اثرات عملکرد برند بر رفتار خرید مصرفکننده از طریق متغییرهای واسط اعتماد به برند و تصویر برند و ارزش ویژه برند و وفاداری به برند
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعباس قائدامینی هارونی 1 , مهرداد صادقی ده چشمه 2 , سیامک کورنگ بهشتی 3 , مجید ماهرانی برزانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: رفتار خرید مصرفکننده, عملکرد برند, تصویر برند, وفاداری به برند, اعتماد به برند, ارزش ویژه برند,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش تعیین میزان اثرات عملکرد برند بر رفتار خرید مصرفکننده از طریق متغییرهای واسط اعتماد به برند و تصویر برند و ارزش ویژه برند و وفاداری به برند در مشتریان فروشگاههای لوزام صنعتی و خانگی شهر اصفهان (مورد مطالعه: برند بوش) است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مراجعان و مشتریان فروشگاههای لوزام صنعتی و خانگی شهر اصفهان تشکیل دادند. حجم نمونه آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 384 نفر به دست آمد. که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحبنظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و روایی مورد تأیید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای اعتماد به برند 0/845، وفاداری به برند 812/، تصویر برند 0/822، عملکرد برند 0/811، ارزش ویژه برند 0/777 رفتار خرید مصرفکنندگان 0/866 برآورد شد و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین عملکرد برند بر اعتماد به برند با ضریب تأثیر 0/54، عملکرد برند بر تصویر برند با ضریب تأثیر 0/45، اعتماد به برند بر تصویر برند با ضریب تأثیر 0/25، عملکرد برند بر وفاداری به برند با ضریب تأثیر 0/68، تصویر برند بر ارزش ویژه برند با ضریب تأثیر 0/76، وفاداری به برند بر متغییرهای ارزش ویژه برند و رفتار خرید مصرفکننده به ترتیب با ضریب تأثیر 0/90 و 0/61 و ارزش ویژه برند بر رفتار خرید مصرفکننده با ضریب تأثیر 0/44 رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. لذا فرضیه اصلی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. هر چند که تأثیر اعتماد به برند به صورت مستقیم بر متغیر رفتار خرید مصرفکننده با ضریب تأثیر 0/04 معنادار نگردید.
The purpose of this study was to determine the effects of brand performance on consumer buying behavior through the variables of interface between brand trust and brand image and brand equity and brand loyalty in customers of industrial and home appliance stores in Isfahan (Case study: Bosch brand). The statistical population of the present study consisted of all clients and customers of industrial and home appliances stores in Isfahan. The statistical sample size of the study based on Morgan table was 384 people. The validity of the questionnaires was examined based on the content validity using the opinion of experts, formally based on the views of a number of statistical and structural communities by factor analysis method and the validity was confirmed and on the other hand the validity of the questionnaires by Cronbach's alpha method For brand trust, 0.845, brand loyalty, 0.812, brand image, 0.822, brand performance, 0.811, brand equity, 0.777, respectively, consumer buying behavior was estimated to be 866, and data analysis was performed. Descriptive and inferential levels including Pearson correlation coefficient and structural equation modeling (SEM) were performed. The results showed that between brand performance on brand trust with an impact factor of 0.54, brand performance on brand image with an impact factor of 0.45, brand trust on brand image with an impact factor of 0.25, brand performance on loyalty To the brand with an impact factor of 0.68, brand image on the brand equity with an impact factor of 0.76, brand loyalty on the variables of brand equity and consumer buying behavior with an impact factor of 0.90 and 0.61 and brand equity, respectively. There is a positive and significant relationship between consumer purchasing behavior and an impact factor of 0.44. Therefore, the main hypothesis of the research was confirmed. However, the effect of brand trust directly on the variable of consumer purchasing behavior with an impact factor of 0.04 was not significant.
ابراهیمپور ازبری، م.، اکبری، م. و رفیعی رشتآبادی، ف. (1394). "نقش بازاریابی تجربی در تعهد به برند با میانجیگری اعتماد و وفاداری به برند"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 4، صص. 783-804.
اژدری، ع.، نایبزاده، ش. و حیرانی، ف. (1394). "بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند بیمارستان"، نشریه مدیریت سلامت، دوره 3، شماره 6، صص. 31-46.
انصاری، م. و نصابی، و.ر. (1392). "ایجاد ارزش ویژه برند از طریق آمیخته تبلیغات: بررسی نقش میانجی دانش، وفاداری و ارتباط با برند"، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره 12، شماره 2، صص. 37-51.
بخشیزاده، ع.ر.، کردنائیج، ا.، خدادادحسینی، ح. و احمدی، پ. (1395). "تأثیر ابعاد بصری تبلیغات محیطی مجتمعهای تجاری بر آگاهی از برند، ترجیح برند و وفاداری مشتریان"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 4(23)، صص. 1-24.
