رابطه دینداری و سرمایه خانوادگی (سرمایه اجتماعی- فرهنگی) با سازگاری اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه ارومیه)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
گلاله آتشسیرو
1
(دانشجو)
افشار کبیری
2
(عضو هیات علمی)
کلید واژه: دانشجویان, واژههای کلیدی: سازگاری اجتماعی, دینداری, سرمایه خانوادگی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دینداری و سرمایه خانوادگی (سرمایه اجتماعی- سرمایه فرهنگی) با سازگاری اجتماعی است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه ارومیه بود که 380 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ارومیه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دینداری براساس مدل گلارک و استارک؛ پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (بخش سازگاری اجتماعی) و پرسشنامه سرمایه خانوادگی است. استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی با مولفههای اصلی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمونt مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تمامی ابعاد دینداری با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار دارند (56/.)، در حالیکه بین ابعاد دینداری و ابعاد سرمایه خانوادگی (سرمایه فرهنگی و اجتماعی) در برخی از ابعاد رابطه معنادار وجود دارد (عاطفی، 18/0) و در دیگر ابعاد رابطه معنادار مشاهده نشد (پیامدی، 8%). همچنین رابطه بین سرمایه خانوادگی و سازگاری اجتماعی مثبت و معنادار است. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای اعتقادی و پیامدی از ابعاد دینداری و سرمایه فرهنگی از ابعاد سرمایه خانوادگی میتوانند سازگاری اجتماعی دانشجویان را به شکل معناداری پیشبینی کنند. نتایج آزمون t حاکی از آن است که در این زمینه سازگاری اجتماعی، تفاوتهای جنسیتی معناداری مشاهده نشده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اعمال و باورهای مذهبی و سرمایه خانوادگی در سازگاری اجتماعی افراد نقش موثری دارد.
Abstract: Adjustment is a skill needed to be learned, and its quality like any other learning depends on one’s interest and effort for learning it. Family environment, university, and mass media play a critical role in providing the possibilityof learning adjustment to the environment. As such, the purpose of the present study was to investigate the relationship between religiosity and family capital (socio-cultural capital) with social adjustment. The data for this survey study were collected from 380 male and female students at Urmia University, Iran, and instruments for data gathering consisted of Glock and Stark's Religiosity Questionnaire, the California Personality Inventory (social adjustment part), and Family Capital Questionnaire. Data were analyzed using Cronbach's alpha, factor analysis with principal components, Pearson correlation, Stepwise Regression analysis and independent t-test. Results revealed that there was a positive significant correlation between all religiosity dimensions and social adjustment of students. While there was a significant relationship between religiosity components and family capital dimensions in some dimensions (emotional= 0.18), no significant relationship was found in other dimensions (consequential= 8%). In addition, the relationship between family capital and social adjustment was positive and significant. Stepwise regression analysis also indicated that and consequential components of religiosity and cultural capital of family capital could predict students’ social adjustment. T-test results showed no significant gender differences in this regard. Therefore, it can be concluded that religious beliefs and deeds as well as family capital can be effective in individuals’ social adjustment and improve their well-being and mental health.
منابع
فارسی
انگلیسی