رابطه رفتار اطلاع یابی با مؤلفه های خلاقیت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
سمیه سادات بطحایی
1
(
دانشجو
)
منصور ترکیان تبار
2
(
دانشجو
)
کلید واژه: دانشجویان, خلاقیت, دانشگاه آزاد اسلامی, رفتار اطلاع یابی, گلپایگان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف آگاهی از رابطه رفتار اطلاع یابی با مولفه های خلاقیت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان به انجام رسیده است. روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر پیمایشی – توصیفی است و به دلیل تعیین رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1564 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان بوده که تعداد 308 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده های مستخرج از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین رفتار اطلاع یابی دانشجویان و خلاقیت شناختی، رفتار اطلاع یابی و خلاقیت غیرشناختی، رفتار اطلاع یابی دانشجویان و بعد انگیزشی خلاقیت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. میانگین متغیرهای حاصل از آزمون فریدمن نشان می دهد که بعد غیرشناختی خلاقیت با میانگین 34/2، بعد انگیزشی با 95/1 و بعد شناختی 71/1 به ترتیب بیشترین تاثیر را در رفتار اطلاع یابی دانشجویان دارند.
Abstract: This study was done in order to information seeking behavior and creativity among students Islamic Azad University of Golpayegan. Methodology of this study is descriptive survey and it is correlation due to relationship among variables. The statistical society is 1564 from graduated students in Islamic Azad University of Golpayegan. 308 students were selected by using Cochran Formula as sample. To collect data, self-made questionnaire was used. Extracted data were analyzed by using SPSS software. Findings indicated that there is positive and meaningful relationship among information seeking behavior of students and cognition creativity, information seeking behavior and non-cognitive creativity, information seeking behavior of students and motivational dimension of creativity. Average parameters of the Friedman test shows that the cognitive dimension of creativity with an average of 2/34,Motivational dimension with 1/95And cognition, with an average of 1/71 have the highest impact on information seeking behavior of students.
منابع
فارسی
انگلیسی
_||_