حدادیان، ع.ر.، کاظمی، ع.، فیضمحمدی، ش. (1395). "بررسی اثر هویت یابی مشتری با برند بر وفاداری به واسطه کیفیت خدمات، اعتماد و ارزش درک شده (مورد مطالعه: هتل پنج ستاره همای مشهد)"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 2، صص. 75-92.
حسینی، ح.، شیرخدایی، م. و عباسی، ا. (1396). "در پژوهشی با عنوان عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرفکننده با نقش میانجی ترجیح برند سبز"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 30، صص. 109-125.
حقیقینسب، م.، یزدانی، ح.ر. و مرادی، ا. (1390). "تأثیر ارزشهای برند بر عملکرد رابطه در بازارهای B2B (مطالعه موردی: شرکت شاتل)"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 4، صص. 27-45.
رحیمنیا، ف. و فاطمی، س.ز. (1391). "بررسی نقش واسط ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در تأثیر ارتباط موفق با مشتری و تصویر برند در هتلهای 5 ستاره مشهد"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4(23)، صص. 73-92.
شیرخدایی، م. و نوریپور، ا.ح. (1393). "مواد غذایی حلال: بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید مصرفکنندگان در اروپا"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 1، صص. 73-92.
عباسی، ع.، زندی لک، م. و خلیفه، م. (1394). "تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد به برند و ترجیح برند با نقش میانجی کیفیت ادراک شده و ارزش برند"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 24، صص. 31-44.
عزیزی، ش.، درویشی، ز. و نمامیان، ف. (1390). "بررسی عوامل تعیینکننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 6، صص. 9-32.
علیزاده پاسدار، ن. و جنانی، ح. (1396). "در تحقیقی با عنوان بررسی ارتباط بین تبلیغات رسانهای با ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز"، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی، دوره 9، شماره 34، صص. 127-143.
غریبی، ح.، دهدشتی شاهرخ، ز. و حسینیمهر، م.ر. (1398). "تأثیر تصویر برند و قدرت برند بر تمایل خرید مشتریان از فروشگاههای اینترنتی (مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی بامیلو)، فصلنامه بررسی بازرگانی، شماره 99، صص. 51-75.
فروزفر، ع. (1382). "اصول و مبانی تبلیغات بازرگانی"، تهران: دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فنیس، ب.ا. و اشتروب، و.گ. (1393). "روانشناسی تبلیغات؛ مترجم، شاهینپور، محسن؛ اولی، سمیه.، انتشارات سوره مهر. تهران.
قائدامینیهارونی، ع.، ابراهیمزاده دستجردی، ر.، صادقی دهچشمه، م. و .عبدی، ح. (1398). "بررسی تأثیر تبلیغات محیطی با نقش میانجی ارزش ویژه برند بر تصویر برند از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر اصفهان (مورد مطالعه: برند پوشاک ورزشی درفش)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 14، شماره 44، صص. 73-94.
قریشیتبریزی، م.س.، حقطلب، ح. و علیمیرزایی، غ.ر. (1397). "بررسی تأثیر تبلیغات محیطی بر ارزش ویژه برند بانک ملت"، اولین کنفرانس ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم زیست محیطی و مدیتریتی، مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر - مهشد. صص. 1-14.
مهرنوش، م. و طهماسبی آقبلاغی، د. (1396). "اثر ارزش ویژه برند و سرمایه اجتماعی برتصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند)"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 4، صص. 905-925.
موسیخانی، م.، حقیقی، م. و ترکزاده، س. (1391). "ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانکهای خصوصی)"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، صص. 147-164.
Ahmed Sallam, M. (2017). “The Impact of Brand Image and Corporate Branding on Consumer’s Choice: The Role of Brand Equity”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 8(1), PP. 1-19.
Ailawadi, K.L., Lehman, D.R. & Neslin, S.A. (2003). “Revenue Premium As An Outcome Measure of Brand Equity”, Journal of Marketing, Vol. 6(3), PP. 1-17.
Akören, A.N. (2015). “Interaction of Outdoor Advertising Improved by Innovative Methods With Digital Art”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 195, PP. 799-805.
Amaldos, W. & He, C. (2010). “Informative Advertising”, Journal of Marketing Research, Chicago, Vol. 47(1), P. 146.
Amron, A. (2018). “The Influence of Brand Image, Brand Trust, Product Quality, and Price on the Consumer’s Buying Decision of MPV Cars”, European Scientific Journal, ESJ, Vol. 14(13), P. 228.
Andrew, S.C.E., Mark, D.U. & Gerald, J.G. (2004). “Understanding Brandperformance Measures: Using Dirichlet Benchmarks”, Journal of Business Research, Vol. 57(12), PP. 1307-1325.
