شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمیرمجید قضاتی 1 , روح الله سمیعی 2 * , عبدالعزیز پقه 3
1 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - گروه آمار، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, مدیریت احساسات, تیپ های شخصیتی, خود آگاهی, مدیریت هیجان,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به منظور بررسی عمیق و شناخت بیشتر موضوع در این زمینه و همینطور شناخت ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های تشکیل دهنده آنها، علاوه بر مبانی نظری از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای درک بیشتر استفاده شده است، سپس از رویکردهای کمی برای تأیید نتایج کیفی بهره برده شد.در بخش کیفی ابتدا مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب با استفاده از روش مرور ادبیات، تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان شناسایی و سپس عوامل به دست آمده با روش دلفی فازی غربالگری شدند. سپس عوامل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در چهار دسته عوامل زمینهای، شناختی- اجتماعی، ساختاری و رفتاری طبقهبندی شدند. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری تحلیل و در 4 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که منجر به عوامل زمینهای در بالاترین سطح و عوامل شناختی-اجتماعی و عوامل ساختاری در سطح دوم شد. عوامل رفتاری آنها در سطح اول قرار گرفتند.همچنین در بخش کمی مقدار شاخص نیکویی برازش (GOF)، مقدار 767/0 بهدست آمد. با توجه به اینکه سه مقدار 01/0، 25/0، و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط، و قوی برای GoF معرفی شده که این شاخص درحد قوی است. بنابراین میتوان گفت، مدل از برازش بسیار مناسبی برخوردار است یعنی مدل استخراج شده از دادههای کیفی با دادههای جمعآوری شده از شرکت کنندگان دراین پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد.نتیجه گیری: تیپ شخصیتی افراد بر رفتار و نوع گرایش آنها تاثیر دارد. به طوری که برخی از آنها به سمت تغییرات تدریجی و برخی به سمت تغییرات دگرگونی گرایش دارند. همچنین وجود مشکلات شخصیتی و روانی می تواند بر انگیزه ها، عملکردها و روحیه کاری تأثیر بسزایی داشته باشد.
In this research, in order to deeply investigate and understand more about the issue in this field, as well as to know the dimensions, components and indicators that make up them, in addition to theoretical foundations, semi-structured interviews have been used for better understanding, then quantitative approaches have been used to confirm the results. Quality was used.Results: In the qualitative part, first, the effective factors on emotion management were identified using the method of literature review, content analysis, and interviews with experts, and then the obtained factors were screened using the fuzzy Delphi method. Then the obtained factors were classified into four categories of contextual, cognitive-social, structural and behavioral factors using exploratory factor analysis. The data obtained from the questionnaire was analyzed using the structural-interpretive modeling technique and drawn on 4 levels in an interactive network, which led to "contextual" factors at the highest level and cognitive-social factors and structural factors at the second level. Their behavioral factors were placed at the first level. Also, in the quantitative part, the goodness of fit index (GOF) value was 0.767. Considering that three values of 0.01, 0.25, and 0.36 are introduced as weak, medium, and strong values for GoF, this indicator is extremely strong. Therefore, it can be said that the model has a very good fit, that is, the model extracted from the qualitative data has a good fit with the data collected from the participants in this research.Conclusion: The personality type of people affects their behavior and type of orientation. so that some of them tend towards gradual changes and some towards transformational changes. Also, the presence of personality and psychological problems can have a significant impact on motivation, performance and work spirit.
_||_
شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در دانشگاه آزاد اسلامی
میرمجید قضاتی1، روح الله سمیعی2، عبدالعزیز پقه3
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
روش: با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در دانشگاه آزاد اسلامی بود، پژوهش حاضر به لحاظ هدف نوع تحقیقات کاربردی و همچنین به لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است و از نظر نوع داده از نوع آمیخته اکتشافی (کمی-کیفی) است. در این پژوهش به منظور بررسی عمیق و شناخت بیشتر موضوع در این زمینه و همینطور شناخت ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های تشکیل دهنده آنها، علاوه بر مبانی نظری از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای درک بیشتر استفاده شده است، سپس از رویکردهای کمی برای تأیید نتایج کیفی بهره برده شد.
یافتهها: در بخش کیفی ابتدا مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب با استفاده از روش مرور ادبیات، تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان شناسایی و سپس عوامل به دست آمده با روش دلفی فازی غربالگری شدند. سپس عوامل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در چهار دسته عوامل زمینهای، شناختی- اجتماعی، ساختاری و رفتاری طبقهبندی شدند. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری تحلیل و در 4 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که منجر به عوامل «زمینهای» در بالاترین سطح و عوامل شناختی-اجتماعی و عوامل ساختاری در سطح دوم شد. عوامل رفتاری آنها در سطح اول قرار گرفتند.همچنین در بخش کمی مقدار شاخص نیکویی برازش (GOF)، مقدار 767/0 بهدست آمد. با توجه به اینکه سه مقدار 01/0، 25/0، و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط، و قوی برای GoF معرفی شده که این شاخص درحد قوی است. بنابراین میتوان گفت، مدل از برازش بسیار مناسبی برخوردار است یعنی مدل استخراج شده از دادههای کیفی با دادههای جمعآوری شده از شرکت کنندگان دراین پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد.
نتیجه گیری: تیپ شخصیتی افراد بر رفتار و نوع گرایش آنها تاثیر دارد. به طوری که برخی از آنها به سمت تغییرات تدریجی و برخی به سمت تغییرات دگرگونی گرایش دارند. همچنین وجود مشکلات شخصیتی و روانی می تواند بر انگیزه ها، عملکردها و روحیه کاری تأثیر بسزایی داشته باشد.
واژگان کلیدی: مدیریت احساسات، دانشگاه آزاد اسلامی، تیپ های شخصیتی، خود آگاهی، مدیریت هیجان
Identifying and prioritizing effective factors on emotion management based on dominant personality types in Islamic Azad University
Mir Majid Ghozati4, Roohallah Samiei5, Abdolaziz Paghghe6
Abstract
Purpose: The purpose of this research was to identify and prioritize factors affecting emotion management based on dominant personality types in Islamic Azad University.
Method: Considering that the purpose of the present study was to identify and prioritize emotion management based on the dominant personality types in Islamic Azad University, the current research is descriptive-survey in terms of the purpose of applied research and also in terms of data collection method, and in terms of data type It is of mixed exploratory type (quantitative-qualitative). In this research, in order to deeply investigate and understand more about the issue in this field, as well as to know the dimensions, components and indicators that make up them, in addition to theoretical foundations, semi-structured interviews have been used for better understanding, then quantitative approaches have been used to confirm the results. Quality was used.
Results: In the qualitative part, first, the effective factors on emotion management were identified using the method of literature review, content analysis, and interviews with experts, and then the obtained factors were screened using the fuzzy Delphi method. Then the obtained factors were classified into four categories of contextual, cognitive-social, structural and behavioral factors using exploratory factor analysis. The data obtained from the questionnaire was analyzed using the structural-interpretive modeling technique and drawn on 4 levels in an interactive network, which led to "contextual" factors at the highest level and cognitive-social factors and structural factors at the second level. Their behavioral factors were placed at the first level. Also, in the quantitative part, the goodness of fit index (GOF) value was 0.767. Considering that three values of 0.01, 0.25, and 0.36 are introduced as weak, medium, and strong values for GoF, this indicator is extremely strong. Therefore, it can be said that the model has a very good fit, that is, the model extracted from the qualitative data has a good fit with the data collected from the participants in this research.
