تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با اتخاذ نقش میانجی ارتباطات بازاریابی مورد مطالعه: شرکت فرودگاههای کشور
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیصدیقه محمداسماعیل 1 , مرضیه تهم 2
1 - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ارتباطات بازاریابی, مدیریت دانش, عملکرد سازمان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با اتخاذ نقش میانجی ارتباطات بازاریابی در شرکت فرودگاههای کشور انجام شده است. این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت فرودگاههای کشور میباشند که بر طبق فرمول کوکران تعداد 130 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد با 35 سؤل بود، روایی سازه پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده و آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلیابی معادلات ساختاری نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی دارد، همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که بازاریابی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبتی دارد و در پایان نیز نتایج بدست آمده از آزمون سوبل نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی ارتباطات بازاریابی تأثیر غیرمستقیم و مثبت دارد.
Nowadays, customer preferences and desires are changing and marketing decisions that are based on customer knowledge are critical. Achieving customer's opinions, needs, and feedback will lead to the development of an organization and create a sustainable competitive. Examining the components of knowledge management in the organization and its implementation is one of the most critical components of organizational success. Therefore, this study aims to determine the effect of knowledge management on organizational performance by considering the mediating role of marketing communications in Iran Airports Company. A quantitative methodology is adopted in which a model is developed, and hypotheses are stated, in order to examine the proposed relationship between marketing knowledge management assets and capabilities and IAC performance. A highly structured questionnaire with 35 questions is developed and distributed to a sample of 200 employees in IAC, which according to Cochran's formula, 130 employees were chosen randomly. The validity and the reliability of the questionnaire were verified using confirmatory factor analysis and cronbach's alpha coefficient respectively. In this study, to analyze the collected data and test the research hypotheses, structural equation modeling with LISREL was conducted. The results of hypothesis testing showed that knowledge management has a positive and significant effect on organizational performance. Also, the result showed that marketing has a positive effect on organizational performance. At a 95% confidence level, the result of the Sobel test showed that knowledge management has an indirect and positive effect on organizational performance through the mediating role of marketing communications.
احسان فر، گ، و گروسی، ا. (1395). "تأثیر دانش مشتری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش مدیریت ارتباط با مشتری و قابلیت بازاریابی در شرکتهای بیمه"، پژوهشنامه بیمه، دوره 31، شماره 4، صص. 49-72.
اخوان، پ،. دهقانی، م. (1393). "نقش مدیریت دانش در بهبود فعالیتهای بازاریابی، مطالعه موردی: شرکتهای فعال در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی"، فصلنامه رشد فناوری، دوره 11، شماره 41، صص. 27-33.
امیرخانی، ا. (1384). "کاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد سازمان"، پیک نور، دوره 3، صص. 131-140.
آقاداوود، ر. و بنیطالبی، م. (1395). "بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر بهبود عملکرد سازمان مطالعه موردی: بانک مهر اقتصاد استان چهارمحال و بختیاری"، نخستین کنفرانس بینالمللی پارادایمهای نوین، مدیریت هوشمند تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
بدری آذرین، ی.، سیدعامری، ح. و ایمانپور، ع. (1391). "تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی"، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 15، صص. 35-50.
بذرکار، ا. و محمدی، م. (1398). "بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی سازمان با توجه به نقش میانجی نوآوری و هوش سازمانی"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 26، صص. 68-86.
تابان، م.، سعیدی، ل. و زمانیان شهری، ش. (1397). "بررسی رابطه بین مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری با نقش میانجی عملکرد بازاریابی (مورد مطالعه: شعب سرپرستی بانک سامان تهران)"، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم مدیریت و حسابداری ایران، تهران.
تاجفر، ا.ه.، هوشمند،ه، و میرزایی ونی، س. (1393). "مدیریت دانش در عمل (سیستمها و فرایندها)"، وینا، تهران، چاپ اول.
جمشیدیان، م. و حدادیان، ع. (1386). "مدیریت بازاریابی مبتنی بر دانش"، نشریه مدیریت و توسعه، شماره 35.
دالوند، ا. "شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارتباطات بازاریابی یکپارچه"، پایاننامه کارشناسیارشد،رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
رجبی فرجاد، ح، و مطیعیان نجار، م. (1397). "تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی"، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دوره 10، شماره 3، صص. 191-214.
رجبی فرجاد، ح. و نظری، م. (1399). "تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با نقش مدیریت زنجیره تأمین پایدار"، نشریه علمی اندیشه آماد، دوره 19، شماره 75، صص. 141-168.