Andrews, M., Luo, X., Fang, Z. & Ghose, A. (2016). “Mobile Ad Effectiveness:Hyper-Contextual Targeting with Crowdedness Marketing Science”, Fox School of Business Research Paper, No. 15-040, PP. 218-233.
Atilgan, E. (2005). “Determinants of The Brand Equity A Verification Approach In The Beverage Industry In Turkey”, Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol. 23(3), PP. 237-248.
Baack, B.S. (2006). “Brand Association Measurement and Advertising’s Modification of Association Strength”, Dissertation of Saint Louis University.
Bendixen, M., Bukasa, K.A. & Abratt, R. (2004). “Brand Equity In The Business-To-Business Market”, Industrial Marketing Management, Vol. 33(5), PP. 371-380.
Birch, R. (2010). “Growth Strategies”, Credit Union Journal, New York, Vol. 14(3), P. 1.
Blech, G. & Blech, M.A. (2001). “Advertising and Promotion”, Mc.Graw-Hill, New York.
Leek, S. & Christodoulides, G. (2011). “A Literature Review and Future Agenda For B2B Branding: Challenges of Branding In A B2B Context”, Industrial Marketing Management, Vol. 40(6), PP. 830-837.
Burmann, C., Schaefer, K. & Maloney, P. (2008). “Industry Image: Its Impact on The Brand Image of Potential Employees”, Journal of Brand Management, Vol. 16(3), PP. 159-176.
Han, S. & Sung, H.S. (2008). “Industrial Brand Value and Relationship Performance In Business Markets - A General Structural Equation Model”, Industrial Marketing Management, Vol. 37(7), PP. 807-818.
Chan, K. & Cheng, B. (2011). “Awareness of Outdoor Advertising in Hong-Kong”, International Journal of Consumer Research, PP. 1-29.
Chan, K. & Han, X. (2015). “Effectiveness of Environmental Advertising for Hotels”, Services Marketing Quarterly, Vol 35(4), PP. 289-303.
Chaudhuri, A. & Holbrook, M.B. (2001). “The Chain of Effects From Brand Trust and Brand Affect To Brand Performance: The Role of Brand Loyalty”, Journal of marketing, Vol. 65(2), PP. 81-93.
Chaudhuri, A. & Holbrook, M.B. (2001). “The Chain of Effects From Brand Trust and Brand Affect To Brand Performance: The Role of Brand Loyalty”, Journal of marketing, Vol. 65(2), PP. 81-93.
Chiou, J.S. & Shen, C.C. (2006). “The Effects of Satisfaction, Opportunism, and Asset Specificity On Consumers' Loyalty Intention Toward Internet Portal Sites”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 17(1), PP. 7-22.
Cho, E. & Fiore, A. (2016). “Conceptualization of A Holistic Brand Image Measure For Fashion-Related Brands”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 32(4), PP. 18-50.
Chovanová, H.H., Korshunov, A.I. & Babčanová, D. (2015). “Impact of Brand on Consumer Behavior, Business Economics and Management Conference”, Procedia Economics and Finance, Vol. 34, PP. 615-621.
Cuong, D.T. (2020). “The Influence Of Brand Atisfaction, Brand Trust, Brand Preference on Brand Loyalty Tolaptop Brands, A Multifaceted Review Journal In The Field of Pharmacy”, Sys Rev Pharm, Vol. 11(11), PP. 95-101.
Davis, D.F., Golicic, S.L. & Marquardt, A.J. (2008), “Branding A B2B Service: Does A Brand Differentiate A Logistics Service Provider?”, Industrial Marketing Management, Vol. 37(2), PP. 218-227.
De Chernatony, L. & Segal-Horn, S. (2004). “Identifying and Sustaining Services Brands'Values”, Journal of Marketing Communications, Vol. 10(2), PP. 73-93.
Eslami, S. (2020). “The Effect of Brand Experience on Brand Equity and Brand Loyalty Through The Mediating Role of Brand Awareness, Brand Image And Perceived Quality”, Arch Pharma Pract, Vol. 11(S1), PP. 98-104.
Graham, P., Harker, D., Harker, M. & Tuck, M. (1994). “Branding Food Endorsement Programs: The National Heart Foundation of Australia”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 3(4), PP. 31-43.
Han, S.L. & Sung, H.S. (2008). “Industrial Brand Value and Relationship Performance In Business Markets - A General Structural Equation Model”, Industrial Marketing Management, Vol 37(7), PP. 807-818.
Hashemy, S., Yousefi, M. & Soodi, SH. (2017). “A Study on The Effect of Social Capital on Brand Selection Among Consumers of Snowa Home Appliances In Chaloos City”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 33(3), PP. 317-324.
Allard C.R, V.R., Charles, P.M. & Sandra, S. (2005). “Marketing Antecedents of Industrial Brand Equity: An Empirical Investigation In Specialty Chemicals”, Industrial Marketing Management, Vol. 34(8), PP. 841-847.
