ارتباط بازاریابی حسی با وفاداری مشتریان باشگاههای خصوصی ورزشی، نقش میانجی ارزش ادراک شده و وابستگی به مکان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی اکبر زهره وند 1 , مجید سلیمانی 2 , سیروس احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
کلید واژه: وفاداری نگرشی و رفتاری, وابستگی به مکان, بازاریابی حسی, ارزش ادراک شده,
چکیده مقاله :
امروزه شیوههای نوین بازاریابی جایگزین شیوههای سنتی شدهاند. در این بین بازاریابی حسی از شیوههای نوینی است که میتواند موجب ایجاد وفاداری در مشتریان شود. همچنین بازاریابی حسی در ایجاد وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده تو سط مشتری نیز میتواند مؤثر واقه شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان باشگاههای خصوصی ورزشی با نقش میانجی وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده بود. این پژوهش، به لحاظ هدف از نوع تحقیقهای کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی بود. برای جمعآوری اطلاعات از 4 پرسشنامه استاندارد و تطبیق داده شده: پرسشنامه بازاریابی حسی (حسینی و پورکیانی، 1394)، پرسشنامه وابستگی به مکان (صفارینیا، 1390)، پرسشنامه ارزش ادراک شده (اگرت و اولاگا، 2008) و پرسشنامه وفاداری رفتاری و نگرشی (ماهونی، 2000) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه آقایان و بانوان (18 تا 65 سال) که در سال 1398 از باشگاههای خصوصی ورزشی شهر تهران استفاده نمودهاند، میباشد، که به روش نمونهگیری خوشهای 10 باشگاه از نواحی پنجگانه شهر تهران (مرکزی، شمال، جنوب، غرب و شرق) انتخاب شد. با توجه به اینکه از تعداد افراد استفاده کننده از باشگاههای خصوصی شهر تهران در سال 98 آمار دقیقی وجود ندارد، جامعه آماری مورد نظر نامعلوم در نظر گرفته شد، از اینرو حداقل تعداد نمونه برای جامعه نامعلوم با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر محاسبه شد. روایی صوری و محتوایی از دیدگاه تعداد قابل اکتفایی از اساتید مدیریت ورزشی بررسی شد. پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ ارزیابی گردید، و در نهایت شاخصهای برازش روایی سازه در مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شدند. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی حسی از طریق وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده میتواند در وفاداری رفتاری و نگرشی مشتریان باشگاههای خصوصی آمادگی جسمانی مؤثر واقعه شود.
Today, modern marketing methods have replaced traditional methods. In the meantime, sensory marketing is one of the new ways that can create customer loyalty. Sensory marketing can also be effective in creating dependence on location and perceived value within the customer. The purpose of this study was to investigate the effect of sensory marketing on customer loyalty of private sports clubs with the mediating role of perceived location and value dependency. The purpose of this research was applied research and the method was descriptive-analytical. To collect data from 4 standardized and adapted questionnaires: Hosseini & Pourkiani Sensory Marketing Questionnaire, Seafaring Location Affiliation Questionnaire, Accredited and Olaga Perceived Value Questionnaire and Mahoney Behavioral and Attitude Loyalty Questionnaire was used. The statistical population of the study includes all men and women (18-65 years old) who used private sports clubs in Tehran in 2019, using cluster sampling of 10 clubs from five districts of Tehran (Central, North, and South, West and East). Given that there are no exact statistics on the number of people using private clubs in Tehran in 2019, the statistical population was considered unknown, so the minimum sample size for the unknown community was calculated using the Cochran formula of 385 individuals Calculated. Face and content validity were assessed from the perspective of a significant number of sport management professors. Reliability of the instruments was assessed using Cronbach's alpha method, and finally, construct validity indices were used in structural equation modeling. Overall, the results showed that sensory marketing through the dependence on location and perceived value can be effective in the behavioral and attitudinal loyalty of clients of private fitness clubs.
اسمعیلی، م.، احسانی، م.، کوزه چیان، ه. و هنری، ح. (1393). "طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعههای تفریحی ورزشی آبی"، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 26، صص. 37-58.
آقازاده، ه.، جعفری، ع. و اسمعیلی، ح. (1394). "بررسی رابطه بین همخوانی شخصیت مصرف کننده با برند، هویت پذیری مصرف کننده از برند و نیات رفتاری پس از خرید"، راهبردهای بازرگانی، دوره 22، شماره 6، صص. 17-40.
