ارائه و اعتبارسنجی چارچوب ادراکی تبیین عملکرد مدیران مدارس ابتدائی شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: عملکرد, مدیر, مدارس ابتدایی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه و اعتبارسنجی الگوی تبیین عملکرد مدیران مدارس ابتدائی است که درشهر تهران صورت گرفته است.که با روش آمیخته (کیفی- کمی) صورت گرفت. در بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل متخصصان حوزه آموزش و پرورش بودند که بر اساس اصل اشباع نظری و بکارگیری رویکرد نمونه گیری هدفمند، تعداد 17 نفر انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی پژوهش، پاسخگویان شامل مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 318 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج بخش کیفی طراحی گردید. پایایی ابزار پژوهش از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار آن 86 درصد حاصل شد. روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی محتوایی و سازه مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها در بخش کیفی به کمک روش کدگذاری با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2020 و در بخش کمی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS2 و AMOS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که چارچوب ادراکی تبیین عملکرد مدیران مدارس ابتدائی دارای دو بعد رفتاری و هنجاری بود. این چهارچوب در بعد رفتاری شامل 5 مولفه (ارزشها، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت، خلاقیت) و در بعد هنجاری دارای 6 مولفه (ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارات، هدفها و استراتژی) بود. در بخش کمی تمامی مولفهها دارای اعتبار بودند و چارچوب ارائه شده از برازش مناسب برخوردار بود. پیشنهاد میشود برنامه های اجرائی برای ارتقای وضعیت هر یک از متغیرها با مشارکت خود مدیران مدارس طراحی و اجرای این برنامهها بصورت مستمر پیگیری شود. همچنین در طراحی دورههای ضمن خدمت، محتوای این دورهها به گونه ای تدوین شود که متغیرهای هنجاری و رفتاری به عنوان بخشی از این محتوا قرار بگیرد.
The purpose of this research was to present and validate the model of explaining the performance of the principals of elementary schools in Tehran, which done with a mixed method (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the participants included experts in the field of education, based on the principle of theoretical saturation and using the targeted sampling approach, 17 people selected and interviewed. In the quantitative part of the research, the respondents included the principals of elementary schools in Tehran, who selected as a statistical sample through random cluster sampling. The researcher-made questionnaire designed based on the results of the qualitative section. The reliability of the research tool checked through Cronbach's alpha, and its value was 86%. The validity of the questionnaire confirmed through content and construct validity. Data analysis done in the qualitative section using the coding method using MAXQDA 2020 software and in the quantitative section using the structural equation method using Smart PLS2 and AMOS software. The findings showed that the perceptual framework for explaining the performance of elementary school principals had two behavioral and normative dimensions. This framework included 5 components in the behavioral dimension (values, job satisfaction, motivation, personality, creativity) and 6 components in the normative dimension (organizational communication, organizational culture, organizational structure, decision-making styles, roles and expectations, goals and strategy). In the quantitative part, all the components were valid and the presented framework had a good fit.It is suggested that implementation plans to improve the status of each of the variables should be designed and implemented continuously with the participation of school administrators. Also, in the design of in-service courses, the content of these courses should be compiled in such a way that normative and behavioral variables are included as part of this content.