شناسایی ویژگیهای سازمانی موثر بر کارآفرینی سازمان در دانشگاه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمحمدسعید اکبری 1 , امین باقری کراچی 2 * , علیرضا قاسمی زاد 3
1 - گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی مهندسی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 -
3 - استادیار دانشگاه
کلید واژه: ویژگی سازمانی, کارآفرینی سازمانی, دانشگاه علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی الگوی ویژگیهای سازمانی تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی در دانشگاههای دولتی استان خوزستان انجام شد. این پژوهش به روش آمیخته، طرح اکتشافی متوالی، انجام شد. بخش کیفی این پژوهش، به روش تحلیل مضمون انجام شد. فرآیند تحلیل دادههای کیفی با توجه به مراحل پیشنهادی گرینهایم و لاندمن صورت گرفت. برای اطمینان از اعتبار دادهها از روشهایی مانند بررسی مداوم دادهها، تحلیل همزمان دادهها، بازخورد به مشارکتکنندگان و بازنگری ناظری استفاده گردید. برای انتخاب مشارکتکنندگان از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. فرآیند گزینش نمونهها تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت؛ که درمجموع 16 نفر از متخصصان آموزش عالی در تحقیق مشارکت کردند. روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیم ساختاریافته بود. در این پژوهش با تجزیهوتحلیل دادههای کیفی، ویژگیهای سازمانی تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی در دانشگاهها طراحی و ابعاد، ملاکها و نشانگرهای این چهارچوب شناسایی گردید. نتایج بخش کیفی نشان داد که چهارچوب ویژگیهای سازمانی تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی از 7 بعد پاسخگویی به جامعه، دانشمحوری و نوآوری، هوشمندی و انطباقپذیری سازمانی، استقلال مالی، فرهنگ شراکت و کارآفرینی، نیروی انسانی کارآفرین، برنامه درسی کارآفرینانه و مبتنی بر فناوری پیشرفته تشکیل شده است. روش پژوهش در بخش کمی توصیفی -پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کمی همهی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی استان خوزستان بود که 213 نفر از بین آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادههای کمی، به کمک پرسشنامهای محقق ساخته که بر مبنای نتایج مرحله کیفی طراحی شد، صورت گرفت. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه، از روش روایی محتوایی استفاده کرد و پرسشنامه در اختیار چند تن از متخصصان قرار داده شد که با اعمال برخی اصلاحات مورد تأیید قرار گرفت. نتایج دادههای کمی نشان داد که بهصورت کلی، میزان برخورداری دانشگاههای دولتی استان خوزستان از ویژگیهای سازمانی تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی کمتر از حد متوسط است.
This research was conducted with the aim of designing a model of organizational characteristics influencing organizational entrepreneurship in public universities of Khuzestan province. This research was conducted using a mixed method, sequential exploratory design. The qualitative part of this research was done by thematic analysis method. The qualitative data analysis process was carried out according to the steps suggested by Greenheim and Lundman. Methods such as continuous data review, concurrent data analysis, feedback to participants, and supervisory review were used to ensure the validity of the data. Purposeful and snowball sampling methods were used to select the participants. The sample selection process continued until the theoretical saturation of the data; A total of 16 higher education specialists participated in the research. The data collection method was a semi-structured interview. In this research, by analyzing qualitative data, the organizational characteristics affecting organizational entrepreneurship in design universities and the dimensions, criteria and indicators of this framework were identified. The results of the qualitative part showed that the framework of organizational characteristics influencing organizational entrepreneurship consists of 7 dimensions of responsiveness to society, knowledge-oriented and innovative, organizational intelligence and adaptability, financial independence, partnership and entrepreneurship culture, entrepreneurial manpower, entrepreneurial and advanced technology-based curriculum. has been. The research method in the quantitative part was descriptive-survey. The statistical population was a quantitative part of all faculty members of public universities in Khuzestan province, 213 of whom were selected by purposive sampling. Quantitative data was collected with the help of a researcher-made questionnaire that was designed based on the results of the qualitative stage. The results of quantitative data showed that, in general, the level of public universities in Khuzestan province have organizational characteristics that influence organizational entrepreneurship is lower than average.
احمدپور داریانی، محمود. (1387). کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها، تهران: جاجرمی.
باشکوه اجیرلو, محمد, مرادی, مسعود, & حیدری اناری, علی. (1394). بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر ایدهی کارآفرینی در بین معلمان مدارس متوسطهی شهرستان اردبیل. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه, 4(1), 38-51.
باقری کراچی، امین؛ اباذر، ظهرابی. (1397). بررسی ظرفیت انطباقپذیری سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی. مدیریت بهداشت و درمان، دوره 9، شماره 2، 59-68.