رشید علی پور، ز.، انصاری، م. و سیدجوادیان، ر. (1398). "بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی (نمونه پژوهش: شرکت شیر پگاه)"، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، دوره 2، شماره 7، صص. 113-151.
فهیمیفر، ا. (1390). "تبلیغات بازرگانی در تلویزیون ایران: مطالعهای بر نسبت تبلیغات بازرگانی با ارزشهای فرهنگی و اخلاقی در ایران"، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار.
مقیمی، م.، امامی، ف. و کاظمی، م. (1390). "ارزیابی و اولویتبندی شاخصههای سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در نظام دانشگاهی"، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 9، شماره 2، صص. 29-59.
نهالی، ش. و کریمی، ف. (1394). "بررسی تأثیر قابلیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر عملکرد مالی برند ازطریق متغیر واسط عملکرد بازاری برند"، چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و اولین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران.
Anabila, P. (2020). “Integrated marketing communications, brand equity, and business performance in micro-finance institutions: An emerging market perspective”, Journal of Marketing Communications, Vol. 26(3), PP. 229-242.
Akroush, M. & Al-Mohammad, S. (2010). “the effect of marketing knowledge management on organizational performance: An empirical investigation of the telecommunications organizations in Jordan”, International Journal of Emerging Markets, Vol. 5, PP. 38-77.
Al Ahbabi, S.A., Singh, S.K., Balasubramanian, S. & Gaur, S.S. (2019). “Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance”, Journal of Knowledge Management, Vol. 23(2), PP. 351-373.
Fathian, M., Sadjadi, S.J. & Sajadi, S. (2013). “Optimal pricing model for electronic products”, Computers and Industrial Engineering, Vol 56(1), PP. 255-259.
Gunasekaran, A., Patel, C. & McGaughey, R.E. (2004). “A framework for supply chain performance measurement”, International Journal of Production Economics, Vol. 87(3), PP. 333-347.
Martin, S.L., Javalgi, R.R.G. & Ciravegna, L. (2020). “Marketing capabilities and international new venture performance: The mediation role of marketing communication and the moderation effect of technological turbulence”, Journal of Business Research, Vol. 107, PP. 25-37.
Mráček, P. & Mucha, M. (2015). “The Use of Knowledge Management in Marketing Communication of Small and Medium-Sized Companies”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 175, PP. 185-192.
Pastor, I. (2011). “Organizational Culture Factors That Can Influence Knowledge Transfer.The 6th Edition Of The International Conference European Integeration Realities And Perspectives”, Journal Of Globalization And Cultural Diversity, PP. 661-667.
Pickton, D.W. & Broderick, A. (2001). “Integrated Marketing Communication”, Harlow, Pearson Education, PP. 149-168.
Saqib, M., Udin, Z.M. & Baluch, N. (2017). “The impact of knowledge management on organizational performance in today’s economy”, South East Journal of Contemporary Business, Economics and Law, Vol. 12(3), PP. 25-33.
Yang W, Lynch BP. (2006). “On knowledge management and the role of the library in the process of knowledge management”, Chinese Librarianship: An International Electronic Journal, 21.
Zaied, A.N.H. (2012). “An integrated knowledge management capabilities framework for assessing organizational performance”, International Journal of Information Technology and Computer Science, Vol. 4(2), PP. 1-10.
_||_احسان فر، گ، و گروسی، ا. (1395). "تأثیر دانش مشتری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش مدیریت ارتباط با مشتری و قابلیت بازاریابی در شرکتهای بیمه"، پژوهشنامه بیمه، دوره 31، شماره 4، صص. 49-72.
اخوان، پ،. دهقانی، م. (1393). "نقش مدیریت دانش در بهبود فعالیتهای بازاریابی، مطالعه موردی: شرکتهای فعال در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی"، فصلنامه رشد فناوری، دوره 11، شماره 41، صص. 27-33.
امیرخانی، ا. (1384). "کاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد سازمان"، پیک نور، دوره 3، صص. 131-140.
آقاداوود، ر. و بنیطالبی، م. (1395). "بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر بهبود عملکرد سازمان مطالعه موردی: بانک مهر اقتصاد استان چهارمحال و بختیاری"، نخستین کنفرانس بینالمللی پارادایمهای نوین، مدیریت هوشمند تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
بدری آذرین، ی.، سیدعامری، ح. و ایمانپور، ع. (1391). "تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی"، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 15، صص. 35-50.
بذرکار، ا. و محمدی، م. (1398). "بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی سازمان با توجه به نقش میانجی نوآوری و هوش سازمانی"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 26، صص. 68-86.
