بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
حسن قلاوندی
1
(دانشگاه ارومیه)
فرشید اشرفی سلیم کندی
2
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه)
کلید واژه: مدیریت دانش, کارکنان, توانمندسازی روانشناختی, دانشگاه ارومیه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه بوده است. روش تحقیق مورد نظر توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همة کارکنان اداری زن و مرد دانشگاه ارومیه که در دانشکده های مختلف آن مشغول خدمت بودند. براساس بررسی به عمل آمده و طبق آمار کارگزینی دانشگاه تعداد آنها 494 بوده و با توجه به اینکه توزیع کارکنان در بخش های مختلف دانشگاه برای تدقیق در داده ها، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. براساس جدول مورگان 141 نفر که از این تعداد 85 نفر از کارکنان مرد و 56 نفر از کارکنان زن انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فانگ و چوی (2009) با پایایی (0/96) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) با پایایی (0/97) است و هر دو پرسشنامه به منظور روایی محتوایی مورد بازنگری و تأیید اعضای هیئت علمی گروه علوم تربیتی قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spssو از تحلیل واریانس چند متغیره (تحلیل مانوا) و رگرسیون چند متغیره بوده است. نتایج نشان داد که بین مؤلفه های مدیریت دانش و ابعاد توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این مولفه های اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره دانش، توزیع دانش و نگهداری دانش می توانند به صورت مثبت و معنی دار، ابعاد توانمندسازی کارکنان شامل معنی دار بودن، احساس شایستگی، احساس خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه، احساس مشارکت با دیگران را پیش بینی کنند. در نهایت توجه به یافته های پژوهش مهم ترین پیشنهادهای کاربردی ارائه شد
This study was aimed to investigate the relationship between knowledge management and empowerment among the staff of Urmia University. The research in question had been descriptive of correlation type. The study population included all male and female staff in different faculties of the University of Urmia who were serving that Based on our evaluation, and according to university personnel, their number was 494. And given that the distribution of employees in various sectors for close examination of the data, stratified random sampling method was used.Research tool includes two standard questionnaires,Fung and Choi knowledge management of with reliability (0/96) and Asprytzr psychological empowermentquestionnaire with reliability (0/97) and to validity of both questionnaires, review members of the faculty of the Department of Education was confirmed.Data analysis was using SPSS software and multivariate variance analysis (MANOVA analysis) and multivariate regression.The results showed that there are a significant and positive relationship between the components of knowledge management and empowerment. In addition, components of knowledge acquisition, knowledge creation, knowledge storage, knowledge distribution, knowledge maintenance can be anticipate in significant and positive case in dimension of employees empowerment, being significance, a sense of competence, a sense of self-organizing, self-acceptance of result, and a sense of partnership with others. Finally, according to the research findings were presented practical suggestions.
http://www.civilica.com/Paper-CQM04-CQM04_013.html.
_||_
Wu, W W., Lee, Y T, (2007), Selecting KnowledgeManagement strategies by using the Analytic Network process, Expert Systems with Applications, 32 (2), pp 841-847