Conclusion: The personality type of people affects their behavior and type of orientation. so that some of them tend towards gradual changes and some towards transformational changes. Also, the presence of personality and psychological problems can have a significant impact on motivation, performance and work spirit.
Keywords: Emotion management, Islamic Azad University, personality types, self-awareness, emotion management
مقدمه
نقش آموزش عالی در توسعهی فراگیر جوامع اجتنابناپذیر است و کشورهای خواهان پیشرفت، بیش از پیش در نظام آموزش عالی سرمایهگذاری میکنند و تلاش دارند تا با انتخاب مجموعه مدیران شایسته بخصوص مدیران دانشگاهها به اهداف موردنظر دست یابند (عرفانیخانقاهی، بهرامزاده و سعیدی، 1400). از سوی دیگر انتخاب و انتصاب مدیران دانشگاهی را نمیتوان به صرف برخورداری از تواناییهای علمی و تجربی محدود کرد، بلکه برخورداری از مجموعهای از شایستگیهای رفتاری، فکری و هیجانی رویکرد و معیار کاملتری محسوب میشود (بلک7، 2015). از ابعاد مهم شایستگی مدیران، مدیریت تعارضات، تعاملات و مدیریت هیجانی (دامغانیان و یزدانیزیارت، 1396) و ویژگیهای شخصیتی (بهرامی8، 2019) آنهاست. همچنین نتایج پژوهشها نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی به عنوان ویژگیهای عنصری، نقش اساسی در رفتار افراد دارند (رافضی و یگانه، 1398). در مدل شخصیتی هگزاکو، صداقت-فروتنی شامل صداقت، انصاف، پرهیز از حرض و حاضع بودن؛ هیجانپذیری شامل چهار سطح احساساتی بودن، ترسویی، وابستگی و اضطراب؛ برونگرایی شامل حرمت خوداجتماعی، جسارت اجتماعی، مردمآمیزی و سرزندگی؛ توافقپذیری شامل گذشت، ملاطفت، انعطافپذیری و بردباری؛ وظیفهشناسی شامل سازمانیافتگی، پشتکار، کمالگرایی و احتیاط؛ و در نهایت باز بودن نسبت به تجربه شامل تقدیر از زیبایی، جستجوگری، خلاقیت و غیرعرفی بودن است (زمانیفروشانی، قنواتی، نجفلوی و شریفی، 1395).
نظام آموزش عالی یکی از حوزههای تخصصی است که نیازمند به کارگیری مدیرانی است که تواناییها و شایستگیهای لازم را برای ادارهی آن داشته باشند چرا که ماهیت این سازمانها، علمی و تخصصی بوده و هرگونه سهلانگاری در آن میتواند به هدر رفت منابع انسانی منجر شود (پاپسکو، لانکو، آورام9 و همکاران، 2020). چگونگی موفقیت دانشگاهها در انتخاب استراتژی در هنگام مواجهه با فشارهای خارجی و تغییر در سیاستهای عمومی سازمان، میتواند بسیار وابسته به ویژگیهای شخصیتی مدیران، رویههای تفکر، تصمیمگیری، ارتباطات و ارزیابی آنها باشد (کروشر و لیسی10، 2020). اثربخشی عملکرد مدیران در هدایت و تاثیرگذاری بر فعالیتهایشان تابعی از شرایط مختلف سازمانی، برخی رفتارهای شخصی و بین فردی است (سونمزسکیر و آدیگوزل11، 2020).
مدیران دانشگاه ها با توجه به نقشی که در آینده جوانان و در نتیجه آینده کشور ایفا می کنند، نیازمند فراگیری مهارت های بیشتری هستند و در شرایط کنونی نیز با توجه به تغییرات طولانی مدت و عمیقی که بیماری کرونا در جامعه ایجاد کرده است. شیوه زندگی بسیاری از افراد فاقد توانایی های لازم و اولیه برای رویارویی با مسائل و مشکلات هستند و همین امر آنها را در مواجهه با مسائل و مشکلات روزمره کاری آسیب پذیر کرده است. در نتیجه بررسی الگوهای مدیریت هیجان متناسب با شخصیت هر فرد می تواند از بسیاری آسیب های دیگر جلوگیری کرده و به ارتقای سلامت و رفاه اجتماعی جامعه کمک کند. از این رو، دراین پژوهش به مطالعه برازش مدل مدیریت احساسات با رویکرد تیپ های شخصیتی مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی می پردازیم.
مبانی نظری تحقیق
تیپ های شخصیتی
شخصیت مجموعه ای از رفتارها و طرز تفکر یک فرد در زندگی روزمره است که با ویژگی های تغییر ناپذیری، ثبات و پیش بینی پذیری مشخص می شود (احقربازرگان، صنايعي و انصاري، 1396). تیپ های شخصیتی دیگر جنبه های شخصیت هستند که بر خلاف حالت ها، گرایش های پایداری هستند که افراد را از یکدیگر متمایز می کنند. هر کدام از این ویژگی ها ویژگی خاصی دارند که باعث می شود افراد در مقابل محیط به صورت ثابت عمل کنند. از مجموع برداشت ها و تعاریف شخصیت در منابع مختلف و متعدد، می توان به وجود جنبه های ثابت در شخصیت پی برد. به طور کلی تیپ شخصیتی برچسبی برای طبقه بندی ویژگی های افراد از نظر رفتاری است. شناخت عینی جنبه های غیرشناختی افراد فایده عملی زیادی دارد. این جنبهها کارایی استعدادهای ذهنی را تعیین میکنند و توصیف رفتار انسان در تغییر موقعیتهای زندگی را ممکن میسازند (سپهريان و كتابي، 1392).
در طی چند سال گذشته، مفهوم پنج ویژگی شخصیتی بزرگ به طور گسترده ای در بین محققان، هم از نظر توسعه مفاهیم و هم در کاربرد آن در زمینه های روانشناسی و علوم رفتاری پذیرفته شده است. پنج ویژگی شخصیتی بزرگ شامل پنج بعد است: (1) برونگرایی، تیپ شخصیتی که به ایجاد روابط با دیگران بستگی دارد. کسانی که این شخصیت را دارند، تمایل به قاطعیت دارند، دوست دارند به راحتی با دیگران معاشرت کنند و با دیگران آشنا شوند. (2) موافق بودن، داشتن شخصیتی دلپذیر. آنهایی که این تیپ شخصیتی را دارند به احتمال زیاد همکاری، خونگرم و قابل اعتماد هستند. (3) وظیفه شناسی، تیپ شخصیتی که با قابلیت اطمینان مشخص می شود. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا مسئولیت پذیر، خوشایند، منظم، سختگیر در کار و منضبط هستند. (4) ثبات عاطفی، تیپ شخصیتی که فرد را قادر می سازد به خوبی با هر نوع تنش کنار بیاید. کسانی که این تیپ شخصیتی دارند آرام، با اعتماد به نفس و از نظر عاطفی پایدار هستند. (5) گشودگی به تجربه یک تیپ شخصیتی آزاداندیش است که شامل علاقه به چیزهای جدید است. افراد با این تیپ شخصیتی حساس، پاسخگو، خلاق و کنجکاو هستند(سریواستاوا12 و همکاران، 2021).
