نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان؛ با میانجیگری رفتارهای کاری نوآورانه
محورهای موضوعی :
احسان عظیم پور
1
(دانشجوی دکتری)
سهیلا جلیلیان
2
(دانشجو)
کلید واژه: معلمان, عملکرد شغلی, واژگان کلیدی: سرسختی شغلی, رفتارهای کاری نوآورانه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرسختی شغلی در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان؛ با میانجی گری رفتارهای کاری نوآورانه بود. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی و با آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خوی تشکیل میدادند که از بین آنها 306 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرسختی شغلی مورنوجیمز، رودریگز مونوز، هرناندز، بلانکو (2014)، پرسشنامه رفتارهای کاری نوآورانه کراس(2004) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون(1990) بود. دادههای حاصل با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای Spss ویرایش 16 و AMOS ویرایش 22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیرهای رفتارهای کاری نوآوری و سرسختی شغلی اثر مستقیم معنادار و متغیر سرسختی شغلی اثر غیر مستقیم معنادار بر روی عملکرد شغلی دارند. همچنین اثر مستقیم سرسختی شغلی بر روی رفتارهای کاری نوآورانه از لحاظ آماری معنادار بود. به علاوه رفتارهای کاری نوآورانه شغلی توانست به عنوان نقش میانجی در رابطه بین سرسختی شغلی و عملکرد شغلی معلمان وارد مدل شود. در نهایت نیز مدل ساختاری پژوهش بعد از اصلاح، برازش مطلوب را با دادههای تجربی پژوهش داشت.
Abstract The aim of this study was to examine the Role Job Hardiness in predicting job performance, with the mediation of innovative work behaviors. This study was conducted descriptive - correlational method by using structural equation modeling. Statistical population study were included all primary school teachers in Khoy city, that among which were selected 306 persons by using random sampling method. Research instruments was including job Hardiness Inventory Moreno-Jiménez, Rodríguez-Muñoz, Hernández and Blanco(2014), innovative work behaviors Inventory Krause (2004) and job performance Inventory Paterson (1990). Data obtained were analyzed by using structural equation method and using Spss editing16, and AMOS editing 22 softwares. The results showed innovative work behaviors and job hardiness Variables have Meaningful direct effect and Job hardiness variable have meaningful indirect effect on job performance. Also the was statistically significant the direct effect Job hardiness on the innovative work behaviors. In addition innovative work behaviors could entered model as a mediator in the relationship between hardiness job and job performance teachers. Finally, the structural model modified research a good fit had with experimental data the study
منابع
فارسی
References