بهزادی، نازنین؛ رضوی، سیدمصطفی؛ حسینی، سیدرسول.( 1393). طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارافرین با رویکرد کارافرین سازمانی. توسعه کارآفرینی، دوره 7 ، شماره 4،697- 713.
پاکزاد, مهزا. (1401). تجارب جهانی در طرح توسعۀ فردی. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی, 6(23), 81-125. doi: 10.22054/jrlat.2022.71089.1629
تاج الدین، مهدی؛ طالبی، کامبیز؛ رستگار، عباسعلی؛ سمیع زاده، مهدی. (1391). ارتباط بین نوع استراتژیهای کسبوکاری مورد استفاده در شرکتهای کوچک و متوسط و بینالمللیشدن آنها. مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11 :19-38.
تقی زاده هوشنگ؛ ولی پور، ذولفقار.(1391). بررسی ویژگی های کار افرینی بین دانشجویان دانشکده ها فنی ومهندسی دانشگاها. نشریه مدیریت توسعه، دوره 6 شماره 23: 95 -109.
جعفرزاده، مرتضی. (1386). مسائل آغاز به کار در شرکتهای کارآفرین. مدیریت دانش سازمانی، سال سوم، شمارۀ 25، ص 91-103. جمالی، حمیده؛ اسماعیل پور، مجید؛ حمیدیان پور، فخریه.(1399). بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی برکارآفرین درون سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان. نشریه مدیریت فردا،دوره19، شماره63: 69-186.
جهانگیری، علی. (1382). طراحی و تبین الگوی کارافرینی در سازمان ئهای دولتی سازمان گمرک ایران، رساله دکتری دانشگاه ازاد اسلامی واحد علو وتحقیقات ایران.
حاج پیروز بخت, محمد, حسینی, سید رسول, & صفری, محمود. (1400). ارائه الگوی مبتنی در توسعه آموزش فردی در کارکنان صنعت بیمه. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 12(0), 50-61. doi: 10.22118/edc.2021.282941.1774
حسین زاده، داوود؛ شوقی، بهزاد. (1392). ارتباط میان روش حل مسئلۀ شهودی با رفتار نوآورانه و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت رانیران). چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، 7 و 8 خرداد 1391، هتل المپیک تهران.
خسروی، صابر. (1395). شناسایی و دسته بندی فرصت های کار آفرینانه خدمات پرداخت همراه در ایران. نشریه مطالعات راهبریدی. دوره7، شماره22: 253 -270.
شوقی، بهزاد؛ شفیقی، فاطمه؛ فخاریان، محمد .(1390). ارتباط میان روش حل مسئلۀ شهودی و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت آلومینیوم پارس). دومین کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای کشف و حل مسئله، 3 و 4 اسفند 1390، مجتمع فرهنگی آموزشی راهبردی تهران.
صدوقی, حسن, ابوالقاسمی, محمود, فضل الهی قمشی, & سیف اله. (2021). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فردی مدیران شرکتهای با فناوری برتر (مورد: شرکت مخابرات ایران). مشاوره شغلی و سازمانی, 13(3), 25-40.
عبدی نسرین، غریبی فرزانه، زارع زاده یدالله، فتوحی لادن. تبیین نیازهای اعضای هیئتعلمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي كردستان. ۱۴۰۲; ۲۸ (۱) :۱۱۰-۱۲۵
عربیون، ابوالقاسم؛ رضازاده، آرش؛ دهقان نجم آبادی، عامر؛ شوقی، بهزاد. (1391). تبیین ارتباط میان مهارتهای کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت آلومینیوم پارس). همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، 5 شهریور 1391.
عزتی، منصور؛ سیدنقوی، میرعلی. (1388). مبانی کارآفرینی. تهران: موسسه کار و تأمین اجتماعی.
عزیزی، محمد؛ شفیع زاده، مسعود.(1392).دانشگاه کار افرین تهران گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
عقیلی, سارا, نفری, ندا, قیومی, عباسعلی, قربانی قلجو, رحیم, اردوانی, فرشید. (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فردی شرکتهای آموزشی دانشبنیان (یک پژوهش آمیخته). مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 12(1), 170-180. doi: 10.22118/edc.2020.229976.1360
فخاریان، محمد؛ شوقی، بهزاد. (1391). بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و خلاقیت کارکنان سازمان (مطالعۀ موردی: شرکت لاستیک پارس شهر صنعتی کاوه). چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، هتل المپیک تهران، 7 و 8 خرداد 1391.
فروغی, مونا, چناری, علیرضا, ناظم, فتاح. (1401). ارائه مدل بکارگیری منتورینگ (توسعه مهارتهای ارتباطی، آموزشی و...) در توسعه فردی. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 13(0), 111-127. doi: 10.22118/edc.2022.376239.2226
قاسمی، ماهرخ.(1401). بررسی تاثیر گذاری کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در شهرداری تهران. مطالعات مدیریت و کار آفرینی، دوره 8، شماره 1.