Keller, K.L. (2008). “Strategic Brand Management. 3rd. Ed”, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Keller, K.L. (2001). “Building Customer - Based Brand Equity”, Marketing Management, Vol. 10(2), PP. 14-19.
Kim, K.H., Kim, K.S., Kim, J.H. & Kang, S.H. (2008). “Brand Equity In Hospital Marketing”, Journal of Business Research, Vol. 15(61). PP. 75-82.
Kim, S. & Jun, J. (2016). “The Impact of Event Advertising on Attitudes and Visit Intentions”, Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol. 29, PP. 1-8.
Kotler, P. & Keller, k.L. (2007). “Marketing Management (12ed)”, Prentice-Hall, New Jersey.
Kuhn, K.A.L., Alpert, F. & Pope, N.K.L. (2008). “An Application of Keller's Brand Equity Model In A B2B Context”, Qualitative Market Research, Vol. 11(1), PP. 40-58.
Lee, J. & Back, K. (2008). “Attendee-Basedbrandequity”, TourismManagement, Vol. 29(2), PP. 331-344.
Lester, P.M. (1999). “Visual Communication, Images With Message”, 2nd ed. Wadsworth.
Lhotáková, M. & Klosová, A. (2009). “Identification of A Target Consumer In Process of Positioning: Theoretical and Practical Aspects”, ACTA Oeconomica Pragensia, Vol. 5(3), PP. 3-24.
Mabkhot, H.A., Shaari, H. & Salleh, S.M. (2015). “The Influence of Brand Image and Brand Personality on Brand Loyalty, Mediating by Brand Trust: An Empirical Study”, Jurnal Pengurusan, Vol. 50, PP. 71-82.
Manendra, M. (1990). “Advertising Management: Concepts and Cases”, India: Mcg Raw Hill. Marketing Research, PP. 130-143.
Martin, R. (2008). “Out of Home”, Top of Mind. Toronto: Markrting.
Mathur, U.C. (2005). “Advertising Management Text and Cases”, Published by New Age International.
McEvoy, D. (2001). “Outdoor Advertising Effectiveness. How Do We Know Posters Work? Research, of Course-And Here Is Some of The Evidence”, ADMAP, Vol. 36(11), PP. 21-23.
Morrise, B. & Holbrook. (1999). “Consumer Value”, London: Routledge.
Murty, A.V.N., Udayashankar,. A. & Vinaya Varma, B. (2018). “Impact of Brand Equity on Consumer Buying Behaviour (An Empirical Analysis on Consumer Buying Behaviour of Selected Car Users In Vijayawada City)”, Journal of Business and Management, Vol 20(2). PP 30-36.
Nazar Khan, M., Rizwan, M., Islam, F., Abdeen, Z. & Rehman, M. (2017). “The Effect of Brand Equity of Mobile Phones on Customer Satisfaction: An Empirical Evidence from Pakistan”, American Journal of Business and Society, Vol. 1(4), PP. 1-7.
Olson, E.L. (2008). “The Implications Of Platform Sharing On Brand Equity”, Journal of Product and Brand Management, Vol. 17(4), PP. 244-253.
Pike, S. (2009). “Destination Brand Positions of A Competitive Set of Near-Home Destinations”, Tourism management, Vol. 30(6), PP. 857-866.
Rajeev, A., Batra, B. & Ranjbarian, B. (2002). “Advertising Management”, 5th ed. Prentice- Hall, India.
Sahin, A., Zehir, C. & Kitapaci, H. (2011). “The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; an Empirical Research on Global Brands”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, PP. 1288-1301.
Sahin, A., Zehir, C. & Kitapçı, H. (2011). “The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; An Empirical Research on Global Brands”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, PP. 1288-1301.
Shimp, T.A. & Andrews, W. (2013). “Advertising, Promotion, and Supplemental Aspects of Integrated Marketing Communications”, 4th Ed the Dryden Press: Orlando, Fl.
Shin, W. & Lin, T.T.C. (2016). “Who Avoids Location-Based Advertising and Why? Investigating The Relationship Between User Perceptions and Advertising Avoidance”, Computers in Human Behavior, Vol. 63, PP. 444-452.
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg, M.K. (2006). “Consumer Behavior: A European Perspective”, Third Ed, Pearson Education Limited, England.
Solomon, M.R. (2007). “Consumer Behavior”, Prentice Hall, New Jersey, Seventh Ed.
Syed Alwi, S.F., Nguyen, B., Melewar, T., Loh, Y.H. & Liu, M. (2016). “Explicating Industrial Brand Equity: Integrating Brand Trust, Brand Performance and Industrial Brand Image”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 116(5), PP. 858-882.
Taylor, C.R.., Franke, G.R. & Bang, H. (2006). “Use and Effectiveness of Billboards: Perspectives from Selective-Perception Theory and Retail-Gravity Models, Journal of Advertising, Vol. 35(4), PP. 21-34.
