رواسازی مقیاس سنجش تاثیر اینترنت بر ارزشهای تربیتی خانواده
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
کلید واژه: روایی, واژه های کلیدی: اینترنت, ارزش, خانواده, چرخش واریماکس, تحلیل مولفه های اصلی,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر با عنوان بررسی تاثیر اینترنت بر ارزشهای تربیتی خانواده در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی1388 است. هدف این پژوهش رواسازی مقیاس سنجش تاثیر اینترنت بر ارزشهای تربیتی خانواده می باشد که با استعانت از نظریه های مرتبط،مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش با طرح پرسش هایی، به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است. نمونه مورد مطالعه 384 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن هستند که با روش نمونه گیری طبقه بندی شده متناسب با حجم و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه شامل 50 ماده با طیف لیکرت در مقیاس پنج درجه ای است که در مورد آنها اجرا شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مورد مطالعه با توجه به گویه های درنظر گرفته شده در سطح مقیاس لیکرت 90/0 بود و نشان داد که با توجه به بالا بودن ضریب آلفا، ابزار اندازه گیری از قابلیت بالایی برخوردار است. اما شانزده ماده آن که دارای همبستگی ضعیف و غیر معنی دار با نمره کلی بودند،حذف شدند.پس از حذف این مواد،از این مقیاس 34 ماده ای یک ضریب روایی95/0 به دست آمد. تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس، هفت عامل را به دست داد: فضای صمیمیت، برقراری روابط احساسی و مناظره گروهی، میزان پذیرش در اینترنت، آگاهی والدین دانشجویان در استفاده فرزندانشان از اینترنت، وابستگی به اینترنت، ارزشهای خانواده، رضایت از احساس گمنامی.
AbstractThe main aim of this research is to validate a scale for measuring the effects ofinternet on family values. In this survey study, data were collected administering aquestionnaire which included 50 items in likert scale. The sample included 384students of Islamic Azad University Roudehen branch randomly selected usingstratified and simple random sampling method. SPSS software was implemented toanalyze the descriptive and inferential statistics. Alpha coefficient for variable wascalculated to be 0.90 at first but it turned to be 0.95 deleting item 16. Principalcomponent analysis was done using Varimax rotation to receive 7 factors including:sincere atmosphere, sensational relationship and group discussion, acceptance rate ininternet, parents’ awareness of their children’s using computer, internet addiction,family values, and satisfaction of being anonymous.
منابع انگلیسی
Castelles, M. (2001). The internet galaxy: Reflections on the internet, business and society. New York: Oxford University Press.
Habermas, J. (2002). The theory of communicative action: Reason and the rationalistion of society. Oxford: polity Press.
Hassan, R. (2001). Net results: Knowledge, information and learning on the internet. Journal of Educational Enquiry, 2(2),
Jae-On, K., & Mueller C. W. (1978). Introduction to factor analysis: What it is and how to do it. Newbury Park, CA: Sage Publication.
Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
Kraut, R., & Kiesler, S. (2001). Internet paradox revisited. Journal of Social Issues, 58, 49-74.
Subramanyam, k. (2001). Impact of computer use on children and adolecents development. Applied Development Psychology, 22, 7-30.
Welkhart, D. (1998). Computers and the family life. Journal of Comparative Family Studies, 30.
Zhu, J. J. H., & He, Z. (2002). Diffusion, use and impact of the internet in Hong Kong: A chain process model. Journal of Computer-Mediated Communication, 7(2).