قربیان، عباس؛ عربیون، ابوالقاسم؛ رضوانی، مهران؛ صفاری، سمیه. (1390). شناسایی تاثیرکارکردهای صنعت پست درتوسعه کسب و کار های اینترنتی، اولین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور. تهران.
قریشی خوراسگانی, مریم سادات. (1401). تأثیر کارورزی بر توسعه فردی و حرفهای دانشجویان: نقش میانجی مهارت. علوم تربیتی, 29(1), 185-202. doi: 10.22055/edus.2022.38867.3290
کرباسی یزدی، حسین؛ نوری فرد، یداله؛ چناری بوکت، حسن.(1381). بررسی ارتباط دوره تصدی حسابرسی با محافظه کاری در سود های گزارش شده. دانش حسابرسی.
موسوی راد، سیده طاهره؛ فراهانی، ابوالفضل؛ هنری، حبیب؛ پور سلطانی، حسین. (1392). طراحی مدل کارآفرینی سازمانی مبتنی بر رابطة ساختار سازمانی با ابعاد گرایشهای کارآفرینانة سازمانی در سازمان تربیت بدنی، مطالعات مدیریت، ش 21.
نامخواه سرکندی, نسیم, عباس پور, عباس, & عبداللهی, حسین. (1398). امکان سنجی پیاده سازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی, 5(20), 63-89. doi: 10.22054/jrlat.2021.60712.1583
هزار جریبی، محمدکاظم.(1384). ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Abbasi, H., Nasiri, B., Sourani Yancheshmeh, R., & Mosleh, M. (2018). Toward the third generation of medical universities, a strategy for knowledge-based economics. Journal of Medicine and Cultivation, 27 (ویژنامه), 179-189.
Aghighi, M., & Salimi, M. H. (2009). A multidimensional strategic model for university and industry CO-operations to improve the scientific & technological renovation. Iranian Journal of Engineering Education, 11(42), 121-136.
Anjum, S. (2020). Impact of internship programs on professional and personal development of business students: a case study from Pakistan. Future Business Journal, 6(1), 2.
Azizi, M., Shafiezadeh, E., & Akbarzadeh, N. (2013). Investigating the entrepreneurial competencies required by university administrators. Journal of Entrepreneurship Development, 6(2), 27-54.
Behzadi, N., Razavi, S. M., & Hosseini, S. R. (2014). Designing a conceptual model for an entrepreneurial university; using corporate entrepreneurship approach. Journal of entrepreneurship development, 7(4), 697-713.
Blaique, L., Pinnington, A. H., Al-Malkawi, H. A., & Aldabbas, H. (2023). The influence of personal skills development and coping self-efficacy on the affective occupational commitment of women in STEM fields. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 42(2), 173-192.
Cherry, S., Meyer, J., Mann, G., & Meersand, P. (2020). Professional and personal development after psychoanalytic training: interviews with early career analysts. Journal of the American Psychoanalytic Association, 68(2), 217-239.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, G. V. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting and Social Change, 135, 99-111.
Debognies, P., Schaillée, H., Haudenhuyse, R., & Theeboom, M. (2022). Personal development of disadvantaged youth through community sports: A theory-driven analysis of relational strategies. In The Potential of Community Sport for Social Inclusion (pp. 15-36). Routledge.
Elzo, A. A., & Neuza, A. P. G. (2014). Dimensions of a metamodel of an entrepreneurial university. African Journal of Business Management, 8(10), 336-349.
Entezari, Y. ( 2004) The emergence of entrepreneurial universities and the development of the interaction of science and industry. Journal of Science and Technology, 8(8), 67-81.
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International journal of qualitative methods, 5(1), 80-92.
Fernandez, Agna, and C. Joe Arun. "Enabling Learning to Develop Personal Capability for Human Flourishing: Constructing a Model through Grounded Theory." Business and Professional Ethics Journal (2023).
Kiessling, C., Mennigen, F., Schulte, H., Schwarz, L., & Lutz, G. (2021). Communicative competencies anchored longitudinally–the curriculum “personal and professional development” in the model study programme in undergraduate medical education at the University of Witten/Herdecke. GMS Journal for Medical Education, 38(3).
Martinez, K. M. R., Fuster-Guillén, D., María, A., & Huerto, I. V. ISSN 2063-5346 SOCIAL SKILLS STRENGTHEN STUDENTS'PERSONAL DEVELOPMENT.
Mueller, P. (2006). Exploring the knowledge filter: How entrepreneurship and university–industry relationships drive economic growth. Research policy, 35(10), 1499-1508.
Vladimirova, M. M., Ivleva, M. I., Volkov, Y. G., Karaev, A. K., Ivanova, N., & Ivanova, M. N. (2019). The development of meta-competencies in undergraduate students using personality development theory. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (23), 1524-1543.