انواری رستمی، ع.ا.، ترابی گودرزی، م. و محمدلو مسلم، ع. (1384). "بررسی مقایسه ای کیفیت خدمات بانکی از دیدگاه مشتریان و کارکنان"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژه نامه مدیریت، دوره 9، شماره 3(42)، صص. 53-77.
بنار، ن.، براخاص، ح.، کریمخان، ف. و مرادی، م. (1397). "اثر بازاریابی حسی بر نیات رفتاری مشتریان از طریق لذت جویی، دلبستگی به مکان و اعتماد (مطالعه موردی: مدارس فوتبال شهر کرمانشاه)"، دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 5، شماره 1، صص. 21-35.
جلالی فراهانی، م.، محمودی، ا.، علی دوست قهفرخی، ا. و مرادی، آ. (1392). "مقایسه وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران"، نشریه مدیریت ورزشی، دور 5، شماره 2، صص. 95-108.
حسینی، س.ع.، پورکیانی، م. و افروزه، ع. (1395). "تأثیر ابعاد بازاریابی حسی بر توسعه خدمت جدید در باشگاه-های بدنسازی"، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 15، صص. 69-80.
حسینی، س.ع. و میرزایی، ج. (1396). "تأثیر بازاریابی حسی بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 3، صص. 549-564.
خدادادی، م.ر.، فراهانی، ا.، قاسمی، ح. و هنری، ح. (1396). "مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری نگرشی و رفتاری به ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار (FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 3، صص. 373-387.
سیدجوادین، س.ر، خانلری، ا. و استیری، م. (1389). "مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی"، فصلنامه علمی-پژوهشی المپیک،دوره 18، شماره 4(52)، صص. 41-54.
صیادفر، م.، تجاری، ف.، زارعی، ع. و اسمعیلی، م.ر. (1398). "ارتباط علی بازاریابی حسی با رضایتمندی از تجربه حسی و وفاداری مصرفکنندگان ورزشی"، پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره 11، شماره 1، صص. 145-156.
قاسم زاده، ا.، ملکی، ش. و حبیبی، ح. (1393). "نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی"، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 2، شماره 4(8)، صص. 95-110.
قاسمی، ح. و راسخ، ن. (1398). "بازاریابی حسی و اعتماد به برند مشتریان فروشگاههای ورزشی"، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 11، شماره 53، صص. 121-138.
کردلو، ح.، تیموری، آ. و حسنی زاده، ب. (1395). "پیش بینی وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان به وسیله مؤلفههای رضایتمندی در باشگاههای ورزشی: مطالعه باشگاههای پرورش اندام زنجان"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 4، صص. 605-618.
رضوانی، م.، مبارکی، م.ح.، ایراننژاد پاریزی، ا. (1394). "بازاریابی حسی و توسعه خدمت جدید، مورد مطالعه: بانک رسالت"، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 17، صص. 181-197.
Al-Hawari, M.A. (2011). “Automated service quality as a predictor of customers' commitment: Apractical study within the UAE retail banking context”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 23(3), PP. 346-366.
Baloglu, S. (2002). “Dimensions of customer loyalty”, Separating friends from well-wishers”, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 43(1), PP. 47-59.
Belaid, S. & Behi, A.T. (2011). “The role of attachment in building consumer-brand relationships: An empirical investigation in the utilitarian consumption context”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 20(1), PP. 37-47.
Beneke, J.E., Adams, O., Demetriou & R. Solomons (2011). “An exploratory study of the relationship between store image, trust, satisfaction and loyalty in a franchise setting”, Southern African Business Review.2011, Vol. 15, PP. 131-144.
Cronin, J.J., Brady, M.K. & Hult, G.T.M. (2000). “Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments”, Journal of Retailing, 2000, Vol. 76(2), PP. 193-218.
Davari, A. & Rezazadeh, A. (2014). “Structural Equation Modeling with PLS Software”, Publishing House Jihad University, (Persian).
Dehghanpour, H. & Abdouy, F. (2015). “The Effect of Sport Brand Advertising on Electroencephalographic Changes and the Decision to Buy of Customers in Nervous Marketing”, Journal of Research in New Marketing Research, Vol. 5(4), PP. 99-118. (Persian).
