بررسی و پهنهبندی آلودگی صوتی در منطقه 3 شهر تهران با استفاده از روش کریجینگ و عکس فاصله (مطالعه موردی: بلوار میرداماد)
محورهای موضوعی : آلودگی های محیط زیست
پگاه عطایی
1
,
شهرزاد خرم نژادیان
2
*
,
مینا ترابی فرد
3
1 - گروه محیط زیست، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - گروه محیط زیست، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
3 - ستادیار، گروه محیط زیست، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
کلید واژه: آلودگی صوتی, بلوار میرداماد تهران, پهنهبندی, تراز معادل صدا,
چکیده مقاله :
مقدمه: آلودگی صوتی از مشکلات جوامع شهری میباشد. مراکز پرتردد و پرترافیک از منابع مهم تولید آلودگی صوتی در مناطق شهری میباشد. آلودگی صوتی در ترازهای بالا به یکباره خود را نشان میدهد اما در ترازهای پایینتر اثر تدریجی دارد. گسترش شهرها و صنعتی شدن سبب پیدایش این آلودگی در سطح شهرها شده است.
مواد و روشها: این پژوهش بهصورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی در سال 1400 با هدف برآورد میزان آلودگی صوتی در بلوار میرداماد تهران صورت گرفت. تراز معادل صدا با دستگاه صداسنج در سه نوبت صبح و ظهر شنبه و جمعه ظهر در 7 ایستگاه اندازهگیری گردید. محل ایستگاهها به گونهای انتخاب گردید که کل منطقه را پوشش دهد و شامل همه کاربریها، از جمله مسکونی، تجاری، مسکونی–تجاری گردد. به منظور پهنهبندی و اتصال نقاط مشابه آلودگی صوتی از روشهای درونیابی کریجینگ معمولی (OK) و عکس فاصله (IDW) استفاده گردید، همچنین از نرمافزار Arc GIS برای تهیه نقشههای پهنهبندی تراز شدت صوت بهره گرفته شد.
نتایج و بحث: نتایج حاصل از اندازهگیریهای میدانی با استفاده از صداسنج در سه بازه زمانی متفاوت (صبح شنبه، ظهر شنبه و ظهر جمعه) نشاندهنده وجود تفاوت معناداری میان آلودگی صوتی روز شنبه صبح با سایر بازههای اندازهگیری بود. همچنین گسترش آلودگی صوتی در منطقه، در روز شنبه ظهر، بیشتر از سایر مواقع بود. میزان آلودگی صدا در پهنههای مورد مطالعه و در هر دو مدل کریجینگ معمولی و وزندهی بر مبنای عکس فاصله در مقایسه با استاندارد صدا در هوای آزاد ایران، بالاتر از حد استاندارد بود. بیشترین میزان آلودگی صوت در روزهای کاری 80 دسیبل و کمترین میزان صوت 68 دسیبل اندازهگیری شد.
نتیجهگیری: عبور و مرور خودروها و ترافیک در سطح بلوار و همچنین آلودگی ناشی از مراکز تجاری عوامل اصلی ایجادکننده آلودگی صوتی بودند که با توجه به بالاتر بودن آلودگی صدا از حد استاندارد، میتواند اثرات جدی برای شهروندان داشته باشد. لازم است تا راهکارهای اصولی برای حذف و یا کاهش آلودگی صوتی اتخاذ گردد.
Introduction: Noise pollution is one of the problems of urban societies. High-traffic centers are important sources of noise pollution in urban areas. Noise pollution manifests itself at high levels at once, but at lower levels it has a gradual effect. The expansion of cities and industrialization has caused this pollution to appear in cities.