مدیریت احساسات
مدیریت عواطف مفهومی است که به وسیله آن تجارب، توانایی و تفکر افراد در یک مسیر ادغام می شود. مدیریت هیجان و سایر نگرش های انتظار در این واقعیت مشترک هستند که همه آنها باورهایی در مورد توانایی درک شده فرد هستند. بنابراین رفتار انسان فقط کنترل محیط نیست، بلکه فرآیندهای شناختی نقش مهمی در رفتار انسان دارند. عملکرد و یادگیری انسان متاثر از تمایلات، شناختی، عاطفی و احساسات، انتظارات، باورها و ارزش هاست. انسان موجودی فعال است. وقایع زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. انسان ها تحت تأثیر عوامل روانی قرار می گیرند و به طور فعال بر انگیزه ها و رفتار خود تأثیر می گذارند(هاشمی، اشگرف و قاسمی، 1396).
از طرفی تلاش برای تنظیم دقیق احساسات به عنوان کار عاطفی شناخته می شود و فرآیندی است که در آن کارکنان احساسات خود را به منظور تحقق قوانین نمایش سازمان یا ارائه واکنش های عاطفی خاص در شرایط خاص اصلاح می کنند. به منظور حفظ کیفیت خدمات، کارکنان ممکن است دو استراتژی اتخاذ کنند: یا رفتار سطحی که در آن بیان بیرونی خود را اصلاح می کنند یا اقدام عمیق که در آن احساسات درونی خود را برای مطابقت با بیان خود تغییر می دهند. بنابر این می توان بیان داشت کار عاطفی تعدیل احساسات فرد در محل کار است. کارگران ممکن است درگیر فعالیت های سطحی یا عمیق باشند تا احساسات خود را بر اساس قوانین نمایش تغییر شکل دهند (رحمان13 و همکاران، 2021).
خود آگاهی
خودآگاهی، دانش یک فرد از یک یا چند جنبه از خود، قرن ها دانشمندان و فیلسوفان را مجذوب خود کرده است. در سالهای اخیر، محققان نشان دادهاند که خودآگاهی پیامدهای مهمی برای عملکرد و تصمیمگیری روزمره دارد(ساندرآرامان14 و همکاران، 2020). خودآگاهی یکی از کلمات کلیدی مدیریتی محبوب است و غالباً یکی از ویژگی های برنامه های کسب و کار و توسعه رهبری است. ادعا می شود که خودآگاهی بالا منجر به تصمیم گیری بهتر می شود، با عملکرد تیم و رهبری معتبر مرتبط است. همچنین ادعا میشود که کسانی که سطح خودآگاهی بیشتری دارند، احتمالاً ترفیع میشوند و رهبران مؤثرتری هستند(کاردن، جونز و پاسمور15، 2022). برخی از معیارها بر فرآیند خودآگاهی تمرکز می کنند که چگونه افراد کسب خودآگاهی را از طریق تأمل و جستجو و بحث درباره بازخورد عملکرد توصیف می کنند. اینها می توانند آمادگی فرد را برای مشارکت در مداخلاتی که خود انعکاس و ذهن آگاهی را تشویق می کنند، تعیین کنند. به عنوان مثال، یک مقیاس خودآگاهی عمومی از پاسخ دهندگان می خواهد ارزیابی کنند که تجربه شخصی آنها چقدر به اهداف آنها شکل می دهد و آیا می دانند که شخصیت آنها چگونه بر نحوه رفتار آنها تأثیر می گذارد(لو و ون16، 2018).
مدیریت هیجان
مدیریت هیجان، بر ماهیت تعاملی اقدامات انجام شده برای اصلاح احساسات تأکید می کند. انتظارات عاطفی که در فرهنگ های عاطفی به عنوان قواعد احساسی شناخته می شوند، به عنوان رابطه ای با جنسیت، موقعیت و هویت فرد در نظر گرفته می شوند. تلاش های سطحی برای پوشاندن احساسات فرد، که به آن کنش سطحی می گویند، از تلاش های مستمر برای تغییر نحوه تجربه احساسات در طول زمان، به نام کنش عمیق متمایز می شود(اولسون17 و همکاران، 2019). هدف اصلی مدیریت هیجان و خود مدیریتی کمک به همه افراد برای دستیابی به زندگی کامل تر، شادتر، هماهنگ تر، درک گسترده تر و پیشگیری از اختلالات خلقی، عاطفی و رفتاری است. همچنین بسیاری از رفتارهای انسان با خود مدیریتی کنترل می شود. با وجود صرفه جویی در زمان، سرعت و پیچیدگی انجام کارها به حدی افزایش یافته است که حتی فرصت تفکر را از ما گرفته است. بنابراین، هر چه توانایی کنترل و مدیریت رفتار بیشتر شود، احتمال موفقیت در محیط های مختلف فردی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی و اجتماعی بیشتر می شود(قنواتیان، مهداد و ابوالمعالی الحسینی، 1399).
پیشینه پژوهش
پژوهش های متعددی در زمینه تیپ های شخصیت صورت گرفته است. که برخی از آنها در جدول شماره (1) اشاره گردیده است.
جدول شماره( 1) - پیشینه پژوهش
محقق | عنوان پژوهش | خلاصهی یافتهها |
امینزاده و همکاران (1397) | نقش پیشبینی کنندگی صفات شخصیت و دشواریهای تنظیم هیجانی در گرایش به زندگی در زمان حال | که دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی و صفات شخصیتی برونگرایی، گشودگی و وظیفه شناسی نقش مهمی بر روی گرایش به زندگی در زمان ایفا میکنند |
رضایی و یوسفی (1397) | رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای عاطفه مثبت و منفی | اثر برونگرایی، گشودگی به تجربه و وظیفهگرایی بر عاطفه مثبت به صورت مثبت و معنادار بوده است. اثر رواننژندگرایی بر عاطفه مثبت به صورت منفی و معنادار و بر عاطفه منفی به صورت مثبت و معنادار است |
صدر و همکاران (1396) | نقش صفات شخصیت و رشد شناختی در پیشبینی راهبردهای تنظیم هیجانی | رشد شناختی افراد و ویژگی های شخصیتی آن ها در نحوه تنظیم هیجان ها توسط افراد نقش مهمی دارند. |
آقایوسفی و همکاران (1396)
| نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطهگری مولفههای صبر به منظور ارائه مدل | مولفه های صبر می تواند به عنوان متغیر واسطهای تاثیر ویژگیهای شخصیتی منفی (مانند، روان نژندگرایی) بر راهبردهای تنظیم هیجان را تعدیل و اثرات ویژگی های شخصیتی مثبت (مانند، توافق پذیری و وظیفه گرایی) بر این راهبردها را تقویت نماید |
سایان18 (2021) | نقش میانجی استفاده از احساسات در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به کار | استفاده از احساسات به عنوان یک عامل واسطه در تاثیر کار بیش از حد بر برونگرایی عمل میکند |
هاروود و انگلیم19 (2021) | دشواری در تنظیم هیجان، شخصیت و استفادهی آسیبزا از گوشی هوشمند | شخصیت یک پیشبینیکنندهی قوی برای استفادهی آسیبزا از گوشیهای هوشمند است و مشکلات تنظیم احساسات مانند تکانشگری، بینشهایی را در مورد روشهای خاصی که از طریق شخصیت در استفاده آسیبزا از گوشی هوشمند استفاده میشود، ارائه میدهد |
هاگس و همکاران20 (2020) | ویژگیهای شخصیت و تنظیم هیجان: بررسی و توصیههای هدفمند | بین ویژگیهای شخصیتی و سه مرحلهی کلیدی تنظیم هیجان یعنی شناسایی (انتخاب احساسات برای تنظیم)، انتخاب (انتخاب یک رویکرد نظارتی گسترده) و اجرا (اتخاذ تاکتیکهای نظارتی خاص) رابطه وجود دارد |
یانگ و همکاران21 (2020) | تفاوتهای فردی در ویژگی شخصیتی روانرنجوری در تنظیم هیجان | افراد بسیار روانرنجور احتمالا در تنظیم احساسات منفی، ارزیابی مجدد شناختی و کاهش عملکرد کنترل، دچار ضعف هستند |
در نهایت مدل مفهومی بر اساس مبانی نظری و پیشینه در شکل زیر ارائه میگردد:
شکل (1): مدل مفهومی تحقیق (قضاتی و همکاران ، 1402)
روش شناسی پژوهش
با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در دانشگاه آزاد اسلامی بود، پژوهش حاضر به لحاظ هدف نوع تحقیقات کاربردی و همچنین به لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است و از نظر نوع داده از نوع آمیخته اکتشافی (کمی-کیفی) است. در این پژوهش به منظور بررسی عمیق و شناخت بیشتر موضوع در این زمینه و همینطور شناخت ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های تشکیل دهنده آنها، علاوه بر مبانی نظری از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای درک بیشتر استفاده شده است، سپس از رویکردهای کمی برای تأیید نتایج کیفی بهره برده می شود.
جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
بخش کیفی: جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظرانی هستند که ویژگی هایی همچون: آشنایی با موضوع مدیریت احساسات و تیپ های شخصیتی؛ دارای سابقه مدیریتی مرتبط حداقل 5 سال؛ دارای مدرک دکتری در حوزه مربوطه و یا کارشناسی ارشد برای مسئولین دانشگاه؛ دارای سابقه پژوهشی مرتبط با موضوع توسط اساتید را دارا می باشند. در این پژوهش برای تعیین نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند (قضاوتی) از نوع گلوله برفی استفاده شد؛ که 20 نفر به عنوان حجم نمونه مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع در نظر گرفته شد. مشخصات مصاحبه شوندگان عبارتند از: 5 نفر از اساتید روانشناسی، 5 نفر از اساتید آموزش عالی، 4 نفر از مسئولین سازمان مرکزی، 6 نفر از رؤسای دانشگاه در نظر گرفته شد.
بخش کمی: بر اساس جدول مورگان برای جامعه 400 نفری 194 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. بنابراین 194 نفر از روسای دانشگاه های آزاد اسلامی کشور انتخاب شدند. لازم به ذکر است به منظور جلوگیری از ریزش حجم نمونه 208 پرسشنامه در میان مدیران دانشگاه توزیع شد که 12 پرسشنامه به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شد و عملیات آماری بر روی 196 آزمودنی انجام شد. همچنین، در این پژوهش برای انتخاب نمونه های آماری از روش تصادفی ساده استفاده شد.
ابزار گردآوری داده
بخش کیفی: در بخش کیفی پژوهش حاضر از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شده است. در مصاحبه های انفرادی با مصاحبه شوندگان، برای بررسی مقدماتی از 4 سؤال اصلی در مصاحبه استفاده شد؛ با توجه به اینکه بعد از انجام 20 مصاحبه، عوامل اصلی و فرعی در مصاحبه های قبلی تکرار شدند و پژوهش به اشباع رسید، یعنی داده های جدید با داده هایی که قبلاً جمع آوری شده، تفاوتی نداشت و اشباع حاصل شد، مصاحبه ها متوقف گردید.
مدت زمان انجام مصاحبه بین 30 تا 90 دقیقه بود. در جدول (2)، سؤال های اصلی فرایند مصاحبه نشان داده شده است. لازم به ذکر است که بعد از اینکه تیپ شخصیتی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس پرسشنامه شناسایی گردید، سؤال های مصاحبه به شکل زیر طراحی شد:
کارکرد 1- Te (منطقی برونگرا)
کارکرد 2- Si (حسی درونگرا)
کارکرد 3- Ne (شهودی برونگرا)
کارکرد 4- Fi (احساسی درونگرا)
جدول شماره (2) سؤال های فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته
ردیف | سؤال |
1 | با توجه به اینکه کارکرد غالب تیپ شخصیتی مدیران منطقی برونگرا میباشد، به نظر شما الگوی مدیریت احساسات چگونه خواهد بود؟ |
2 | با توجه به اینکه کارکرد کمکی تیپ شخصیتی مدیران حسی درونگرا میباشد، به نظر شما الگوی مدیریت احساسات چگونه خواهد بود؟ |
3 | با توجه به اینکه کارکرد ضعیف تیپ شخصیتی مدیران شهودی برونگرا میباشد، به نظر شما الگوی مدیریت احساسات چگونه خواهد بود؟ |
4 | با توجه به اینکه کارکرد مغلوب تیپ شخصیتی مدیران احساسی درونگرا میباشد، به نظر شما الگوی مدیریت احساسات چگونه خواهد بود؟ |
بخش کمی: بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش و تعیین صحت و سقم آنها در بخش کمی، از پرسشنامه استاندارد پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز بریگز و پرسشنامه محققساخته مدیریت احساسات بر گرفته از کدهای حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته تنظیم شد که شامل سوالات بستهپاسخ با طیف لیکرت پنجگانه در خصوص مدیریت احساسات میباشد که با نظرسنجی از مدیران دانشگاه آزاد، تکمیل شده است. روایی پرسشنامه شامل روایی صوری، محتوا و روایی سازه است و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی اندازه گیری شد.
گویه های پرسشنامه های این پژوهش شامل دو قسمت است:
الف) گویه های عمومی: در سؤال های عمومی هدف کسب اطلاعات کلی و جمعیت شناختی پاسخگویان است. این قسمت شامل پنج سؤال است و مواردی مانند جنسیت، سن و سابقه کار مطرح شده اند.
ب) پرسشنامه مدیریت احساسات
گویه های تخصصی: این بخش شامل یک پرسشنامه محقق ساخته 118 گویه ای و 1 سؤال باز می باشد. در طراحی این بخش سعی شده است که تا حد ممکن، گویه های پرسشنامه برای پاسخگویان قابل درک باشد. این گویه ها از نوع بسته و از طیف 5 گزینه ای لیکرت می باشد. در جدول (3) زیر اطلاعات مربوط به پرسشنامه آمده است:
جدول شماره (3) اطلاعات مربوط به پرسشنامه های پژوهش
بعد | طراح | مؤلفه | تعداد گویه |
تیپ های شخصیتی
| مایرز بریگز | برونگرایی-درونگرایی | 25 |
حسی-شهودی | 19 | ||
فکری-احساسی | 24 | ||
داوری کننده-ملاحظه کننده | 19 | ||
مدیریت احساسات | محقق ساخته | خودآگاهی احساسات | 43 |
مدیریت ابراز احساسات | 37 | ||
مدیریت هیجانات | 38 |
روایی و پایایی ابزار پژوهش
جدول شماره(4) ضریب میانگین واریانس استخراج شده و ضریب پایایی ترکیبی
مؤلفه | آلفای کرونباخ | CR | AVE | MSV | ASV | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. برونگرایی-درونگرایی | 72/0 | 800/0 | 65/0 | 40/0 | 26/0 | 78/0 | ـــــ | ـــــ | ــــ | ــــ | ـــ | ـــ |
2. حسی-شهودی | 76/0 | 825/0 | 63/0 | 43/0 | 31/0 | 53/0 | 76/0 | ـــــ | ــــ | ــــ | ــــ | ـــ |
3. فکری-احساسی | 81/0 | 869/0 | 59/0 | 40/0 | 29/0 | 47/0 | 52/0 | 82/0 | ــــ | ــــ | ــــ | ـــ |
4. داوری کننده-ملاحظه کننده | 78/0 | 871/0 | 63/0 | 38/0 | 33/0 | 39/0 | 44/0 | 36/0 | 75/0 | ــــ | ــــ | ـــ |
5. خودآگاهی احساسات | 82/0 | 847/0 | 59/0 | 28/0 | 26/0 | 48/0 | 53/0 | 45/0 | 51/0 | 77/0 | ــــ | ـــ |
6. مدیریت ابراز احساسات | 88/0 | 820/0 | 53/0 | 30/0 | 29/0 | 49/0 | 45/0 | 38/0 | 55/0 | 58/0 | 82/0 | ـــ |
7. مدیریت هیجانات | 85/0 | 803/0 | 55/0 | 42/0 | 23/0 | 45/0 | 52/0 | 42/0 | 51/0 | 57/0 | 42/0 | 79/0 |
با توجه به جدول فوق می توان گفت: پایایی ابعاد مورد تائید است زیرا آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بالای 0.7 است و همچنین AVE>0.5 است. روایی همگرا مورد تائید است، زیرا CR>0.7؛ CR>AVE ؛ AVE>0.5 و همین طور روایی واگرا نیز مورد تائید است زیرا MSV < AVE و ASV < AVE.