Van Riel, A.C.R., Pahud de Mortanges, C. & Streukens, S. (2005). “Marketing Antecedents of Industrial Brand Equity: An Empirical Investigation In Specialty Chemicals”, Industrial Marketing Management, Vol. 34(8), PP. 841-847.
Wahab Ali, S.A., Haris Naveed, A.A. & Qasim, A.N. (2019). “Impact of Brand Image, Brand Trust and Advertisement on Consumer Loyalty & Consumer Buying Behavior”, european academic research, Vol. 4(10), PP. 8496-8518.
Watson. J, & et al. (2002). “Cultural Values and Important Possession: A Cross- Cultural Analyses”, Journal of Business Research, Vol. 55, PP. 923-931.
Wilson, R. & Till, B. (2008). “Airport Advertising Effectiveness”, Journal of Advertising, Vol. 37(1), PP. 59-72.
Wilson, A.R., Baackb, D. & Tillc, B. (2015). “Creativity, Attention and The Memory For Brands: An Outdoor Advertising Field Study”, International Journal of Advertising, The Review of Marketing Communications ,Vol 34(2), PP. 232-261.
Yang, S., Lin, S., Carlson, J.R. & Jr, R. (2016). “Brand Engagement on Social Media: Will Firms Social Media Efforts Influence Search Engine Advertising Effectiveness?”, Journal of Marketing Management, PP. 526-557.
Yoo, B., Donthu, N. & Lee, S. (2000). “An Examination of Selected Marketing Mix Elements and Brand Equity”, Academy of Marketing Science, Vol. 28(2), PP. 195-212.
Zhang, Y. (2015). “The Impact of Brand Image on Consumer Behavior: A Literature eview”, Open Journal of Business and Management, Vol. 3, PP. 58-62.
_||_
ابراهیمپور ازبری، م.، اکبری، م. و رفیعی رشتآبادی، ف. (1394). "نقش بازاریابی تجربی در تعهد به برند با میانجیگری اعتماد و وفاداری به برند"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 4، صص. 783-804.
اژدری، ع.، نایبزاده، ش. و حیرانی، ف. (1394). "بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند بیمارستان"، نشریه مدیریت سلامت، دوره 3، شماره 6، صص. 31-46.
انصاری، م. و نصابی، و.ر. (1392). "ایجاد ارزش ویژه برند از طریق آمیخته تبلیغات: بررسی نقش میانجی دانش، وفاداری و ارتباط با برند"، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره 12، شماره 2، صص. 37-51.
بخشیزاده، ع.ر.، کردنائیج، ا.، خدادادحسینی، ح. و احمدی، پ. (1395). "تأثیر ابعاد بصری تبلیغات محیطی مجتمعهای تجاری بر آگاهی از برند، ترجیح برند و وفاداری مشتریان"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 4(23)، صص. 1-24.
حدادیان، ع.ر.، کاظمی، ع.، فیضمحمدی، ش. (1395). "بررسی اثر هویت یابی مشتری با برند بر وفاداری به واسطه کیفیت خدمات، اعتماد و ارزش درک شده (مورد مطالعه: هتل پنج ستاره همای مشهد)"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 2، صص. 75-92.
حسینی، ح.، شیرخدایی، م. و عباسی، ا. (1396). "در پژوهشی با عنوان عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرفکننده با نقش میانجی ترجیح برند سبز"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 30، صص. 109-125.
حقیقینسب، م.، یزدانی، ح.ر. و مرادی، ا. (1390). "تأثیر ارزشهای برند بر عملکرد رابطه در بازارهای B2B (مطالعه موردی: شرکت شاتل)"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 4، صص. 27-45.
رحیمنیا، ف. و فاطمی، س.ز. (1391). "بررسی نقش واسط ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در تأثیر ارتباط موفق با مشتری و تصویر برند در هتلهای 5 ستاره مشهد"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4(23)، صص. 73-92.
شیرخدایی، م. و نوریپور، ا.ح. (1393). "مواد غذایی حلال: بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید مصرفکنندگان در اروپا"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 1، صص. 73-92.
عباسی، ع.، زندی لک، م. و خلیفه، م. (1394). "تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد به برند و ترجیح برند با نقش میانجی کیفیت ادراک شده و ارزش برند"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 24، صص. 31-44.
عزیزی، ش.، درویشی، ز. و نمامیان، ف. (1390). "بررسی عوامل تعیینکننده ارزش برند با رویکرد مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 6، صص. 9-32.
علیزاده پاسدار، ن. و جنانی، ح. (1396). "در تحقیقی با عنوان بررسی ارتباط بین تبلیغات رسانهای با ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز"، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی، دوره 9، شماره 34، صص. 127-143.
