بررسی تأثیر هدایای تبلیغاتی بر ارزیابی کلی مصرفکننده (مطالعه موردی: مشتریان محصولات ایرانسل شهر اصفهان)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیافشین مرتضی زاده 1 , شهناز نایب زاده 2 , ابوالفضل صادقیان 3
1 - دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار مدیریت بازاریابی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - مربی مدیریت صنعتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: ماهیت محصول, ارزیابی کلی مصرفکننده, ماهیت هدیه, تناسب ادراک شده, هدیه تبلیغاتی,
چکیده مقاله :
هدایای تبلیغاتی یکی از روشهای نوین تبلیغات میباشد که سازمانها به کارمندان و یا مشتریان خود کالاهایی را هدیه میدهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هدایای تبلیغاتی بر ارزیابی کلی مصرفکننده است. با استفاده از متغیرهای ماهیت هدیه، ماهیت محصول و تناسب ادراک شده به عنوان متغیر مستقل، و ارزیابی کلی مصرفکننده به عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش، تحقیقی علی است که با به کارگیری ابزار پرسشتلمه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان محصولات ایرانسل در شهر اصفهان میباشند که به روش تصادفی ساده تعداد 159 نمونه قابل قبول جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهایSPSS و LISREL انجام شده و نتایج پژوهش نشان میدهد بین ماهیت محصول و ارزیابی کلی مصرفکننده رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین ماهیت هدیهی تبلیغاتی بر روی ارزیابی کلی مصرفکننده تأثیر مستقیمی دارد اما تناسب ادراک شده بین هدیهی تبلیغاتی و محصول اثری بر روی ارزیابی کلی مصرفکننده ندارد.
One of the new method of marketing is advertising gifts, that organizations get these gifts to their employees and customers. The purpose of this study is investigating a conceptual model on the impact of Gift promotions on consumer's overall evaluation which study's model is formed by Gift nature, Product nature and perceived fit as independent variables and consumer's overall evaluation as dependent variables. Current methodology is applicable from purpose point of view and causal study in terms of methodology. Required data is collected using questionnaire and field method. Sample of this study consists of Isfahan Irancell's (MTN) consumers which are selected through simple random sampling resulted in 159 collected acceptable samples. data analysis was carried out by SPSS and LISREL software and the result showed that there is Significant relationship between product nature and consumer's overall evaluation also gift promotion nature has a direct impact on the consumer's overall evaluation but perceived fit between gift promotion and product did not have any effect on consumer's overall evaluation.
_||_