بررسی تأثیر برند شخصی مدیران بر ایجاد رهبران سطح پنجم (مطالعه موردی: بانکهای دولتی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکریم اسگندری 1 , مجتبی رمضانی 2 , سمانه گلی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: برندسازی شخصی, بانکهای دولتی, رهبران سطح پنجم,
چکیده مقاله :
برندسازی شخصی، فرد را در رسیدن به اهدافش کمک میکند و با آن میتوان به جایگاهسازی فردی رسید و به جایگاهیابی رقبا پرداخت. برند شخصی زمانی معتبر میباشد که در رفتارهای افراد وحدت رویه وجود داشته باشد. نداشتن چشمانداز شخصی، دانش شخصی، یادگیری فردی، تفکر، اعتماد و علاقه، مساوی با نداشتن برند شخصی است. بنابراین، برند شخصی برای مدیران میتواند به عنوان یک شایستگی مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که در مورد مدیران بانکها با توجه به رقابت بین بانکها از اهمیت بسزایی برخوردار است. از اینرو، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر برند شخصی مدیران بر ایجاد رهبران سطح پنجم میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر روسای شعب بانکهای دولتی در استان آذربایجانشرقی میباشد. حجم نمونه با استفاده از روش خوشهای به تعداد ۱۲۸ نفر انتخاب گردید. روش گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهای محقق ساخته جمعآوری شده است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۸۵/۰ محاسبه شده است. در نهایت مدل مفهومی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل برازش شده است. نتایج پژوهش نیز بیانگر تأثیر معنیدار برند شخصی مدیران و ابعاد آن (دانش، نگرش و مهارت) بر ایجاد رهبران سطح پنجم به همراه شاخصهای آن (تلاش، مهارت، استعداد، تواضع و فروتنی، اراده، حرفهای بودن، بانفوذ بودن و انگیزه) است.
Personal branding helps a person to achieve his goals, with which individual placement can be achieved and positioned on competitors. A personal brand is valid when there is a common unity in the behavior of individuals. Not having a personal perspective, personal knowledge, personal learning, thinking, trust, and interest are like having no personal brand. Therefore, a personal brand for managers can be considered as merit. The issue of bank managers is of paramount importance with regard to competition between banks. Hence, the main purpose of this study is to examine the effect of individual brand managers on the creation of fifth-level leaders. To reach this statistical society, the heads of government bank branches in the East Azerbaijan province conduct the research. Based on snowball method, 128 people were selected as sample size. The required information was collected through a researcher-made questionnaire. The reliability of this questionnaire was calculated using Cronbach's alpha of 0.85. Finally, the conceptual model is fitted using structural equation modeling and Laser Level software. The result of the research also indicates the significant effect of the personal brand on managers on the fifth level.
آرینزادگان، م. (۱۳۸۵). "رهبران سطح پنجم"، پرتوملت، سال دوم، شماره ۱۲ ، خرداد و تیر.
احمدی، س.ع.ا.، درویش، ح.، سبحانیفر، م.ج. و فاضلیکبریا، ح. (1393). "طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگیهای منابع انسانی در نهجالبلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ISM، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج"، سال هفدهم، شماره 64، فصل پاییز، صص. 27-55.
سیدجوادین، س.ر. (1386). "مبانی سازمان و مدیریت"، تهران، انتشارات نگاه دانش.
سیدجوادین، س.ر. (1388). "مبانی مدیریت منابع انسانی"، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .
صائمیان، ص. (1393). "شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، شماره 3، زمستان، صص. 131-153.
صائمیان، ص. (۱۳۹۳). "شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، شماره ۳، زمستان ۱۳۹۳، صص. ۱۵۳-۱۳۱.
صائمیان، ص.، محمدیان، م.، میرمعینی، ح. و شاهرخی، ف. (1392). "بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی"، مجله مدیریت فرهنگی، سال هفتم، شمارهی 22، زمستان، صص. 72-86.
صائمیان، ص. (1387). "شایستگیهای نوین سرمایههای انسانی در سازمانهای پیشرو"، دومین همایش مدیران آموزش سازمانهای تولیدی و خدماتی، تهران، صص. 20-30.
کالینز، جیمز. (۱۳۹۲). "از خوب به عالی"، ترجمه ناهید سپهر، نشر پیک آوین.
