بررسی رابطه هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی و باورهای هوشی با عملکردتحصیلی
محورهای موضوعی :
معصومه باقرپور
1
()
طاهر محبوبی
2
(عضو هیات علمی)
کمال محبوبی
3
(مدرس مدعو)
کلید واژه: آگاهی فراشناختی, واژگان کلیدی: هوش فرهنگی, باورهای هوشی, عملکردتحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی و باورهای هوشی با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز است. روش تحقیق از نوع توصیفی و به شیوه هبستگی انجام شده است. تعداد نمونه برابر 145 نفر دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد و باورهای هوشی بابایی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بعد فراشناختی و دانشی هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بین همبستگی بعد رفتاری و انگیزشی هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. بین مطالعه کلی، مطالعه حل مساله، مطالعه حمایتی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. بین باورهای هوشی افزایشی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بین همبستگی باورهای هوشی جوهری و عملکرد تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون از بین متغیرهای پیش بین, باور هوشی افزایشی بیشترین رابطه را از نظر آماری با عملکرد تحصیلی دارد.
Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between cultural intelligence and intelligence beliefs with metacognitive awareness and academic performance of students of Islamic Azad University Gaz. The research method was descriptive and correlational type. A number of the 145 students were selected by simple random sampling. Instruments included a questionnaire Aung cultural intelligence, autonomy and Richard questionnaire metacognitive awareness of reading strategies and beliefs Babaei is intelligence. Data using Pearson correlation and multiple regressions were analyzed. The results showed that between the cognitive and cultural intelligence and academic performance and significant relationship between the behavioral and motivational solidarity there is no cultural intelligence and academic performance. The overall study, study, problem-solving, study support and there is a significant relationship between academic performance. There is a significant relationship between academic performance and increase intelligence beliefs and beliefs correlation between IQ and academic performance there is no substance. Based on regression analysis of predictors, believe incremental intelligence and academic performance is statistically the strongest relationships.
منابع
فارسی
References