ارائه و اعتبارسنجی الگوی توانمندسازی کارکنان آموزش وپرورش با رویکرد بهبود عملکرد
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیحسن پناهی 1 , نادر بهلولی 2 * , ناصر فقهی فرهمند 3 , مرتضی هنرمند عظیمی 4
1 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
3 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
4 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
کلید واژه: توانمندسازی, بهبود عملکرد, حمایت سازمانی, ظرفیتسازی سازمانی, فرهنگ سازمانی مشارکتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف ارائه و اعتبارسنجی الگوی توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش، با رویکرد بهبود عملکرد، در آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی انجام شد. نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی است که با هدف توسعهای و با رویکرد آمیخته صورت گرفت. در بخش کیفی، از میان جامعه آماری 2100 نفری، اساتید دانشگاه و مدیران آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، 20 نفر به روش هدفمند انتخاب و تا رسیدن به حد اشباع نظری که در مصاحبه 14 حاصل شد، مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد و داده ها پس از گردآوری با روش تحلیل مضمون، تحلیل شد. در بخش کمی نیز، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهی، از میان جامعه آماری2100نفری مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی 324 نفر به عنوان نمونه تعیین شد و دادهها به وسیله پرسشنامه از آنها جمعآوری و با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که؛ 4 مضمون فراگیر؛ حمایت سازمانی، ظرفیتسازی کارکنان، فرهنگ سازمانی مشارکتی، بهبود عملکرد کارکنان با 16 مضمون سازمان دهنده، شبکه مضامین الگوی توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش را با رویکرد بهبود عملکرد شکل داده و مورد تأئید اساتید و مدیران آموزش و پرورش قرار گرفت. میزان بارهای عاملی بدست آمده نیز برازش مناسب آن را تأئید نمود، در نتیجه الگوی بدست آمده از اعتبار لازم برای اجرایی شدن در آموزش و پرورش برخوردار است.
The current research was conducted with the aim of presenting and evaluating the model of empowering education and training, by improving performance, in education and training of East Azarbaijan province. The type of research is descriptive-survey which was done with a purpose, development and mixed subject. In the qualitative part, among the statistical population of 2100 people, university professors and educators of East Azerbaijan, 20 people were selected in a purposeful way and semi-structured interviews were conducted until reaching the theoretical saturation level that was achieved in interview 14, and the data were collected after It was analyzed by thematic analysis method. In the quantitative part, using Cochran's formula and stratified random sampling method, 324 people were determined as a sample from the statistical population of 2100 education managers and experts in East Azarbaijan province. And the data was collected from them by questionnaire and analyzed using structural equations. The findings showed that four overarching themes; Organizational support, capacity building of employees, collaborative organizational culture, improvement of employee performance with sixteen organizing themes, formed the network of themes of the model of empowerment of education and training employees with the approach of improving performance. And it was approved by professors and education managers. The amount of factor loadings obtained also confirmed its appropriate fit, as a result, the obtained model has the necessary validity to be implemented in education.
1. Alqudaha, I.H.A& Penelaa, A.C. & Sanmartín, E.M. (2022). High-performance human resource management practices and readiness for change: An integrative model including affective commitment, employees’ performance, and the moderating role of hierarchy culture. European research on management and business economics, 28, 100-177.
2. Albdairi, A. & Shamran, K. (2023). The Effect of Empowering Employees for Improving Performance Efficiency: A Practical Study of a Sample of Employees in Karbala University.
3. Bakhtiari, A. & Takian, A. & Ostovar, A. & Behzadifar, M. & Mohamadi, E. & Ramezani, M. (2023). Developing an organizational capacity assessment tool and capacity-building package for the National Center for Prevention and Control of Noncommunicable Diseases in Iran. PLoS ONE, 18(6), e0287743. https://doi.org/10.1371/journal.
4. Bechari-Hamdanipour, A. & Hosseinpour, M. (2023). Investigating the effect of empowerment on adaptive performance with the mediating role of optimism among primary school teachers in Khorramshahr, 8th International Conference on Educational Sciences, Psychology, Counseling, Education and Research, Iran. https://civilica.com/doc/1968857. (In Persian)
5. Chen, M. & Zhang, Y. & Xu, H. & Huang, X. (2024). Crafting a Job among Chinese Employees: The Role of Empowering Leadership and the Links to Work-Related Outcomes. Behavioral Sciences 14(6), 451-466.
6. Talebi, A. & Khorsandi-Taskouh, A. & Ghiashi-Nadushan, S. (2023). Critical analysis of policies Empowering teachers. Education leadership research, 7(26), 104-135.
7. Karimi, M.S. & Rajaepour, S. & Shahsavari, H. & Ghafouri, K. (2020). Professional performance shortcomings of Teachers Graduated from Teacher Training University, Journal of Curriculum Studies, 15(56), 89-118.
8. Limpo, L. & Junaidi, J. (2022). Influence of Empowering and Ethical Leadership on Employees’ Job Satisfaction, Performance, and Organization Commitment. Humanities and Social Sciences Letters 11(1), 22-36.
9. Lopez, S.P. & Peon, J.M.M. & Ordas, C.J.V. (2004). Managing Knowledge: The Link between Culture and Organizational Learning. Journal of Knowledge Management, 8, 93–104.
10. Madani, S. & Mohammadipouya, S. & Sayyedinazarlo, S. & Azimi-Aghbolhgh, A. (2022). Analyzing the main challenges and obstacles hindering teachers' research in education and upbringing in East Azarbaijan province: a phenomenological study. JSLI.2022. 14(2), 1-28. (In Persian)
11. Mehrandish, S. & Golzar, A.H. (2022). Evaluating the alignment of information technology and e-business strategies on improving the company's organizational performance. Researches of progress and excellence. 6(2), 7-30. (In Persian)
12. Mira, M. & Choong, Y. & Thim, C. (2019). The effect of HRM practices and employees’ job satisfaction on employee performance. Management Science Letters, 9(6), 771-786.
13. Najafi-shareza, M.M. & Ahmadi, S.A.A. & Kamani, S.M.H. & Geramipor, M. (2020). Designing and explaining the comprehensive model of managerial intelligence (case study: General Administration of Education and Culture of Qom provinc. Human Resource Management Review. 12(4), 9-62.
14. Roy, S. (2024). Investigating the impact of employee empowerment and autonomy on job satisfaction and organizational commitment Shubhangi Roy. International Juornal Of Scientific Reserch in Engineering And Magment 8(04), 1-5.
15. Soheili, H. & Taherpor-Kalantari, H. & Fandiz, H. (2020). Identifying individual factors effective in empowering health insurance employees. Human Resource Management Review 12(2), 189-215. (In persian)
16. Shahbazanjad, H.A. & Salarzahi, H. (2023). Identifying and prioritizing development strategies for empowering employees of Zahedan University of Medical Sciences and Health Services, Second International Congress of Management, Economics, Humanities and Business Development, Tehran, Iranhttps://civilica.com/doc/1712270. (In Persian)
17. Talreja, V. & SSanskriti, S. & Rohan-Singh, V. & karma, V. (2024). A Study on Employee Empowerment in IT Sector. DOI: 10.62823/7.1(II). 6520.
18. Vaidya, A. (2018). Capacity building: A missing piece in Nepal’s plan for prevention and control of non-communicable diseases. Journal of Kathmandu Medical College. 7(4), 131–133. Retrieved from: DOI: 10.3126/jkmc.v7i4.2329
19. Yari-Zanganeh, M. & Elhami, H. (2022). Application of knowledge management dimensions strategy on organizational innovation and employee empowerment. Innovation Management, 2(1), 10-32. (In Persian)