Materials and Methods: This descriptive-analytical and cross-sectional research was conducted in the year 1400 with the aim of estimating the amount of noise pollution in Mirdamad Boulevard, Tehran. The sound equivalent level was measured with a sound level meter in three times: morning, noon, Saturday and Friday noon in 7 stations. The location of the stations was chosen to cover the entire area and include all uses, including residential, commercial, residential-commercial. Kriging and IDW interpolation methods were used in order to zone and connect similar noise pollution points, and Arc GIS software was also used to prepare sound intensity level zoning maps.
Results and Discussion: The results of field measurements using a sound meter in three different time periods (Saturday morning, Saturday noon, and Friday noon) show that there is a significant difference between the noise pollution on Saturday morning and other measurement periods. Also, the spread of noise pollution in the region is more on Saturday noon than other times. The amount of noise pollution in the studied areas and in both ordinary KRIGING and IDW models compared to the sound standard in the open air of Iran (for the hours of 7 am to 10 pm for areas with residential-commercial use, which is equivalent to 60 decibels), It is higher than the standard. The highest level of noise pollution on working days was measured at 80 dB and the lowest at 68 dB.
Conclusion: The passage of cars and traffic on the level of the boulevard as well as the pollution caused by commercial centers were the main causes of noise pollution, which can have serious effects on citizens due to the fact that the noise pollution is higher than the standard. Therefore, it is necessary to Basic methods should be adopted to eliminate or reduce noise pollution.
1- Alam, W. (2011). GIS based Assessment of Noise Pollution in Guwahati City of Assam, India. International Journal on Environmental Sciences, 2, 731-740.
2- Ariza-Villaverde. AB, Jiménez-Hornero. FJ, Gutiérrez DeRavé. E, Influence of urban morphology on total noise pollution: Multifractal description. JSTE, (2014), (472):8-1, doi:10.1016/j.scitotenv.2013.10.091
3- Cai. M, Zou. J, Xie. J and Ma. X, Road traffic noise mapping in Guangzhou using GIS and GPS. Applied Acoustics, )2015(, (87: ( 94–102, 10.1016/j.apacoust.2014.06.005
4- Fathi. S, Nasiri. P, esmaelpoor Monazam. MR, Moradi. R, Razaghi. F, Investigating the level of noise pollution in the 5th district of Tehran, Environmental Science and Technology, (2015), 17 (2): 1-8, [In Persian]
5- Ghanbari, M., Nadafi, K., Mosaferi, M., Yunesian, M., & Aslani, H. (2011). NOISE POLLUTION EVALUATION IN RESIDENTIAL AND RESIDENTIAL– COMMERCIAL AREAS IN TABRIZ-IRAN. Iranian Journal of Health and Environment, 4, 375-384.
6- Ghasemi. M, Mahdavi. A, Jafarzadeh. A, Comparison of two interpolation methods, Kriging and IDW, for preparing soil maps, Zagros National Conference on Environmental Hazards, (2014), https://civilica.com/doc/373196
7- HaghighiKafash Z, Khoramnejadian S, GhotbiRavandi A, FarhangDehghan S. Effect of traffic noise on the physiological characteristics of Salvia Splendens. Plant Process and Function 2021; 10 (42) :115-126[in Persian]
8- Hassani. F, Nasiri. P and Monazam. M, Study of noise pollution in workshops and noise making jobs in Zone 3 of District 12 of Tehran (Bazar Bozorg) using GIS, Env. Sci. Tech, (2017), 19(4): 1-11, doi:10.22034/jest.2017.10698, [In Persian]
9- Imam Jomeh. M, Nikpi. A, and Safari Variani. A, Study of noise pollution in Qazvin (2010), J Inflamm Dis, (2011), 15(1):63-70, [In Persian]
10- Karimi. A, Nasiri. P, Abbaspour. M, Monazam.M and Taghavi. L, Evaluation of noise pollution in ditrict 14 of Tehran, Human and environmental (2013), 10(34):1-12, [In Persian]
11- Kiamehr. R, Ghaffari. M.R, Zoning of noise pollution in the central part of Abhar city with geographic information system, the forth international and the eighth national conference of architecture, Restoration, urbanism and stable environment, (2022), https://civilica.com/doc/1425926, [In Persian]
12- Kumar, A.M., Sampath, K., Ch.Madhusudan, & G.Sowmya (2022). NOISE POLLUTION IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS. international journal of engineering technology and management sciences.