بخش کیفی: تحليل داده ها، محور اصلي نظريه برخاسته از داده ها است. در هر مطالعه بهعنوان يک کل، جمعآوری داده-ها، تنظيم داده ها و تحليل داده ها به هم وابستگي متقابل دارند. براي تحليل دادههای به دست آمده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نیز مبانی نظری از سه نوع کدگذاري (باز، محوری و انتخابی) استفاده شده است.
بخش کیفی: روش تحليل داده ها در بخش کيفي کدگذاري نظري (باز، محوری و انتخابی) برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنياد از نوع نوظهور بود.
بخش کمی: در بخش کمّی با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی که داده های آن از پرسشنامه بهدست آمد از درصد، فراوانی، جداول، اشکال و نمودار استفاده شد و همچنین بهمنظور توصیف متغیرهای پژوهش از میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی بهره گرفته شد. در بخش استنباطی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون هایی نظیر تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روابط بین متغیر آشکار و پنهان و مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین متغیر پنهان با پنهان با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21 و 2Smart Pls-v بهره گرفته شد.
یافتهها
توصیف آماری داده ها
در ابتدا اطلاعات جمعیتشناختی و همچنین متغیرها توصیف می شوند.به منظور شناخت بهتر جامعهاي که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، قبل از تجزيه و تحليل دادههاي آماري لازم است اين دادهها توصيف شوند. همچنين توصيف آماري دادهها، گامي در جهت تشخيص الگوي حاکم بر آنان و پايهاي براي تبيين روابط متغيرهايي است که در پژوهش بکار ميروند.
حجم نمونه این پژوهش از لحاظ جنسیت، 91.8 درصد مرد و 8.2 درصد زن بودند و حجم نمونه این پژوهش از لحاظ وضعیت سن، 5.6 درصد بین 31-35 سال، 7.1 درصد بین 36-40 سال، 23.5 درصد بین 41-45 سال، 35.7 درصد بین 46-50 سال، و 28.1 درصد بیش از 51 سال سن داشتند. همچنین حجم نمونه این پژوهش از لحاظ سابقه شغلی، 31.1 درصد بین 16-20 سال، 36.7 درصد بین 21-25 سال و 32.1 درصد بیشتر از 26 سال سابقه شغلی داشتند.
جدول شماره(5) مشخصات خبرگان شرکت کننده در پژوهش
ردیف | سن | جنس | تحصیلات | رشته تحصیلی | درجه علمی | سابقه شغلی |
1 | 40-37 | مرد | دکتری تخصصی | روان شناسی | استادیار | 16 سال |
2 | 50-46 | مرد | دکتری تخصصی | روان شناسی | استادیار | 10 سال |
3 | 30-25 | زن | دکتری تخصصی | جامعه شناسی | مربی | 5 سال |
4 | 36-31 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | مربی | 8 سال |
5 | 50-46 | مرد | دکتری تخصصی | مدیریت | دانشیار | 24 سال |
6 | 50-46 | مرد | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 21 سال |
7 | 36-31 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 11 سال |
8 | 50-46 | مرد | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 14 سال |
9 | 40-37 | مرد | دکتری تخصصی | روان شناسی | استادیار | 16 سال |
10 | بالای 50 | مرد | دکتری تخصصی | جامعه شناسی | دانشیار | 28 سال |
11 | 50-46 | مرد | دکتری تخصصی | روان شناسی | استادیار | 22 سال |
12 | 40-37 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 23 سال |
13 | 40-37 | مرد | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 20 سال |
14 | 40-37 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 12 سال |
15 | 36-31 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | مربی | 5 سال |
16 | 36-31 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 15 سال |
17 | 45-41 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 8 سال |
18 | 45-41 | مرد | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 21 سال |
19 | 50-46 | زن | دکتری تخصصی | روان شناسی | استادیار | 17 سال |
20 | 45-41 | زن | دکتری تخصصی | مدیریت | استادیار | 11 سال |
گام اول: شناسایی عاملهای مرتبط با مدیریت احساسات
همانطور که دربخش روش پژوهش بدان اشاره گردید جهت شناسایی عوامل موثر بر مدیریت احساسات از روش تحلیل محتوا و مرور متون و مصاحبه با 20 نفر از خبرگان منتخب استفاده گردید، که در مرحله اشباع نظری جمعاً 96 عامل شناسایی گردید که عوامل بدست آمده در جدول شماره 3 ارائه گردیده است.
