سنتز و بررسی خصوصیات پوشش های اسپینل های پایه مس بر روی زیرلایه آلومینا به منظور کاربرد در جرقه زن های توربین موتورهای هوایی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوینراضیه عرب احمدی 1 , نوید رضایی 2 , مجتبی قطعی 3
1 - گروه شیمی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 4697-19395، تهران ، ایران
2 - مهندسی شیمی ومواد، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود
3 - مهندسی شیمی ومواد، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود
کلید واژه: خواص مکانیکی, پوشش اسپینل, جرقه زن, موتورهای هوایی, خواص الکتریکی,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف از این مقاله سنتز و بررسی خصوصیات پوشش های اسپینلی جهت استفاده در جرقه زن های شمع موتورهای هوایی است. در ابتدا اسپینل پایه مس به روش آلیاژ سازی مکانیکی سنتز شده اند. سپس لایه های پوشش های مختلف با ترکیب و چیدمان های مختلف به روش چاپ توری بر روی سطح اعمال شد. پوشش های موجود به روش تفرق اشعه ایکس (XRD) شناسایی شده اند. مورفولوژی و ریزساختارسطح و مقطع نمونههای پوشش داده شده به وسیله میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مطالعه شد. نانوسختی و مدول الاستیک پوشش به وسیله آزمون نانوفروروندگی مورد بررسی قرار گرفت. مقاومت الکتریکی پوشش ها در دماهای مختلف اندازه گیری شد. فرسایش الکتریکی بوسیله کاهش وزن پوشش ها در حین آزمون جرقه بررسی شد. آنالیز XRDتشکیل فاز اسپینل پایه مس تایید کرد. پوشش های حاصل ضخامتی در حد ۱۹-۲۲ میکرومتر داشتندو دانسیته مناسبی دارند. متوسط سختی پوشش هاGPa10 برای پوشش داده شده نتیجه شد. نرخ فرسایش سطح بعد از 140000 جرقه کمتر از ۱درصد وزن کل پوشش بود. به علاوه مشخص شد که ترتیب لایه مناسب پوشش شامل شامل ۴ لایه متوالی شامل از CuCr2O4+ CuFe2O4، دولایه CuCr2O4و مجدداْ لایه CuCr2O4+ CuFe2O4بود که نسبت فازها در لایه های کامپوزیتی 50:50 درصد وزنی است
Abstract
The present study aims to synthesis and characterization of spinel coating for spark plug aero-engine application. At first spinel coatings were synthesized by mechanical alloying. The different spinel coatings with spinel different composition and modulation were applied on alumina substrate. The phase content of the samples was characterized by X-ray diffraction (XRD) method. The microstructure and thickness of the coatings were analyzed by scanning electron microscopy. Nano-hardness and Young’s modulus of the coating were measured by nano-indentation method. The electrical resistance of the coating was studied at different temperatures. The electrical wear resistance of the coating was evaluated by spark method. The XRD method confirmed the synthesis of copper based spinels. The coatings had a thickness of 19-22 μm with proper density. The average nano-hardness of the coatings was 10 GPa. The wear rate after 140000 of spark was less than 1% of coating weight. It was also found that the optimum modulation of the multilayer coating is 4 successive layers composed of CuFe2O4+CuCr2O4, followed by two layer of CuCr2O4 and again CuFe2O4+CuCr2O4 layer. The ratio of the components in the composite layers were 50:50 wt.%
_||_