غریبی، ح.، دهدشتی شاهرخ، ز. و حسینیمهر، م.ر. (1398). "تأثیر تصویر برند و قدرت برند بر تمایل خرید مشتریان از فروشگاههای اینترنتی (مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی بامیلو)، فصلنامه بررسی بازرگانی، شماره 99، صص. 51-75.
فروزفر، ع. (1382). "اصول و مبانی تبلیغات بازرگانی"، تهران: دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فنیس، ب.ا. و اشتروب، و.گ. (1393). "روانشناسی تبلیغات؛ مترجم، شاهینپور، محسن؛ اولی، سمیه.، انتشارات سوره مهر. تهران.
قائدامینیهارونی، ع.، ابراهیمزاده دستجردی، ر.، صادقی دهچشمه، م. و .عبدی، ح. (1398). "بررسی تأثیر تبلیغات محیطی با نقش میانجی ارزش ویژه برند بر تصویر برند از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر اصفهان (مورد مطالعه: برند پوشاک ورزشی درفش)"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 14، شماره 44، صص. 73-94.
قریشیتبریزی، م.س.، حقطلب، ح. و علیمیرزایی، غ.ر. (1397). "بررسی تأثیر تبلیغات محیطی بر ارزش ویژه برند بانک ملت"، اولین کنفرانس ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم زیست محیطی و مدیتریتی، مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر - مهشد. صص. 1-14.
مهرنوش، م. و طهماسبی آقبلاغی، د. (1396). "اثر ارزش ویژه برند و سرمایه اجتماعی برتصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند)"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 4، صص. 905-925.
موسیخانی، م.، حقیقی، م. و ترکزاده، س. (1391). "ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانکهای خصوصی)"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، صص. 147-164.
Ahmed Sallam, M. (2017). “The Impact of Brand Image and Corporate Branding on Consumer’s Choice: The Role of Brand Equity”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 8(1), PP. 1-19.
Ailawadi, K.L., Lehman, D.R. & Neslin, S.A. (2003). “Revenue Premium As An Outcome Measure of Brand Equity”, Journal of Marketing, Vol. 6(3), PP. 1-17.
Akören, A.N. (2015). “Interaction of Outdoor Advertising Improved by Innovative Methods With Digital Art”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 195, PP. 799-805.
Amaldos, W. & He, C. (2010). “Informative Advertising”, Journal of Marketing Research, Chicago, Vol. 47(1), P. 146.
Amron, A. (2018). “The Influence of Brand Image, Brand Trust, Product Quality, and Price on the Consumer’s Buying Decision of MPV Cars”, European Scientific Journal, ESJ, Vol. 14(13), P. 228.
Andrew, S.C.E., Mark, D.U. & Gerald, J.G. (2004). “Understanding Brandperformance Measures: Using Dirichlet Benchmarks”, Journal of Business Research, Vol. 57(12), PP. 1307-1325.
Andrews, M., Luo, X., Fang, Z. & Ghose, A. (2016). “Mobile Ad Effectiveness:Hyper-Contextual Targeting with Crowdedness Marketing Science”, Fox School of Business Research Paper, No. 15-040, PP. 218-233.
Atilgan, E. (2005). “Determinants of The Brand Equity A Verification Approach In The Beverage Industry In Turkey”, Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol. 23(3), PP. 237-248.
Baack, B.S. (2006). “Brand Association Measurement and Advertising’s Modification of Association Strength”, Dissertation of Saint Louis University.
Bendixen, M., Bukasa, K.A. & Abratt, R. (2004). “Brand Equity In The Business-To-Business Market”, Industrial Marketing Management, Vol. 33(5), PP. 371-380.
Birch, R. (2010). “Growth Strategies”, Credit Union Journal, New York, Vol. 14(3), P. 1.
Blech, G. & Blech, M.A. (2001). “Advertising and Promotion”, Mc.Graw-Hill, New York.
Leek, S. & Christodoulides, G. (2011). “A Literature Review and Future Agenda For B2B Branding: Challenges of Branding In A B2B Context”, Industrial Marketing Management, Vol. 40(6), PP. 830-837.
Burmann, C., Schaefer, K. & Maloney, P. (2008). “Industry Image: Its Impact on The Brand Image of Potential Employees”, Journal of Brand Management, Vol. 16(3), PP. 159-176.
Han, S. & Sung, H.S. (2008). “Industrial Brand Value and Relationship Performance In Business Markets - A General Structural Equation Model”, Industrial Marketing Management, Vol. 37(7), PP. 807-818.
Chan, K. & Cheng, B. (2011). “Awareness of Outdoor Advertising in Hong-Kong”, International Journal of Consumer Research, PP. 1-29.
Chan, K. & Han, X. (2015). “Effectiveness of Environmental Advertising for Hotels”, Services Marketing Quarterly, Vol 35(4), PP. 289-303.