جدول شماره (6): عوامل اولیه شناسایی شده جهت انجام مرحله اول روش دلفی فازی
عاملهای مستخرج از تحلیل محتوا و مصاحبه ها | |||
تیپ های شخصیتی نظم ارزیابی عملکرد قوانین و مقررات عمومی نظام آموزشی عوامل اقتصادی رسانه های عمومی سبک زندگی مهارت های شغلی نظام برنامه ریزی نظام نگهداری نمایش های عاطفی باورها تجاری شدن احساسات نظام ارتقاء مقررات سازمانی تکنولوژی سازمان فناوری اطلاعات سیستم پاداش و جبران خدمات گروههای غیر رسمی رفتار سیاسی فساد اداری نظام تصمیم گیری سطح دانش جامعه انتظارات سازمانی رضایت مشتری | اثربخشی رهبری سرمایه اجتماعی مدیریت منابع انسانی ساختار سازمانی نتایج سازمانی اهداف سازمانی همکاران ارزیابی کیفیت خدمات حقوق و دستمزد فرهنگ سازمانی عوامل اجتماعی قوانین و هنجارهای فرهنگی کیفیت زندگی شخصی عوامل محیطی هوش اجتماعی توانایی کنترل احساسات تفکیک احساسات درک احساسات بیان احساسات ارزیابی احساسات رقابت ویژگی های شخصی ترک شغل ارزشهای سازمانی
| ارتباطات اجتماعی فرهنگ جامعه محرک های اجتماعی شرایط جغرافیایی و اقلیمی رفاه اجتماعی آسایش عمومی رضایت شغلی انگیزه کاری عملکرد فردی استرس افتخار درک رفتارهای انسانی رهبری تاثیرگذار اثربخشی رهبری تجربه تفکر منطقی قدرت هیجانات ارتباطات سازمانی آداب و رسوم و سنن فرسودگی شغلی ارزشهای جامعه مسئولیت پذیری عملکرد سازمان | تضاد شناخت احساسات برخورد با احساسات توانایی های مدیریتی هوش احساسی چالش های احساسی رفتار شهروندی سازمانی جامعه پذیری جعل احساسات تمرکز بر روی وظیفه ثبات شخصیت هدایت افکار و اعمال فرسودگی احساسی ناهماهنگی احساسی علاقه شرایط عاطفی کارکنان طبقه اجتماعی پوشاندن احساسات واقعی شرایط مذهبی جامعه هویت شخصی تعامل با مشتریان الگوهای اجتماعی قواعد احساسی انتظارات مشتریان |
گام دوم: رتبه بندی و غربالگری عاملها
در این مرحله عامل های به دست آمده در جدول شماره 6، توسط پرسشنامه شماره یک در اختیار خبرگان قرار گرفت و در این مرحله نیز تعداد 7 عامل توسط خبرگان اضافه گردید و تعداد عوامل ها شناسایی شده به 103 عامل افزایش یافت. لذا در دور دوم، میانگین عددی ارزش تخصیص یافته به هر عامل توسط خبرگان، نیز در یک ستون مجزا اضافه و پرسشنامه در بین خبرگان توزیع گردید تا با توجه نظر سایر خبرگان، در صورت تمایل نظر خود را اصلاح یا تایید نمایند. پرسشنامه دوم جمع آوری و تحلیل شد و به دلیل عدم دست یابی به حد اختلاف کمتر 2/0 مجدداً دلفی فازی در دور سوم نیز تکرار شد و در دور سوم به دلیل نزول حد اختلاف بین نظرات خبرگان به کمتر از 2/0، دور دلفی فازی متوقف شد.
نتایج به دست آمده از پرسشنامه دور سوم تحلیل شد و در نتیجه با احتساب آستانه تحمل 7/0 تعداد 32 عامل که امتیاز پایین تر از 7/0 به دست آورده بودند حذف و تعداد 71 عامل که امتیاز بالای 7/0 به دست آورده بودند، تائید شدند.
جدول شماره (7): امتیاز اختصاص یافته در دور سوم دلفی به عامل ها
عامل | امتیاز | رتبه | عامل | امتیاز | رتبه | ||||
آداب و رسوم و سنن | 900020157/0 | 6 | شرایط مذهبی جامعه | 089082023/0 | 62 | ||||
آسایش عمومی | 737055809/0 | 31 | شرایط عاطفی کارکنان | 870469656/0 | 11 | ||||
استرس | 811576525/0 | 21 | شرایط جغرافیایی و اقلیمی | 86047562/0 | 13 | ||||
اثربخشی رهبری | 859765738/0 | 14 | شناخت احساسات | 888893273/0 | 8 | ||||
ارزیابی کیفیت خدمات | 763923518/0 | 28 | طبقه اجتماعی | 108106581/0 | 48 | ||||
ارزیابی احساسات | 792070503/0 | 24 | عملکرد سازمان | 1044244074/0 | 51 | ||||
ارزش های جامعه | 881341509/0 | 9 | عوامل اجتماعی | 856533936/0 | 15 | ||||
ارزش های سازمانی | 877938415/0 | 10 | عوامل اقتصادی | 867152861/0 | 12 | ||||
ارتباطات اجتماعی | 91132183/0 | 5 | عوامل محیطی | 877938415/0 | 10 | ||||
ارتباطات سازمانی | 91132183/0 | 5 | عملکرد فردی | 900020157/0 | 6 | ||||
افتخار | 102932778/0 | 53 | علاقه | 934460835/0 | 1 | ||||
الگوهای اجتماعی | 808673835/0 | 22 | فرهنگ سازمانی | 828635288/0 | 19 | ||||
انگیزه کاری | 881341509/0 | 9 | فرهنگ جامعه | 900020157/0 | 6 | ||||
انتظارات سازمانی | 782542247/0 | 26 | فرسودگی شغلی | 094112245/0 | 59 | ||||
انتظارات مشتریان | 646715684/0 | 38 | فرسودگی احساسی | 782542247/0 | 26 | ||||
اهداف سازمانی | 811576525/0 | 21 | فساد اداری | 67159646/0 | 35 | ||||
باورها | 900020157/0 | 6 | فناوری اطلاعات | 782542247/0 | 26 | ||||
برخورد با احساسات | 102328373/0 | 54 | قدرت | 104424074/0 | 51 | ||||
بیان احساسات | 105936975/0 | 50 | قواعد احساسی | 922801109/0 | 3 | ||||
پوشاندن احساسات واقعی | 582181377/0 | 41 | قوانین و هنجارهای فرهنگی | 877938415/0 | 10 | ||||
تجربه | 870469656/0 | 11 | قوانین و مقررات عمومی | 900020157/0 | 6 | ||||
تجاری شدن احساسات | 627736443/0 | 39 | کیفیت زندگی شخصی | 867152861/0 | 12 | ||||
ترک شغل | 092223493/0 | 61 | گروههای غیر رسمی | 811576525/0 | 21 | ||||
تضاد | 602797147/0 | 40 | محرک های اجتماعی | 846079008/0 | 17 | ||||
تعامل با مشتریان | 095475748/0 | 58 | مدیریت منابع انسانی | 91132183/0 | 5 | ||||
تفکیک احساسات | 73552157/0 | 32 | مسئولیت پذیری | 934460835/0 | 1 | ||||
تفکر منطقی | 892383995/0 | 7 | مقررات سازمانی | 870469656/0 | 11 | ||||
تکنولوژی سازمان | 092768214/0 | 60 | مهارتهای شغلی | 934460835/0 | 1 | ||||
تمرکز بر روی وظیفه | 792070503/0 | 24 | ویژگی های شخصی | 934460835/0 | 1 | ||||
توانایی کنترل احساسات | 91132183/0 | 5 | ناهماهنگی احساسی | 892383995/0 | 7 | ||||
توانایی های مدیریتی | 91132183/0 | 5 | نتایج سازمانی | 569740818/0 | 42 | ||||
تیپ های شخصیتی | 892383995/0 | 7 | نظام آموزشی | 673705854/0 | 34 | ||||
ثبات شخصیت | 922801103/0 | 4 | نظام ارزیابی عملکرد | 67159646/0 | 35 | ||||
جامعه پذیری | 789323024/0 | 25 | نظام برنامه ریزی | 659036598/0 | 36 | ||||
جعل احساسات | 559137132/0 | 43 | نظام نگهداری | 101727515/0 | 55 | ||||
چالش های احساسی | 8017478/0 | 23 | نمایش های عاطفی | 100274731/0 | 57 | ||||
حقوق و دستمزد | 818577014/0 | 20 | نظام ارتقاء | 103810912/0 | 52 | ||||
درک احساسات | 926562881/0 | 2 | نظام تصمیم گیری | 72438122/0 | 33 | ||||
درک رفتارهای انسانی | 922801103/0 | 4 | هدایت افکار و اعمال | 73552157/0 | 32 | ||||
رضایت شغلی | 934460835/0 | 1 | همکاران | 846079008/0 | 17 | ||||
رضایت مشتری | 828635288/0 | 19 | هیجانات | 867152861/0 | 12 | ||||
رفاه اجتماعی | 849227104/0 | 16 | هوش اجتماعی | 877938415/0 | 10 | ||||
رفتار سیاسی | 554664546/0 | 44 | هوش احساسی | 900020157/0 | 6 | ||||
رقابت | 773160688/0 | 27 | هویت شخصی | 856533936/0 | 15 | ||||
رهبری تاثیرگذار | 838851143/0 | 18 | سازماندهی احساسات | 828635288/0 | 19 | ||||
رفتار شهروندی سازمانی | 789323024/0 | 25 | مدیریت خشم | 118238713/0 | 47 | ||||
رسانه های عمومی | 100867006/0 | 56 | مدیریت برخورد | 155505499/0 | 46 | ||||
ساختار سازمانی | 754828465/0 | 29 | خودشناسی | 546461438/0 | 45 | ||||
سبک زندگی | 888893273/0 | 8 | ویژگی های وراثتی | 652946041/0 | 37 | ||||
سطح دانش جامعه | 922801103/0 | 4 | آموزش برای کسب مهارت | 859765738/0 | 14 | ||||
سیستم پاداش و جبران خدمات | 106562695/0 | 49 | توجه به کرامات انسانی | 782542247/0 | 26 | ||||
سرمایه اجتماعی | 73943699/0 | 30 |
|
|
|
آزمون الگوی پژوهش و برازش آن با رویکرد مدل معادلات ساختاری
در خروجیهای مربوطه، ضریب مسیر به همراه نمرههای استخراجشده آماره t وجود دارد. ازآنجاییکه سطح خطاي تعریفشده در تحقیقات 05/0 است نمرات مقدار t بالاتر از 96/1 نشاندهنده پذیرش رابطه است. در شکلهای (2) و (3) مدل پژوهش در دو حالت ضرایب استاندارد و مقادیر t نشان داده شده است.