Dick, A.S. & Basu, K. (1994). “Customer Loyalty:Towards an Integrated Conceptual Framework”, Journ of the Academic Marketing Science, Vol. 22(2), PP. 99-113.
Ehrenberg A.S., Goodhardt G.J. & Barwise T.P.(1994) “Double Jeopardy Revisited”, Journal of Marketing, Vol. 54(3), PP. 11-21.
Goldkuhl, L. & Styfvén, M. (2007). “Scenting the Scent of Service Success”, European Journal of Marketing, Vol. 41(11/12), PP. 1297-1305.
Greenwell, T., Fink, J. & Pasture, D. (2002). “Assessing the influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience”, Sport Management Review, Vol. 5(2), PP. 129-148.
Han, H. & Ryu, K. (2009). “The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry”, Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 33(4), PP. 487-510.
Hasanovic, M. (2013). “How do sensory cues and trust affect the customer experience?”, Marketing Master Programme, Advanced, PP. 43-54.
Havaseli Ashtiani, R. & Dailami Ma'azi, P. (2015). “The Importance of Sensory Marketing and its Impact on Consumer Behavior”, The first international accounting and management conference in the third millennium, Rasht, Iran (Persian).
Hoffman K.D. & Turley, L. (2002). “Atmospherics service encounters and consumer decision making: An integrative perspective”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 10(3), PP. 33-47.
Hultén, B., Broweus, N. & Van Dijk, M. (2012). “Sensory marketing, Translators: Rosta, A., Safi Pour, M. and Vasegh, M., Tehran”, Commercial Printing Company.
Kościołek, S. (2019). “Consumer loyalty among fans of sports clubs: How much do they vary across disciplines?”, Baltic Journal of Health and Physical Activity, Supplement, 1(1), PP. 67-77.
Le Conté, J. (2014). “Measuring and managing customer loyalty in Physical activity and Sports Centres (PSCs). The drivers of service quality”. Open University of the Netherlands. Final thesis for Master in Management.
Lee, S. (2017). “Service quality of sports centers and customer loyalty”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 29(4), PP. 870-879.
Liu, Yi. (2008). “An Analysis Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan”, A Dissertation Project Submitted to the Faculty of the United States Sports Academy in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Doctor of Sports Management, PP. 30-33.
Li, X. & Petrick, J. (2008). “Reexamining the dimensionality of brand loyalty: A case of the cruise industry”, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 25(1), PP. 68-85.
Javanmard, H. & Sultanzadeh, A.A. (2009). “Investigating the characteristics of the Internet brand and websites and its impact on customer loyalty and trust (Case study: Purchasing cultural products via the Internet)”, Journal of Commercial Law Research, Vol. 14(53), PP. 225-256. (Persian).
Jayawardhen, C., Leo, P.Y. & Philip, J. (1997). “Service encounter quality dimension, a dyadic Perspective: Measuring the service encounter as perceived by customers and personnel”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 8(1), PP. 146-160.
Jerónimo, G.F., Pablo Gálvez, R., Luisa Vélez, C., Jaime Ortega, G. & Jesús Fernández, G. (2018). “Exploring fitness centre consumer loyalty: differences of non-profit and low-cost business models in Spain”, Economic Research-Ekonomska. Istraživanja, Vol. 31(1), PP. 1042-1058.
Mahony, D.F., Madrigal, R. & Howard, D. (2000). “Using the Psychological Commitment to Team (PCT) Scale to Segment Sport Consumers Based on Loyalty”, Sport Marketing Quarterly, Vol. 9(1), PP. 15-25.
Mat Som, A., Marzuki, A., Yousefi, M. & AbuKhalifeh, A. (2012). “Factors Influencing Visitors’ Revisit Behavioral Intentions: A Case Study of Sabah, Malaysia”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 4(4), PP. 39-50.
Park, C.W., MacInnis, D.J., Priester, J.R. (2007). “Beyond attitudes: Attachment and consumer behavior”, Seoul National Journal, Vol. 12(2), PP. 3-36.
Pedeliento, G., Andreini, D., Bergamaschi, M. & Salo, J. (2016). “Brand and product attachment in an industrial context: The effects on brand loyalty”, Industrial Marketing Management, Vol. 53, PP. 194-206.
Sajjadzadeh, H. (2014). “The role of place attachment in identity to urban areas”, Bagh-e-Novosti Journal, Vol. 10(25), PP. 79-88 (Persian).
