بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی پژوهشگران فناوری نانو
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسحر مهربان جوبنی 1 , طاهره حسومی 2 , ابوالقاسم کوچکی 3
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشجو
کلید واژه: جستجوی اطلاعات, واژههای کلیدی: نیاز اطلاعاتی, منابع اطلاعاتی, اطلاعیابی, فناوری نانو,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف از این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی پژوهشگران فناوری نانو میباشد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است و دادهها، از طریق پرسشنامهای گردآوری شد که روایایی آن به شیوه روایی محتوا بر اساس نظر افراد صاحبنظر و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرانباخ با نرافزار spss (914/0α=) تأیید شد. جامعه مورد مطالعه شامل 1225 نفر از پژوهشگران در سطح کشور میباشند؛ که از میان آنها 291 نفر از طریق جدول کرجسی و مورگان به روش خوشهای انتخاب شدند. از مجموع پرسشنامههای توزیع شده (500 عدد)، 243 پرسشنامه معادل 84 درصد جامعه نمونه برگشت داده شد. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS و نرم افزار اکسل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در بین منابع رسمی اطلاعات، 7/69 درصد پژوهشگران از مقالات بسیار زیاد، و 8/58 درصد آنها از مجلات الکترونیکی بسیار زیاد و از کتابشناسیها کم استفاده میکنند. شکل مطلوب اطلاعات پژوهشگران منابع الکترونیکی میباشد. انگیزه آنها در استفاده از اطلاعات انجام طرحهای تحقیقاتی و بهروز کردن اطلاعات تخصصی میباشد. زبان منابع مورد نیاز آنها انگلیسی میباشد. برای بهدست آوردن اطلاعات علمی بیشتر به مراکز دانشگاهی مراجعه میکنند. از مهمترین موانع دستیابی به منابع از نظر پژوهشگران فناوری نانو عدم اشتراک منابع توسط مراکز مربوطه و مناسب نبودن سرویسدهی اینترنتی میباشد.
Abstract The purpose of this project is to study the nanotechnology researchers’ information needs and information retrieval behavior. Its Methodology is questionnaire survey. Research instrument was a researcher-made questionnaire whose reliability was calculated through Cronbach α (α= 0,914) and whose content validity was analyzed and approved through expert opinions.1225 researchers in nanotechnology are included as the research population out of whom 291 researchers, based on Krejcie and Morgan table, were selected using cluster random sampling method. Out of distributed questionnaires (500), 243 of them (84% of the sample) were returned completed. Statistical analyses were carried out in SPSS and Excel environments. The results of research indicate that, 69.7 % researchers mainly use articles, 58.8 % of them e-journals, and a few of them use bibliographies as formal sources. Their ideal type of resource is e-resources. Their motives to use information are mainly conducting research projects and updating their field-related information. Academic centers are where they usually refer to address their information needs. The major problems to access information are inappropriate internet services and lack of access to certain data bases due to subscription issues
منابع فارسی
منابع انگلیسی
Bichteler, J., & Dederick, W. (1989). Information seeking behavior of Geoscientists. Special library, 80(3),
Francis, H. (2005). The information seeking behavior of social science faculty the University of the West Indies St. Augustine. Journal of Academic Librarianship, 31(1), 67-72.
Line, M. (1971). Information needs of social science. in FID Proceeding, No. 500, UK:FID
sangamesawaran, s. v. (1976). Assessment of information resources services and information needs in food and technology in India: a survey. Mysore: central food technological research institute.
Wilson, T. D. (1979). Information uses in social services departments. in Henriksen, T. (Eds),Proceedings of the 3rd International Research Forum in Information Science, Statens Bibliotekskole, Oslo
Wilson, T. D. (1999). Models in information behavior research. Journal of Documentation, 55(3), 249-270. Retrieved from www.scopus.com
Wilson, T. D. (1981). On user studies and information needs. Journal of Documentation, 37(1).