تهیه و برازش مدلی برای بررسی تأثیر سبک رهبری توزیعی مدیران بر ابعاد توانمندسازی منابع انسانی در مدرسه های متوسطه شهر سنندج
محورهای موضوعی :
رفیق حسنی
1
(عضو هیات علمی)
سمیه نعمتی
2
(دانشجو)
کلید واژه: معلمان, توانمندسازی, منابع انسانی, واژه های کلیدی: رهبری توزیعی,
چکیده مقاله :
زمینه: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطة تجربی بین سبک رهبری توزیعی مدیران و توانمندسازی معلمان به منظور توسعة مدلی نظری در این زمینه است. روش: پژوهش حاضر، دارای رویکرد کمی و روش توصیفی- همبستگی است. به این منظور، از بین تمامی دبیران متوسطه ناحیة دو شهر سنندج نمونهای به حجم 234 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل2 پرسشنامة استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد، لذا پرسش نامهها، مورد تحلیل عاملی تأییدی قرار گرفتند و مؤلفههای تأیید شده برای تعیین روابط علی بین متغیرهای نهفته، وارد مدل ساختاری شدند. یافتهها: بررسی روابط بین متغیرها، نتایج نشان داد، سبک رهبری توزیعی مدیران، تأثیر مثبت و معنیداری بر چهار مؤلفة توانمندسازی منابع انسانی دارد. بنابراین مدل مفهومی در سطح بالایی برازش شد. نتایج این پژوهش، اهمیت توجه سبک رهبری توزیعی را، بر توانمندسازی منابع انسانی و در نتیجه افزایش اثربخشی مدارس، نشان میدهد. نتیجهگیری: نتیجه گرفته می شود که سبک رهبری توزیعی مدیران به جهت انعطافپذیری و ایجاد ساختار ارگانیک در مدرسه ها، از ابعاد اساسی و لازم برای توانمندسازی کادر آموزشی و در نتیجه، افزایش اثربخشی در مدرسه ها است.
Abstract: this study aims in investigating the empirical relationship between principals’ distributed leadership style with the developmental aspects and also to empower teachers for the development of theorizing in this area. The present study is a quantitative and descriptive approach which is of a correlational type. In order to do this research, 234 samples teachers were selected among all secondary school teachers of Sanandaj city. The data collection tool includes two questionnaires with Likert’s five spectrum.In the analysis of the relationship between variables, the results show that principals’ distributed leadership style has a meaningful and positive impact on the four components of the development of human resources. Therefore, the conceptual model was practiced with a high level. The results of this study underscore the importance of distributed leadership on the development and empowerment of organizational members and hence, increasing the effectiveness of schools.The author of the present study concludes that the distributed leadership style of principals is a necessary and significant factor in increasing the effectiveness or organizations due to its flexibility, providing organic structure and increasing individuals’ abilities.
منابع
فارسی
انگلیسی