مقایسه مدل علی بهزیستی روان شناختی براساس مدیریت آموزش سبک های دلبستگی، جو عاطفی خانواده و حمایت دوستان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشینصرت جعفری 1 , پریسا تجلی 2 * , افسانه قنبری پناه 3 , منصوره شهریاری احمدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه روان شناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, سبکهای دلبستگی, جو عاطفی خانواده, حمایت اجتماعی,
چکیده مقاله :
از موضوعات مهم حوزه نوجوان بهزیستی روان شناختی است که مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است. هدف این پژوهش مقایسه مدل علی بهزیستی روان شناختی براساس مدیریت آموزش سبک های دلبستگی، جو عاطفی خانواده و حمایت دوستان با نقش واسطه ای امید به زندگی نوجوانان با و بدون نارسایی شنوایی بوده است. این پژوهش یک تحقیق توصیفی، از نوع الگـویابی معادلات ساختاری مـیباشد، روش نمونه گیری در این پژوهش روش خوشهای چند مرحلهای میباشد که210 نفر دانشآموز عادی و 210 نفر از دانشآموزان دارای نارسایی شنیداری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه روانشناختی بهزیستی ریف(1989)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987)، پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964)، پرسشنامه حمایت دوستان توس زیمن و دیگران (1988)، و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر، هاریس اندرسون(1991) میباشد. یافتههای تحقیق نشان داد که سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا (مضطرب) به طور مستقیم بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارند. اما به طور غیر مستقیم و تحت تأثیر نقش واسطه ای امید به زندگی تأثیری بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان ندارند. همچنین جو عاطفی خانواده به طور مستقیم و نیز به واسطه متغیر امید به زندگی به صورت غیر مستقیم بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارد. حمایت اجتماعی دوستان نیز به طور مستقیم و با واسطه متغیر امید به زندگی به صورت غیرمستیم بر بهزیستی روانشناختی تأثیر دارد. با توجه به تایید فرضیات، پیشنهاد میگردد تا عوامل تأثیرگذار بر افزایش دلبستگی از جمله احساس حمایت، و پذیرش از سوی والدین و اطرافیان افزایش یابد تا نوجوانان به سطح قابل قبولی از بهزیستی روانشناختی برسند.
Psychological well-being is one of the important issues in the field of teenagers, which has received the attention of experts. The aim of this study was to compare the causal model of psychological well-being based on attachment styles, family emotional atmosphere and friends' support with the mediating role of life expectancy of adolescents with and without hearing impairment. This research is a descriptive research, structural equation modeling, the sampling method in this research is a multi-stage cluster method, and 210 students with hearing impairment were selected as the research sample. The data collection tools in this research include Riff's well-being psychological questionnaire (1989), Hazen and Shaver's attachment style questionnaire (1987), Hillburn's emotional climate questionnaire (1964), Tos Ziman's friend support questionnaire and others (1988), and hope questionnaire. According to Schneider's life, Harris Anderson (1991). The research findings showed that secure, avoidant and ambivalent (anxious) attachment styles have a direct effect on psychological well-being. But indirectly and influenced by the mediating role of life expectancy, they have no effect on students' psychological well-being. Also, the emotional atmosphere of the family has a direct and indirect effect on psychological well-being through the life expectancy variable. Friends' social support also has a direct and indirect effect on psychological well-being through the life expectancy variable. According to the confirmation of the hypotheses, it is suggested to increase the factors influencing the increase of attachment, including the feeling of support and acceptance from parents and others, so that teenagers reach an acceptable level of psychological well-being.