شکل 2: مدل اندازهگیری مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در حالت بارهای عاملی و ضرایب R2
شکل 3: مدل اندازهگیری مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در حالت مقادیر معناداری z
در شکل (2) مشاهده میشود، گویه های(نشانگرها) متناظر با متغیّرهای مکنون دارای بارهای عاملی بزرگتر از 0.4 و در شکل (3) مقادیر معناداری بزرگتر از 1.96 میباشند و بیانگر این است تمامی ضرایب در سطح خطای 05/0 معنیدار میباشند. این امرنشان میدهد هریک ازگویهها همبستگی معناداری با متغیّر مکنون متناظرخود دارند.
برازش مدل ساختاری
برای برازش مدل ساختاری از ضرایب معناداری z؛ معیار R و R2؛ معیار Q2؛ معیار Redundancy استفاده شده است. همچنین ضرایب معناداری z: در جدول (8) ضرایب معناداری z به همراه سطح معناداری نشان داده شده است.
جدول(8): معیار R، ضرایب معناداری z و سطح معناداری آن برای بررسی برازش مدل ساختاری
مسیر | R | مقدار t | p | نتیجه | ||||||
مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی | خودآگاهی احساسات | 0.906 | 97.479 | **0.000 | پذیرش | |||||
مدیریت ابراز احساسات | 0.936 | 166.781 | **0.000 | پذیرش | ||||||
مدیریت هیجانات | 0.952 | 271.940 | **0.000 | پذیرش |
**معنیداری کمتر از یک درصد
با توجه به برازش مناسب مدل اندازهگیری و نتايج جدول (13) ميتوان برازش مدل ساختاری مدل تحقیق را به اینگونه بیان کرد که سازه مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با خودآگاهی احساسات با ضریب استاندارد 0.906 و آماره تی 97.479؛ مدیریت ابراز احساسات با ضریب استاندارد 0.936 و آماره تی 166.781؛ مدیریت هیجانات با ضریب استاندارد 0.952 و آماره تی 271.940؛ و اینکه آماره تی بالاتر از مقدار استاندارد 1.96 معنيدار میباشد و از نظر آماری ضرایب مورد تأیید قرار میگیرد. همچنین الگوی نهايي تحقيق از 3 سازه اصلي تشكيل شده است كه هر سازه نيز نشانگرهاي مخصوص به خود را دارد. اين مدل پس از آزمون با روش مدل معادلات ساختاري و تأييد تناسب آن با وضعيت موجود در جامعه مورد مطالعه به عنوان مدل نهایی تأیید و پذیرفته شد. با اين روش، روابط هريک از سازهها و مجموع كلي آنها بر سازه مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی تعيين شد. در این الگو، 82 درصد با خودآگاهی احساسات؛ 87.6 درصد با مدیریت ابراز احساسات و 90.7 درصد با مدیریت هیجانات تبیین میشود که به وسیله روابط ترسیم شده قابل تبیین هستند.
معیار 2R:
ضعیف، متوسّط یا قوی بودن برازش مدل ساختاری مدل به وسیله معیار R2 مشخص میگردد. سه مقدار 19/0 و33/0و67/0 برای مقادیر ضعیف، متوسط و قوی معرفی شده است. در جدول (9) مقادیر 2R برای بررسی برازش مدل ساختاری نشان داده شده است.
جدول (9): مقادیر 2R برای بررسی برازش مدل ساختاری
ابعاد مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی | R2 |
خودآگاهی احساسات | 0.820 |
مدیریت ابراز احساسات | 0.876 |
مدیریت هیجانات | 0.907 |
همانطور که در جدول (9) ملاحظه میشود، همه مقادیر 2R برای هر سازه در حد قوی هستند و این نشان از قدرت بالای تبیین واریانس هر متغیر بر مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی دارد.
معیار Q2:
این معیار قدرت پیشبینی مدل را مشخص میسازد. اگر مقدار شاخص Q2 مثبت باشد نشان میدهد که برازش مدل مطلوب است و مدل از قدرت پیشبینی کنندگی مناسبی برخوردار است. در صورتی که مقدار Q2 در مورد یک سازه درونزا 02/0 ، 15/0 یا 35/0 را کسب نماید، به ترتیب نشان از قدرت پیشبینی ضعیف، متوسط و قوی سازه یا سازههای برونزا مربوط به آن را دارد. درجدول (10) معیار Q2 آورده شده است.
جدول (10): مقادیر 2Q برای بررسی برازش مدل ساختاری
ابعاد مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی | SSO | SSE | Q² (=1-SSE/SSO) |
خودآگاهی احساسات | 1600 | 804.043 | 0.497 |
مدیریت ابراز احساسات | 2400 | 1233.839 | 0.486 |
مدیریت هیجانات | 1600 | 509.017 | 0.682 |
همانطورکه جدول (10) نشان میدهد، مقدار Q2 عوامل بالاتر از متوسّط میباشد. در مدل ساختاری پژوهش، روابط بین سازهها به درستی تعریف شدهاند، سازهها تاثیر کافی بر یکدیگر گذاشته و از این طریق میتوان گفت مدل دارای برازندگی میباشد.
معیارRedundancy:
مقدار معینی برای این معیار معرفی نشده و فقط گفته میشود هر چه این مقدار بزرگتر باشد، نشان دهنده برازندگی برازش مدل دارد. این معیار نشان دهنده مقدار تغییرپذیری شاخصهای یک سازه درونزا را دارد که از یک یا چند سازه برونزا تأثیر میپذیرند. این معیار از حاصلضرب مقادیر اشتراکی سازهها درمقادیر R² به دست میآید. درجدول (11) معیارRedundancy نشان داده شده است.