Sayin, E., Krishna, A., Ardelet, C., Decré, G.B. & Goudey, A. (2015). “Sound and safe: The effect of ambient sound on the perceived safety of public spaces”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 32(4), PP. 343-53.
Sheikhi, A., Shafei, R. & Farooqi, H. (2014). “Investigating the factors affecting the increased trust of customers in the purchase of goods and Internet services”, Marketing Management, Vol. 9(22), PP. 77-97. (Persian).
Smilensky, Sh. (2010). “Sensory Marketing: An Experimental Interactive Practical Guide”, Translators Darghi, P., Salari, M. Tehran: Rasa Publication, First Edition (Persian).
Stevens S. & Rosenberger, P.J. (2012). “The influence of involvement, following sport and fan identification on fan loyalty: an Australian perspective”, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, Vol. 13(3), PP. 220-234.
Subir B. & Martell, M. (2007). “Does attitudinal loyalty influence behavioral loyalty? A theoretical and empirical study”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 14(1), PP. 35-44.
Rahimnia, F., Poursalimi, M. & Basir, L. (2016). “The effect of service innovation on customer behavioral intentions through sensory marketing (Case study: five star hotels in Mashhad)”, Journal of Research in New Marketing Research. Vol. 6(2), PP. 19-36. (Persian).
Van Leeuwen, L., Quick, S. & Daniel, K. (2002). “The Sport Spectator Satisfaction Model: A Conceptual Framework For Understanding The Satisfaction Of Spectators”, Sport Management Review, Vol. 5(2), PP. 99-128.
Wang, T.R., Zhang, James. J. & Tsuji, Y. (2011). “Examining fan motives and loyalty for the Chinese Professional Baseball League of Taiwan”, Sport Management Review, Vol. 14(4), PP. 347-360.
Zeithmal, V.A. & Bitner, M.J. (1998). “Services Marketing”, New York: McGraw-Hill, PP. 2-22.
_||_اسمعیلی، م.، احسانی، م.، کوزه چیان، ه. و هنری، ح. (1393). "طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعههای تفریحی ورزشی آبی"، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 26، صص. 37-58.
آقازاده، ه.، جعفری، ع. و اسمعیلی، ح. (1394). "بررسی رابطه بین همخوانی شخصیت مصرف کننده با برند، هویت پذیری مصرف کننده از برند و نیات رفتاری پس از خرید"، راهبردهای بازرگانی، دوره 22، شماره 6، صص. 17-40.
انواری رستمی، ع.ا.، ترابی گودرزی، م. و محمدلو مسلم، ع. (1384). "بررسی مقایسه ای کیفیت خدمات بانکی از دیدگاه مشتریان و کارکنان"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژه نامه مدیریت، دوره 9، شماره 3(42)، صص. 53-77.
بنار، ن.، براخاص، ح.، کریمخان، ف. و مرادی، م. (1397). "اثر بازاریابی حسی بر نیات رفتاری مشتریان از طریق لذت جویی، دلبستگی به مکان و اعتماد (مطالعه موردی: مدارس فوتبال شهر کرمانشاه)"، دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 5، شماره 1، صص. 21-35.
جلالی فراهانی، م.، محمودی، ا.، علی دوست قهفرخی، ا. و مرادی، آ. (1392). "مقایسه وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران"، نشریه مدیریت ورزشی، دور 5، شماره 2، صص. 95-108.
حسینی، س.ع.، پورکیانی، م. و افروزه، ع. (1395). "تأثیر ابعاد بازاریابی حسی بر توسعه خدمت جدید در باشگاه-های بدنسازی"، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 15، صص. 69-80.
حسینی، س.ع. و میرزایی، ج. (1396). "تأثیر بازاریابی حسی بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 3، صص. 549-564.
خدادادی، م.ر.، فراهانی، ا.، قاسمی، ح. و هنری، ح. (1396). "مطالعه عوامل مؤثر بر وفاداری نگرشی و رفتاری به ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار (FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 3، صص. 373-387.
سیدجوادین، س.ر، خانلری، ا. و استیری، م. (1389). "مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی"، فصلنامه علمی-پژوهشی المپیک،دوره 18، شماره 4(52)، صص. 41-54.
