شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در به کارگیری اثربخش پروژه های شش سیگمای ناب در صنعت خودرو
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدمصطفی محمدی 1 , سید احمد شایان نیا 2
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه ، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه ازاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
کلید واژه: اثربخشی, مدیریت کیفیت, صنعت خودرو, شش سیگما ناب,
چکیده مقاله :
متدلوژی شش سیگما بعنوان یک روش فرایندگرا و با تاکید بر نتیجه و اثربخشی،پایه گذاری شده و بدنبال ارتقای کیفیت محصولات، خدمات و فرایندها است. در کشور ما نیز همگام با سایر کشورها، مراکز صنعتی و خدماتی به سرعت و با تبادل اطلاعات با سایر سازمانها و مراکز صنعتی دنیا از توان بالای این ابزار آگاهی یافته و به اجرای آن روی آورده اند.هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر در بکارگیری اثربخش شش سیگمای ناب در صنعت خودروسازی میباشد. تحقیق حاضر از جنبه روش از نوع کاربردی و از نوع روش از نوع توصیفی تحلیلی میباشد. یزار گرداوری داده ها پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان صنعت خودرو میباشد و چون از تمامی خبرگان استفاده شد این تحقیق فاقد نمونه گیری می باشد. عوامل استخراج شده از ادبیات موضوع پس از پالایش توسط خبرگان به هفت دسته عوامل فرآیندی، محیطی، اقتصادی، فرهنگی ، فردی ، انگیزشی و ساختاری مدیریتی تقسیم بندی شدند . با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی اولویت بندی شدند که در نهایت عوامل فردی در رتبه اول قرار گرفتند. در نهایت پیشنهادات کاربردی برای صنعت ارائه شد.
Six Sigma methodology is a process-oriented method with an emphasis on results and effectiveness, based on improving the quality of products, services and processes. In our country, with other industrial and service centers, the high power of these tools has been discovered and implemented quickly by exchanging information with other organizations and industrial centers in the world. The effective use of Lean Six Sigma in the automotive industry. The current research is applied in terms of method and descriptive-analytical in terms of method. The data collection tool is a questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The statistical community of the research includes the automobile industry and because it is from all the experts of this research for sampling. The factors produced from the subject of literature after refining by experts were divided into seven categories of process, environmental, economic, cultural, individual, motivational and managerial factors. Using the fuzzy hierarchical analysis technique of prioritization, people were finally ranked first. Finally, practical suggestions for the industry were presented
_||_