Collins, J. (2001). “Level 5 Leadership, The Triumph of Humility and Fierce Resolve”, Harvard Business review.
Dibb, S., Simkin, L., Pride, W.M. & Ferrell, O.C. (2005). “Marketing: Concepts and strategies”, Houghton Mifflin. P.850.
Lair, D., Sullivan, K. & Cheney, G. (2005). “Marketization and the Recasting of the Professional self”, Management Communication Quarter (3): 26.
Lyle, R. & Wetsch, M. (2012). “A Personal Branding Assignmwnt Using social Media”, Journal of Advertising education, spring, Vol. 50(5), PP. 58- 78.
Maxwell, J. (2013). “What Are the 5 Levels of Leadership?” John Maxwell on Leadership RSS. N.p. Web. 09 Oct. 2014.
Morgan, M. (2011). “Personal Branding: Create your Value Proposition”, Strategic Finance magazine, Vol. 9(3): PP. 13-28.
Schawbel, D. (2010). “Me 2.0 Revised and Updated Edition: 4 Steps to Building Your Future”, Kaplan Publishing; Revised edition.
Seng, J. (2004). “Cultural Intelligence and the Global Economy”, Nuremberg: LIA, Vol. 24. No. 5, PP. 19-21
Thomas J. peters’s. (2016). “True Confessions”, Fast Company. Retrieved.
_||_
آرینزادگان، م. (۱۳۸۵). "رهبران سطح پنجم"، پرتوملت، سال دوم، شماره ۱۲ ، خرداد و تیر.
احمدی، س.ع.ا.، درویش، ح.، سبحانیفر، م.ج. و فاضلیکبریا، ح. (1393). "طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگیهای منابع انسانی در نهجالبلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ISM، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج"، سال هفدهم، شماره 64، فصل پاییز، صص. 27-55.
سیدجوادین، س.ر. (1386). "مبانی سازمان و مدیریت"، تهران، انتشارات نگاه دانش.
سیدجوادین، س.ر. (1388). "مبانی مدیریت منابع انسانی"، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .
صائمیان، ص. (1393). "شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، شماره 3، زمستان، صص. 131-153.
صائمیان، ص. (۱۳۹۳). "شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، شماره ۳، زمستان ۱۳۹۳، صص. ۱۵۳-۱۳۱.
صائمیان، ص.، محمدیان، م.، میرمعینی، ح. و شاهرخی، ف. (1392). "بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی"، مجله مدیریت فرهنگی، سال هفتم، شمارهی 22، زمستان، صص. 72-86.
صائمیان، ص. (1387). "شایستگیهای نوین سرمایههای انسانی در سازمانهای پیشرو"، دومین همایش مدیران آموزش سازمانهای تولیدی و خدماتی، تهران، صص. 20-30.
کالینز، جیمز. (۱۳۹۲). "از خوب به عالی"، ترجمه ناهید سپهر، نشر پیک آوین.
Collins, J. (2001). “Level 5 Leadership, The Triumph of Humility and Fierce Resolve”, Harvard Business review.
Dibb, S., Simkin, L., Pride, W.M. & Ferrell, O.C. (2005). “Marketing: Concepts and strategies”, Houghton Mifflin. P.850.
Lair, D., Sullivan, K. & Cheney, G. (2005). “Marketization and the Recasting of the Professional self”, Management Communication Quarter (3): 26.
Lyle, R. & Wetsch, M. (2012). “A Personal Branding Assignmwnt Using social Media”, Journal of Advertising education, spring, Vol. 50(5), PP. 58- 78.
Maxwell, J. (2013). “What Are the 5 Levels of Leadership?” John Maxwell on Leadership RSS. N.p. Web. 09 Oct. 2014.
Morgan, M. (2011). “Personal Branding: Create your Value Proposition”, Strategic Finance magazine, Vol. 9(3): PP. 13-28.
Schawbel, D. (2010). “Me 2.0 Revised and Updated Edition: 4 Steps to Building Your Future”, Kaplan Publishing; Revised edition.
Seng, J. (2004). “Cultural Intelligence and the Global Economy”, Nuremberg: LIA, Vol. 24. No. 5, PP. 19-21
Thomas J. peters’s. (2016). “True Confessions”, Fast Company. Retrieved.