Chaudhuri, A. & Holbrook, M.B. (2001). “The Chain of Effects From Brand Trust and Brand Affect To Brand Performance: The Role of Brand Loyalty”, Journal of marketing, Vol. 65(2), PP. 81-93.
Chaudhuri, A. & Holbrook, M.B. (2001). “The Chain of Effects From Brand Trust and Brand Affect To Brand Performance: The Role of Brand Loyalty”, Journal of marketing, Vol. 65(2), PP. 81-93.
Chiou, J.S. & Shen, C.C. (2006). “The Effects of Satisfaction, Opportunism, and Asset Specificity On Consumers' Loyalty Intention Toward Internet Portal Sites”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 17(1), PP. 7-22.
Cho, E. & Fiore, A. (2016). “Conceptualization of A Holistic Brand Image Measure For Fashion-Related Brands”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 32(4), PP. 18-50.
Chovanová, H.H., Korshunov, A.I. & Babčanová, D. (2015). “Impact of Brand on Consumer Behavior, Business Economics and Management Conference”, Procedia Economics and Finance, Vol. 34, PP. 615-621.
Cuong, D.T. (2020). “The Influence Of Brand Atisfaction, Brand Trust, Brand Preference on Brand Loyalty Tolaptop Brands, A Multifaceted Review Journal In The Field of Pharmacy”, Sys Rev Pharm, Vol. 11(11), PP. 95-101.
Davis, D.F., Golicic, S.L. & Marquardt, A.J. (2008), “Branding A B2B Service: Does A Brand Differentiate A Logistics Service Provider?”, Industrial Marketing Management, Vol. 37(2), PP. 218-227.
De Chernatony, L. & Segal-Horn, S. (2004). “Identifying and Sustaining Services Brands'Values”, Journal of Marketing Communications, Vol. 10(2), PP. 73-93.
Eslami, S. (2020). “The Effect of Brand Experience on Brand Equity and Brand Loyalty Through The Mediating Role of Brand Awareness, Brand Image And Perceived Quality”, Arch Pharma Pract, Vol. 11(S1), PP. 98-104.
Graham, P., Harker, D., Harker, M. & Tuck, M. (1994). “Branding Food Endorsement Programs: The National Heart Foundation of Australia”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 3(4), PP. 31-43.
Han, S.L. & Sung, H.S. (2008). “Industrial Brand Value and Relationship Performance In Business Markets - A General Structural Equation Model”, Industrial Marketing Management, Vol 37(7), PP. 807-818.
Hashemy, S., Yousefi, M. & Soodi, SH. (2017). “A Study on The Effect of Social Capital on Brand Selection Among Consumers of Snowa Home Appliances In Chaloos City”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 33(3), PP. 317-324.
Allard C.R, V.R., Charles, P.M. & Sandra, S. (2005). “Marketing Antecedents of Industrial Brand Equity: An Empirical Investigation In Specialty Chemicals”, Industrial Marketing Management, Vol. 34(8), PP. 841-847.
Keller, K.L. (2008). “Strategic Brand Management. 3rd. Ed”, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Keller, K.L. (2001). “Building Customer - Based Brand Equity”, Marketing Management, Vol. 10(2), PP. 14-19.
Kim, K.H., Kim, K.S., Kim, J.H. & Kang, S.H. (2008). “Brand Equity In Hospital Marketing”, Journal of Business Research, Vol. 15(61). PP. 75-82.
Kim, S. & Jun, J. (2016). “The Impact of Event Advertising on Attitudes and Visit Intentions”, Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol. 29, PP. 1-8.
Kotler, P. & Keller, k.L. (2007). “Marketing Management (12ed)”, Prentice-Hall, New Jersey.
Kuhn, K.A.L., Alpert, F. & Pope, N.K.L. (2008). “An Application of Keller's Brand Equity Model In A B2B Context”, Qualitative Market Research, Vol. 11(1), PP. 40-58.
Lee, J. & Back, K. (2008). “Attendee-Basedbrandequity”, TourismManagement, Vol. 29(2), PP. 331-344.
Lester, P.M. (1999). “Visual Communication, Images With Message”, 2nd ed. Wadsworth.
Lhotáková, M. & Klosová, A. (2009). “Identification of A Target Consumer In Process of Positioning: Theoretical and Practical Aspects”, ACTA Oeconomica Pragensia, Vol. 5(3), PP. 3-24.
Mabkhot, H.A., Shaari, H. & Salleh, S.M. (2015). “The Influence of Brand Image and Brand Personality on Brand Loyalty, Mediating by Brand Trust: An Empirical Study”, Jurnal Pengurusan, Vol. 50, PP. 71-82.
Manendra, M. (1990). “Advertising Management: Concepts and Cases”, India: Mcg Raw Hill. Marketing Research, PP. 130-143.
