ارائه مدلی برای توسعه مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضو هیات علمی
کلید واژه: پایایی, رهبری کار تیمی, عامل یابی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ، ارائه مدلی برای توسعه مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه واحد های دانشگاهی استان تهران) بود. روش تحقیق، پیمایشی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی تماموقت و نیمه وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تشکیل می دهد که تعداد آنها در مقطع زمانی انجام پژوهش، بالغ بر 5922 نفر بود. 415 نفر از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه نهایی پژوهش تعیین گردید. نمونه گیری بر اساس روش خوشه ای و در داخل هر خوشه به صورت تصادفی انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 سوال بسته و یک سوال باز(مجموعا 41 سوال) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه قبل از اجرا با نظر خواهی از 5 نفر از صاحبنظران و مدیران حوزه پژوهش مورد تایید واقع گردید . پایایی پرسشنامه در مرحله اجرای آزمایشی با روش آلفای کرونباخ در سطح 97% مورد تایید قرار گرفت . برای تجزیه تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی نظیر فراوانی ، درصد ، واریانس، میانگین و نرم افزار SPSS و در زمینه آمار استنباطی از روش تحلیل عاملی از نوع اکتشافی و آزمون KMOبارتلت، و برای تعیین اعتبار و کیفیت مدل طراحی شده ، محقق از شاخص های روایی همگرا، متوسط واریانس استخراج شده (AVE)، شاخص روایی تشخیصی (معیار فورکر- لارکر) و شاخص اشتراک ( CV.com) شاخص افزونگی، شاخص استون–گایسلر) (CV. red استفاده نمود . نتیجه محاسبات ، مدل ارایه شده را با توجه به بار عاملی بدست آمده ( عوامل اداری و سازمانی با بار عاملی 0.618 ، عوامل اجتماعی و فرهنگی با بارعاملی 0.599 عوامل مالی و اقتصادی با بارعاملی 0.618 ، عوامل فردی و حرفه ای با بارعاملی 0.605، تسهیلات و نوع فعالیت پژوهشی با بارعاملی0.617، رفع موانع و مشکلات با بارعاملی 0.651 )را مورد تایید قرار داد .
The purpose of this research was to present a model for developing faculty members’collaboration in research activities of Islamic Azad University in Tehran Province. The research method was surveying and the statistical population of this study all part-time and full-time faculty members of Islamic Azad University branches in Tehran province, who were 5922 people. 415 were selected as the sample through Cocron’s formula. To collect the data, a researcher-made questionnaire that contained 41 questions (one open-ended question) was used. The validity of the questionnaire was confirmed by five expert`s in the field, and its reliability was measured as .97 through Cronbach’s alpha. Data analysis procedure, auch as descriptive, variance, mean, and KMO were applied through SPSS software. The results showed that developing collaboration of faculty members in research activities has six main components include administrative and organizational, social and cultural (.599), financial and economic (.618), personal and professional (.605), facilities and type of research activity (.617), and solving research barriers (.651).
ریتزر، جورج؛ گودمن، داگلاس جی. (1390). نظریه جامعه شناسی مدرن، ترجمه : خلیل میرزایی و عباس لطفی زاده، تهران: انتشارات جامعه شناسان، چاپ اول
_||_