13- Majidi. F, KHosravi. Y, noise pollution evaluation of city center of zanjan by geographic information system (GIS), Iranian journal of health and environment, (2016), 9(1):91-102, [In Persian]
14- Moasheri. N, esmaelpoor monazam. MR, Abolhasan.V, Abbaszadeh. M, Movahedi. E, Assessment of noise pollution indices in Birjand old districts in 2010, Journal of Scientific Research in Medical Sciences, (2012), 19 (4): 439-47, [In Persian]
15- Narimousa. Z, Soltanian. S, The Impact of Noise Pollution Caused by Traffic on Public Health of Omidiyeh Citizens in 2015, JRUMS (2016), 15 (3) :247-256, [In Persian]
16- Nassiri. P, Karimi. E, Monazzam. M, Abbaspour. M, Taghavi. L, Analytical comparison of traffic noiseindices—A case study in District 14 ofTehran City, Journal of Low Frequency Noise,Vibration and Active Control (2016), 35(3):221-29, doi: 0.1177/0263092316660917
17- Rahimi, F., Sadeghi Niaraki, A., Ghodousi, M. Assessment of noise pollution in region 16 of Tehran. Environmental Sciences, (2019) 17(4): 179-192, doi: 10.29252/envs.17.4.179, [In Persian]
18- Ranjbar. H, Gharagozlu. A, Vafaei nejad. A and Deklujver. H, The GIS approach for 3D modeling of noise pollution using the city 's 3 D models (case study: part of 3 Tehran region), Journal of Environmental Studies, (2012), 38(4): 125-140, doi:10.22059/JES.2013.29868, [In Persian]
19- Sarker, P. C., Siddique, M. N. E. A., & Sultana, S. (2023). A review of environmental noise pollution and Impacts on Human Health in Rajshahi City, Bangladesh. Indonesian Journal of Environmental Management and Sustainability, 7(3), 80-87.
20- Shirzad, W. Behsoodi, M. M. Samir, S. Pasarlay, S, A comprehensive review of noise pollution and its impact on the urban environment, KJET, (2022), 4 (1), 29-4,. doi: 10.31841/KJET.2022.26, [In Persian]
21- Singhvi, N. (2013). Research Article an Analysis of noise pollution in Tirupur city.
22- Soleymani. AR, Bayram zadeh. N, Investigating noise pollution in urban squares and ways to reduce it (a case study of a square in Urmia), Shabak monthly, (2014), 21: 5-13, [In Persian]
23- Wokekoro, E, Public awareness of the impacts of noise pollution on human health World WJRR, (2020), 10(6): 27-32
24- Yari. A, Dezhdar. B, Koohpaei. A, Ebrahimi. A, Mashkoori. A, Mohammadi. M and Arsang. S, Evaluation of Traffic Noise Pollution and Control Solutions Offering: A Case Study in Qom, Iran. JSUMS, (2016), 23(2): 600-607, [In Persian]
25- Zamingard Rouzbahani. A, Vafaeinejad, A R. Traffic Noise Mapping in Urban 3D Area by Using GIS and CORTN Model, JGST (2020), 9 (4) :115-130
26- Zarei. S, Mahmoudzadeh. H, Jafari. F, Evaluation of the soundscape of district 2 of Tabriz metropolis using linear regression model, Journal of Environmental Studies, (2024), 50(1): 43-61. doi: 10.22059/jes.2024.358888.1008408
27- Zubair, A and Siddiqui, S, Status of noise pollution: A case study of Gulshan-E-Iqbal Town, Karachi. Indus Journal of Management & Social Science, (2011), 5(2): 100–105