صیادفر، م.، تجاری، ف.، زارعی، ع. و اسمعیلی، م.ر. (1398). "ارتباط علی بازاریابی حسی با رضایتمندی از تجربه حسی و وفاداری مصرفکنندگان ورزشی"، پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره 11، شماره 1، صص. 145-156.
قاسم زاده، ا.، ملکی، ش. و حبیبی، ح. (1393). "نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی"، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 2، شماره 4(8)، صص. 95-110.
قاسمی، ح. و راسخ، ن. (1398). "بازاریابی حسی و اعتماد به برند مشتریان فروشگاههای ورزشی"، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 11، شماره 53، صص. 121-138.
کردلو، ح.، تیموری، آ. و حسنی زاده، ب. (1395). "پیش بینی وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان به وسیله مؤلفههای رضایتمندی در باشگاههای ورزشی: مطالعه باشگاههای پرورش اندام زنجان"، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 4، صص. 605-618.
رضوانی، م.، مبارکی، م.ح.، ایراننژاد پاریزی، ا. (1394). "بازاریابی حسی و توسعه خدمت جدید، مورد مطالعه: بانک رسالت"، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 17، صص. 181-197.
Al-Hawari, M.A. (2011). “Automated service quality as a predictor of customers' commitment: Apractical study within the UAE retail banking context”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 23(3), PP. 346-366.
Baloglu, S. (2002). “Dimensions of customer loyalty”, Separating friends from well-wishers”, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 43(1), PP. 47-59.
Belaid, S. & Behi, A.T. (2011). “The role of attachment in building consumer-brand relationships: An empirical investigation in the utilitarian consumption context”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 20(1), PP. 37-47.
Beneke, J.E., Adams, O., Demetriou & R. Solomons (2011). “An exploratory study of the relationship between store image, trust, satisfaction and loyalty in a franchise setting”, Southern African Business Review.2011, Vol. 15, PP. 131-144.
Cronin, J.J., Brady, M.K. & Hult, G.T.M. (2000). “Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments”, Journal of Retailing, 2000, Vol. 76(2), PP. 193-218.
Davari, A. & Rezazadeh, A. (2014). “Structural Equation Modeling with PLS Software”, Publishing House Jihad University, (Persian).
Dehghanpour, H. & Abdouy, F. (2015). “The Effect of Sport Brand Advertising on Electroencephalographic Changes and the Decision to Buy of Customers in Nervous Marketing”, Journal of Research in New Marketing Research, Vol. 5(4), PP. 99-118. (Persian).
Dick, A.S. & Basu, K. (1994). “Customer Loyalty:Towards an Integrated Conceptual Framework”, Journ of the Academic Marketing Science, Vol. 22(2), PP. 99-113.
Ehrenberg A.S., Goodhardt G.J. & Barwise T.P.(1994) “Double Jeopardy Revisited”, Journal of Marketing, Vol. 54(3), PP. 11-21.
Goldkuhl, L. & Styfvén, M. (2007). “Scenting the Scent of Service Success”, European Journal of Marketing, Vol. 41(11/12), PP. 1297-1305.
Greenwell, T., Fink, J. & Pasture, D. (2002). “Assessing the influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience”, Sport Management Review, Vol. 5(2), PP. 129-148.
Han, H. & Ryu, K. (2009). “The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry”, Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 33(4), PP. 487-510.
Hasanovic, M. (2013). “How do sensory cues and trust affect the customer experience?”, Marketing Master Programme, Advanced, PP. 43-54.
Havaseli Ashtiani, R. & Dailami Ma'azi, P. (2015). “The Importance of Sensory Marketing and its Impact on Consumer Behavior”, The first international accounting and management conference in the third millennium, Rasht, Iran (Persian).
Hoffman K.D. & Turley, L. (2002). “Atmospherics service encounters and consumer decision making: An integrative perspective”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 10(3), PP. 33-47.
Hultén, B., Broweus, N. & Van Dijk, M. (2012). “Sensory marketing, Translators: Rosta, A., Safi Pour, M. and Vasegh, M., Tehran”, Commercial Printing Company.
Kościołek, S. (2019). “Consumer loyalty among fans of sports clubs: How much do they vary across disciplines?”, Baltic Journal of Health and Physical Activity, Supplement, 1(1), PP. 67-77.
Le Conté, J. (2014). “Measuring and managing customer loyalty in Physical activity and Sports Centres (PSCs). The drivers of service quality”. Open University of the Netherlands. Final thesis for Master in Management.
