Journal of Service Science and Management, Vol. 8(3), PP. 291-305.
Lim, W.M. (2015). “Antecedents and consequences of e-shopping: an integrated model”, Internet Research, Vol. 25(2), PP. 184-217.
Li, N. & Zhang, P. (22). “Consumer online shopping attitudes and behavior: An assessment of research”, Information Systems proceedings of Eighth Americas conference.
Lo, L.Y.S., Lin, S.W. & Hsu, L.Y. (2016). “Motivation for online impulse buying:a two-factor theory perspective”, International Journal of Information Management, Vol. 36(5), PP. 759-772.
Akroush, M.N. & Al-Debei, M.M. (2015). “An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping”, Business Process Management Journal,Vol. 21(6), PP. 1353-1376.
Miller, K. (2005). “Communications theories: perspectives”, processes, and contexts. New York: McGraw Hill.
Nick Hajli, M. (2014). “A study of the impact of social media on consumers”, International Journal of Market Research, Vol. 56(3), PP. 387-404.
Ponte, E.B., Carvajal-Trujillo, E. & Escobar-Rodríguez, T. (2015). “Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: integrating the effects of assurance on trust antecedents”, Tourism Management, Vol. 47, PP. 286-302.
Raman, P. (2019). “Understanding female consumers’ intention to shop online: The role of Trust, convenience and customer service”, Asia PacificJournal of Marketing and Logistics, Vol. 31(4), PP. 1138-1160.
Ruyter, K.D., Wetzels, M. & Kleijnen, M. (2001). “Customer adoption of eservice: an experimental study”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 12(2), PP. 184-207.
SanMartin, S., Prodanova, J. & Jimenez, N. (2015). “The impact of age in the generation of satisfaction and WOM in mobile shopping”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 23, PP. 1-8.
Santos, J. (2003). “E-service quality: A model of virtual service quality dimensions”, Managing Service Quality, Vol. 13(3), PP. 233-246.
Sinha, P. & Singh, S. (2014). “Product characteristics vis-à-vis consumers’ risk perception: a conceptual study of online shopping”, IUP Journal of Marketing Management, Vol. 13(2), P. 40.
Slabinac, M. (2015). “Innovative Solutions For A “Last-Mile” Delivery – A European Experience”, Proceedings of the 15th International Scientific Conference Business Logistics in Modern Management, Osijek, PP. 111-113.
Sheppard, B.H., Hartwick, J. & Warshaw, P.R. (2016). “The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modifications and future research”, Journal of Consumer Research, Vol. 15, PP. 325-343.
Sin, L.Y.M., Tse, A.C.B., Yau, O.H.M., Lee, J.S.Y. & Chow, R. (2012). “The effect of relationship marketing orientation on business performance in a service-oriented economy”, Journal of Service marketing, Vol. 16(7), PP. 656-676.
Thamizhvanan, A. & Xavier, M.J. (2013). “Determinantion of customers online purchase intention: an empirical study in india”, Journal of Indian Business Research ,Vol. 5(1), PP. 17-32.
Tyler, T.R. (2013). “Trust within irganization”, Personal review, Vol. 32(5), PP. 556-568.
Saunders, M.N.K. & Thornhill, A. (2003). “Organisational justice, trust and the management of change: An exploration”, Personal Review, Vol. 32(3), PP. 360-375.
Van der Hijden, H., Verhagen, T. & Creemers, M. (2003). “Understanding online purchase intentions: contributions from technology and trust perspectives”, European journal of information systems, Vol, 12(1), PP. 41-48.
Vijayasarathy, L.R. (2004). “Predicting consumer intentions to use on-line shopping: the case for an augmented technology acceptance model”, Information & Management, Vol. 41(6), PP. 747-762.
Weisberg, J., Te'eni, D. & Arman, L. (2014). “Past purchase and intention to purchase in e-commerce: The mediation of social presence and trust”, Internet Research, Vol. 21(1), PP. 82-96.
Yang, Q., Pang, C., Liu, L., Yen, D.C. & Taran, J.M. (2015). “Exploring consumer perceived risk and trust for online payments: an empirical study in china’s younger generation”, Computers in Human Behavior, Vol. 50, PP. 9-24.
Cao, Y., Ajjan, H. & Hong, P. (2018). “Post-purchase shipping and customer service experiences in online shopping and their impact on customer satisfaction : an empirical study with comparision”، Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 30(2), PP. 400-416.