راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی درسازمان های آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
کلید واژه: مشارکت, مدیریت مشارکتی, توسعه, نظام, سازمان های آموزشی,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی درسازمانهای آموزشی به روش پیمایشی اجراشد. جامعة آماری همه مدیران ، معاونان ومعلمان واحدهای آموزشی شهر تهران ، به تعداد 95905 نفر و نمونة آماری تعداد 1094 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده است . به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته که دارای 26 سؤال پنج گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه توسط 20 نفر از صاحبنظران بررسی و پایایی آن هم از طریق الفبای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی 87/. به دست آمد . داده های به دست آمده به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل و نتایج نشان می دهد که مهمترین راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمان های آموزشی شامل : بعد بسترسازی نظام مشارکت دارای6 مولفه وبعد نظام دهی به مشارکت دارای7 مولفه وبعد تکامل تدریجی نظام مشارکت دارای 7 مولفه و بعد سرپرستی و اداره نظام مشارکت دارای6 مولفه می باشد.
AbstractThe present study has been conducted using a survey method in order to identifydevelopment strategies for participative management in educational organizations.The population has been made up of all school principals, their deputies, andteachers in the city of Tehran summing up to the total number of 95905, and thesample of 1094 subjects which have been selected according to Morgan samplevolume table. The required data has been gathered through a researcher-made,twenty-six item questionnaire, with each item giving five choices. The questionnairewas prepared based on Likret criteria. The questionnaire validity has been observedby twenty experts, and its reliability calculated as 87% using Cronbach alpha. Usingdescriptive and inferential statistics, the result was analyzed. It was indicated that themost important development strategies for participative management in educationalorganizations are as follows: the preparatory dimension of a participation systemincludes 6 factors, the discipline dimension 7 factors, the gradual developmentdimension 7 factors, and the management and administration dimension 6 factors.
منابع فارسی
ابیلی ، خ (1386). دریچه ای به مفاهیم نوین مدیریتی ، تهران ، انتشارات سارگل
اچ ، اس ، بولا(1375). ارزشیابی طرح ها و برنامه های آموزشی برای توسعه(مترجم خدایار، ابیلی) ، تهران، انتشارات موسسه بین المللی روش های آموزشی بزرگسالان.
ایران نژاد پاریزی و پرویز، ساسان گهر ( 1375 ). سازمان و مدیریت از تئوری تاعمل، تهران، موسسه بانکداری ایران .
پاتریشیا مک لگان و کریستونل(1377). عصر مشارکت ، ترجمه مصطفی اسلامیه، تهران، انتشارات پژوهش های فرهنگها.
پلونکت ، ل و فورنیه ر. (1381). مشارکت در مدیریت ،ترجمه علی ، محمدعلی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی .
جهانیان، ر. (1381). بررسی راههای مشارکت اولیای دانش آموزان در امور آموزشگاه های شهر تهران،شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
رهنورد ، ف. ( 1378 ). مدیریت مشارکتی ، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
طوسی، م.ع ( 1377 ). مشارکت در مدیریت و مالکیت ، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
عباس زادگان، س.م (1376). مبانی اساسی در سازماندهی و رهبری، تهران، انتشارات شرکت سهامی.
قاسمی پور، ا. (1380). مشارکت مردمی در آموزش و پرورش، تهران ،انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت
مجدفر، م.(1376). موانع اجرایی مدیریت مشارکتی در ایران، تهران، فرهنگ مشارکت، شماره 2.
همدانی، ع. (1379). پیوند مشارکت و روابط در سازمان های دولتی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
همدانی، ع. (1379). جایگاه روابط کار در مدیریت مشارکتی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
منابع انگلیسی
Ashworth, D. N., & Claiborne, R. E. (1993). Should we consider a contingency apporach to participative management? Leadership and Organization Development Journal, 6(2), 24 – 26.
Graham, K.(1983). The effectiveness of participative management. International Journal of Manpower, 4, 9 – 17.
Leach-Lopez, M., Stammerijan, W., & Lee, K. S. (2009). Budget participation and job performance of South Korean managers mediated by job satisfaction and job relevant information. Journal of Management Research News, 32(3), 220-238.
Mc Daniel, R. R., & Ashmos, D. P. (1980). Participative management: An executive alternative for human service organizations. Human Resource Management, 19(l), 14-18.
Miller K. I., & Monge, P. R. (1986). Participation, satisfaction, and productivity: A meta-analytic review. Academy of Management Journal, 29(4), 727-753.
Tim, R., & Davis, V. (2001). Integrating internal marketing with participative management. Journal of Management, 39(2), 121-132.