تابان، م.، سعیدی، ل. و زمانیان شهری، ش. (1397). "بررسی رابطه بین مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری با نقش میانجی عملکرد بازاریابی (مورد مطالعه: شعب سرپرستی بانک سامان تهران)"، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم مدیریت و حسابداری ایران، تهران.
تاجفر، ا.ه.، هوشمند،ه، و میرزایی ونی، س. (1393). "مدیریت دانش در عمل (سیستمها و فرایندها)"، وینا، تهران، چاپ اول.
جمشیدیان، م. و حدادیان، ع. (1386). "مدیریت بازاریابی مبتنی بر دانش"، نشریه مدیریت و توسعه، شماره 35.
دالوند، ا. "شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارتباطات بازاریابی یکپارچه"، پایاننامه کارشناسیارشد،رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
رجبی فرجاد، ح، و مطیعیان نجار، م. (1397). "تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی"، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دوره 10، شماره 3، صص. 191-214.
رجبی فرجاد، ح. و نظری، م. (1399). "تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با نقش مدیریت زنجیره تأمین پایدار"، نشریه علمی اندیشه آماد، دوره 19، شماره 75، صص. 141-168.
رشید علی پور، ز.، انصاری، م. و سیدجوادیان، ر. (1398). "بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی (نمونه پژوهش: شرکت شیر پگاه)"، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، دوره 2، شماره 7، صص. 113-151.
فهیمیفر، ا. (1390). "تبلیغات بازرگانی در تلویزیون ایران: مطالعهای بر نسبت تبلیغات بازرگانی با ارزشهای فرهنگی و اخلاقی در ایران"، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار.
مقیمی، م.، امامی، ف. و کاظمی، م. (1390). "ارزیابی و اولویتبندی شاخصههای سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در نظام دانشگاهی"، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 9، شماره 2، صص. 29-59.
نهالی، ش. و کریمی، ف. (1394). "بررسی تأثیر قابلیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر عملکرد مالی برند ازطریق متغیر واسط عملکرد بازاری برند"، چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و اولین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران.
Anabila, P. (2020). “Integrated marketing communications, brand equity, and business performance in micro-finance institutions: An emerging market perspective”, Journal of Marketing Communications, Vol. 26(3), PP. 229-242.
Akroush, M. & Al-Mohammad, S. (2010). “the effect of marketing knowledge management on organizational performance: An empirical investigation of the telecommunications organizations in Jordan”, International Journal of Emerging Markets, Vol. 5, PP. 38-77.
Al Ahbabi, S.A., Singh, S.K., Balasubramanian, S. & Gaur, S.S. (2019). “Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance”, Journal of Knowledge Management, Vol. 23(2), PP. 351-373.
Fathian, M., Sadjadi, S.J. & Sajadi, S. (2013). “Optimal pricing model for electronic products”, Computers and Industrial Engineering, Vol 56(1), PP. 255-259.
Gunasekaran, A., Patel, C. & McGaughey, R.E. (2004). “A framework for supply chain performance measurement”, International Journal of Production Economics, Vol. 87(3), PP. 333-347.
Martin, S.L., Javalgi, R.R.G. & Ciravegna, L. (2020). “Marketing capabilities and international new venture performance: The mediation role of marketing communication and the moderation effect of technological turbulence”, Journal of Business Research, Vol. 107, PP. 25-37.
Mráček, P. & Mucha, M. (2015). “The Use of Knowledge Management in Marketing Communication of Small and Medium-Sized Companies”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 175, PP. 185-192.
Pastor, I. (2011). “Organizational Culture Factors That Can Influence Knowledge Transfer.The 6th Edition Of The International Conference European Integeration Realities And Perspectives”, Journal Of Globalization And Cultural Diversity, PP. 661-667.
Pickton, D.W. & Broderick, A. (2001). “Integrated Marketing Communication”, Harlow, Pearson Education, PP. 149-168.
Saqib, M., Udin, Z.M. & Baluch, N. (2017). “The impact of knowledge management on organizational performance in today’s economy”, South East Journal of Contemporary Business, Economics and Law, Vol. 12(3), PP. 25-33.
Yang W, Lynch BP. (2006). “On knowledge management and the role of the library in the process of knowledge management”, Chinese Librarianship: An International Electronic Journal, 21.
Zaied, A.N.H. (2012). “An integrated knowledge management capabilities framework for assessing organizational performance”, International Journal of Information Technology and Computer Science, Vol. 4(2), PP. 1-10.