Martin, R. (2008). “Out of Home”, Top of Mind. Toronto: Markrting.
Mathur, U.C. (2005). “Advertising Management Text and Cases”, Published by New Age International.
McEvoy, D. (2001). “Outdoor Advertising Effectiveness. How Do We Know Posters Work? Research, of Course-And Here Is Some of The Evidence”, ADMAP, Vol. 36(11), PP. 21-23.
Morrise, B. & Holbrook. (1999). “Consumer Value”, London: Routledge.
Murty, A.V.N., Udayashankar,. A. & Vinaya Varma, B. (2018). “Impact of Brand Equity on Consumer Buying Behaviour (An Empirical Analysis on Consumer Buying Behaviour of Selected Car Users In Vijayawada City)”, Journal of Business and Management, Vol 20(2). PP 30-36.
Nazar Khan, M., Rizwan, M., Islam, F., Abdeen, Z. & Rehman, M. (2017). “The Effect of Brand Equity of Mobile Phones on Customer Satisfaction: An Empirical Evidence from Pakistan”, American Journal of Business and Society, Vol. 1(4), PP. 1-7.
Olson, E.L. (2008). “The Implications Of Platform Sharing On Brand Equity”, Journal of Product and Brand Management, Vol. 17(4), PP. 244-253.
Pike, S. (2009). “Destination Brand Positions of A Competitive Set of Near-Home Destinations”, Tourism management, Vol. 30(6), PP. 857-866.
Rajeev, A., Batra, B. & Ranjbarian, B. (2002). “Advertising Management”, 5th ed. Prentice- Hall, India.
Sahin, A., Zehir, C. & Kitapaci, H. (2011). “The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; an Empirical Research on Global Brands”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, PP. 1288-1301.
Sahin, A., Zehir, C. & Kitapçı, H. (2011). “The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; An Empirical Research on Global Brands”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, PP. 1288-1301.
Shimp, T.A. & Andrews, W. (2013). “Advertising, Promotion, and Supplemental Aspects of Integrated Marketing Communications”, 4th Ed the Dryden Press: Orlando, Fl.
Shin, W. & Lin, T.T.C. (2016). “Who Avoids Location-Based Advertising and Why? Investigating The Relationship Between User Perceptions and Advertising Avoidance”, Computers in Human Behavior, Vol. 63, PP. 444-452.
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg, M.K. (2006). “Consumer Behavior: A European Perspective”, Third Ed, Pearson Education Limited, England.
Solomon, M.R. (2007). “Consumer Behavior”, Prentice Hall, New Jersey, Seventh Ed.
Syed Alwi, S.F., Nguyen, B., Melewar, T., Loh, Y.H. & Liu, M. (2016). “Explicating Industrial Brand Equity: Integrating Brand Trust, Brand Performance and Industrial Brand Image”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 116(5), PP. 858-882.
Taylor, C.R.., Franke, G.R. & Bang, H. (2006). “Use and Effectiveness of Billboards: Perspectives from Selective-Perception Theory and Retail-Gravity Models, Journal of Advertising, Vol. 35(4), PP. 21-34.
Van Riel, A.C.R., Pahud de Mortanges, C. & Streukens, S. (2005). “Marketing Antecedents of Industrial Brand Equity: An Empirical Investigation In Specialty Chemicals”, Industrial Marketing Management, Vol. 34(8), PP. 841-847.
Wahab Ali, S.A., Haris Naveed, A.A. & Qasim, A.N. (2019). “Impact of Brand Image, Brand Trust and Advertisement on Consumer Loyalty & Consumer Buying Behavior”, european academic research, Vol. 4(10), PP. 8496-8518.
Watson. J, & et al. (2002). “Cultural Values and Important Possession: A Cross- Cultural Analyses”, Journal of Business Research, Vol. 55, PP. 923-931.
Wilson, R. & Till, B. (2008). “Airport Advertising Effectiveness”, Journal of Advertising, Vol. 37(1), PP. 59-72.
Wilson, A.R., Baackb, D. & Tillc, B. (2015). “Creativity, Attention and The Memory For Brands: An Outdoor Advertising Field Study”, International Journal of Advertising, The Review of Marketing Communications ,Vol 34(2), PP. 232-261.
Yang, S., Lin, S., Carlson, J.R. & Jr, R. (2016). “Brand Engagement on Social Media: Will Firms Social Media Efforts Influence Search Engine Advertising Effectiveness?”, Journal of Marketing Management, PP. 526-557.
Yoo, B., Donthu, N. & Lee, S. (2000). “An Examination of Selected Marketing Mix Elements and Brand Equity”, Academy of Marketing Science, Vol. 28(2), PP. 195-212.
Zhang, Y. (2015). “The Impact of Brand Image on Consumer Behavior: A Literature eview”, Open Journal of Business and Management, Vol. 3, PP. 58-62.