Lee, S. (2017). “Service quality of sports centers and customer loyalty”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 29(4), PP. 870-879.
Liu, Yi. (2008). “An Analysis Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan”, A Dissertation Project Submitted to the Faculty of the United States Sports Academy in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Doctor of Sports Management, PP. 30-33.
Li, X. & Petrick, J. (2008). “Reexamining the dimensionality of brand loyalty: A case of the cruise industry”, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 25(1), PP. 68-85.
Javanmard, H. & Sultanzadeh, A.A. (2009). “Investigating the characteristics of the Internet brand and websites and its impact on customer loyalty and trust (Case study: Purchasing cultural products via the Internet)”, Journal of Commercial Law Research, Vol. 14(53), PP. 225-256. (Persian).
Jayawardhen, C., Leo, P.Y. & Philip, J. (1997). “Service encounter quality dimension, a dyadic Perspective: Measuring the service encounter as perceived by customers and personnel”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 8(1), PP. 146-160.
Jerónimo, G.F., Pablo Gálvez, R., Luisa Vélez, C., Jaime Ortega, G. & Jesús Fernández, G. (2018). “Exploring fitness centre consumer loyalty: differences of non-profit and low-cost business models in Spain”, Economic Research-Ekonomska. Istraživanja, Vol. 31(1), PP. 1042-1058.
Mahony, D.F., Madrigal, R. & Howard, D. (2000). “Using the Psychological Commitment to Team (PCT) Scale to Segment Sport Consumers Based on Loyalty”, Sport Marketing Quarterly, Vol. 9(1), PP. 15-25.
Mat Som, A., Marzuki, A., Yousefi, M. & AbuKhalifeh, A. (2012). “Factors Influencing Visitors’ Revisit Behavioral Intentions: A Case Study of Sabah, Malaysia”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 4(4), PP. 39-50.
Park, C.W., MacInnis, D.J., Priester, J.R. (2007). “Beyond attitudes: Attachment and consumer behavior”, Seoul National Journal, Vol. 12(2), PP. 3-36.
Pedeliento, G., Andreini, D., Bergamaschi, M. & Salo, J. (2016). “Brand and product attachment in an industrial context: The effects on brand loyalty”, Industrial Marketing Management, Vol. 53, PP. 194-206.
Sajjadzadeh, H. (2014). “The role of place attachment in identity to urban areas”, Bagh-e-Novosti Journal, Vol. 10(25), PP. 79-88 (Persian).
Sayin, E., Krishna, A., Ardelet, C., Decré, G.B. & Goudey, A. (2015). “Sound and safe: The effect of ambient sound on the perceived safety of public spaces”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 32(4), PP. 343-53.
Sheikhi, A., Shafei, R. & Farooqi, H. (2014). “Investigating the factors affecting the increased trust of customers in the purchase of goods and Internet services”, Marketing Management, Vol. 9(22), PP. 77-97. (Persian).
Smilensky, Sh. (2010). “Sensory Marketing: An Experimental Interactive Practical Guide”, Translators Darghi, P., Salari, M. Tehran: Rasa Publication, First Edition (Persian).
Stevens S. & Rosenberger, P.J. (2012). “The influence of involvement, following sport and fan identification on fan loyalty: an Australian perspective”, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, Vol. 13(3), PP. 220-234.
Subir B. & Martell, M. (2007). “Does attitudinal loyalty influence behavioral loyalty? A theoretical and empirical study”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 14(1), PP. 35-44.
Rahimnia, F., Poursalimi, M. & Basir, L. (2016). “The effect of service innovation on customer behavioral intentions through sensory marketing (Case study: five star hotels in Mashhad)”, Journal of Research in New Marketing Research. Vol. 6(2), PP. 19-36. (Persian).
Van Leeuwen, L., Quick, S. & Daniel, K. (2002). “The Sport Spectator Satisfaction Model: A Conceptual Framework For Understanding The Satisfaction Of Spectators”, Sport Management Review, Vol. 5(2), PP. 99-128.
Wang, T.R., Zhang, James. J. & Tsuji, Y. (2011). “Examining fan motives and loyalty for the Chinese Professional Baseball League of Taiwan”, Sport Management Review, Vol. 14(4), PP. 347-360.
Zeithmal, V.A. & Bitner, M.J. (1998). “Services Marketing”, New York: McGraw-Hill, PP. 2-22.