جدول (11): مقادیر Redundancy برای بررسی برازش مدل ساختاری
ابعاد مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی | Redundancy |
خودآگاهی احساسات | 0.527 |
مدیریت ابراز احساسات | 0.519 |
مدیریت هیجانات | 0.725 |
همان طورکه جدول (11) نشان میدهد، مقدار Redundancy با کمترین مقدار 0.519 و بیشترین مقدار 0.725 میباشد و میانگین کل این معیار 0.590 است و نشان دهنده برازندگی مدل میباشد.
برازش کلی مدل22
ﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮازش کلی ﻣﺪل در ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﯽ، از ﻣﻌﯿﺎر ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺘﻔﺎده میکنیم:
که در آن «» میانگین اشتراک هر متغیر و کیفیت مدل بیرونی را میسنجد؛ «» میانگین R2 برای هر متغیر پنهان برونزا است؛ و R2 کیفیت مدل داخلی را میسنجد و برای هر متغیر درونزا بر طبق متغیر پنهان که آن را توضیح میدهد، محاسبه میشود.
ﺑﺮازش ﺑﺎﻻي ﻣﺪل ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻂ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﯾﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. شاخص نیکویی برازش بالاتر از 0.5 نشاندهنده برازش مناسب مدل است. درجدول (12) معیار GOF نشان داده شده است.
جدول (12): معیار GOF برای برازش کلی مدل
متغیر | مقادیر اشتراکی | R2 |
خودآگاهی احساسات | 0.643 | 0.820 |
مدیریت ابراز احساسات | 0.593 | 0.876 |
مدیریت هیجانات | 0.799 | 0.907 |
شاخص نیکویی برازش | GOF= 0.767 |
در جدول (12) مقدار شاخص نیکویی برازش (GOF)، مقدار 767/0 بهدست آمد. با توجه به اینکه سه مقدار 01/0، 25/0، و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط، و قوی برای GoF معرفی شده است، این شاخص درحد قوی است. بنابراین میتوان گفت، مدل از برازش بسیار مناسبی برخوردار است یعنی مدل استخراج شده از دادههای کیفی با دادههای جمعآوری شده از شرکت کنندگان دراین پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش پژوهش نشان داد برای شکلگیری و تبیین مدیریت احساسات براساس تیپ شخصیتی(ESTJ) مدیران دانشگاه آزاد اسلامی سه مقوله «خودآگاهی احساسات» شامل مؤلفههای نگرش معنوی، رشد شخصیتی، انسجام و یکپارچگی شخصیت، اعتماد به نفس؛ «مدیریت ابراز احساسات» شامل مؤلفههای ابراز احساسات، تسهیل عاطفی احساس، سازگاری احساسی، تنظیم احساسات، کنترل احساسات عاطفی، اجتناب از برخورد احساسي و «مدیریت هیجانات» شامل مؤلفههای ارتباط و همدلی، تسلط بر محیط، تنش احساسی مدیریتی، توانایی حل مسئله بالا حاصل شده است. این نتیجه با نتایج تحقیق هاروود و انگلیم (2021)، سایان (2021)، هاگس و همکاران (2020)، یانگ و همکاران (2020)، آقایوسفی و همکاران (1396)، صدر و همکاران (1396)، امینزاده و همکاران (1397)، رضایی و یوسفی (1397)، قابل قیاس است. افراد قدرتمند در روابط کاری راحت تر میتوانند احساساتشان را نسبت به کسانی که فاقد قدرت هستند بروز دهند و به عبارتی کمتر به مدیریت کردن احساساشان میپردازند و این امر چرخهای را به وجود میآورد که به تفاوتهای جنسیتی در محل کار دامن زده و باعث استمرار نابرابری میشود. صاحبنظران خودآگاهی احساسی را شناختی که فرد نسبت به خود به دست میآورد، میدانند که این شناخت به دو طریق کسب میشود یکی از طریق مقایسهای که فرد بین خود و اطرافیان انجام میدهد و دیگری از طریق بازخوردهایی که سایرین به فرد میدهند. بهاینترتیب فرد به احساس خوبی دست پیدا میکند و خود را توانا، جذاب و دوست داشتنی میبیند. همچنین با توجه به مجموع مطالب، می توان اینگونه بیان نمود که مدیریت احساسات تحت تأثير عوامل متعددی قرار می گیرد و تیپ های شخصیتی نیز میتوانند نقشی مهم در این زمینه داشته باشند. در مورد دانشگاه آزاد اسلامی به طور کلی می توان عوامل زیر را برای مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در نظر گرفت.
تمایلات شخصیتی: تمایلات شخصیتی هر فرد در تیپ های شخصیتی مختلف متفاوت است برخی افراد ممکن است به طور طبیعی برای مدیریت احساسات خود بیشتر تمایل داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز کمتری به مدیریت احساسات داشته باشند. این تمایلات شخصیتی وابسته به عواملی مانند سطح نوروتیسیسم (تمایل به تجربه احساسات منفی و درون گرایی یا برون گرایی فرد، میتواند نقشی در مدیریت احساسات داشته باشد. آگاهی از شخصیت: داشتن آگاهی درباره تیپ های شخصیتی و خصوصیات مربوط به هر تیپ می تواند در مدیریت بهتر احساسات کمک کند با شناخت تیپ شخصیتی خود فرد می تواند بهتر درک کند که چگونه با استرس های احساسات مختلف و رویدادهای زندگی برخورد کند و به چه نیازهای خود برای مدیریت احساسات پاسخ دهد. محیط اجتماعی و فرهنگ دانشگاه: محیط اجتماعی و فرهنگ دانشگاه میتواند بر مدیریت احساسات تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، فرهنگ دانشگاهی که ارزش گذاشتن بر تبادل احساسات و بیان عواطف را تقویت می کند ممکن است برای افرادی با تیپ های شخصیتی همدل مانند (ENFJ و INF)، محیط مناسبی برای مدیریت احساسات فراهم کند. سازمان دهی و مهارت های مدیریت: مهارت های مدیریت احساسات مانند تشخیص احساسات، تنظیم هیجان و ارتباط برقرار کردن با دیگران می تواند همه گیر بودن تجربیات مثبت و منفی را تسهیل کند. این مهارت ها می توانند بر مدیریت احساسات در دانشگاه آزاد اسلامی تأثیرگذار باشند و به افراد کمک کنند تا با استرس های تحصیلی، فشارهای اجتماعی و تغییرات زندگی دانشجویی بهتر برخورد کنند. لازم به ذکر است که تأثیر تیپ های شخصیتی بر مدیریت احساسات در دانشگاه آزاد اسلامی ممکن است بسته به شرایط فردی و فرهنگ دانشگاه متفاوت باشد. همچنین مدیریت احساسات یک فرایند فردی است و هر فرد باید به صورت فردی و با توجه به نیازها و ویژگی های شخصی خود روش های مناسبی را برای مدیریت احساسات خود پیدا کند.
همچنین با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود که سازمان عوامل زمینهای را در نظر بگیرد تا توانایی مدیریت هیجانها را در مدیران و کارکنان افزایش دهد. کسب دانش و درک تفاوت های فرهنگی، قومیتی، اقتصادی و اجتماعی مدیران و کارکنان و توجه به ارزش ها، آداب و رسوم مورد قبول آنان در تدوین قوانین و مقررات سازمانی می تواند توانایی مدیریت عواطف را در سازمان تقویت کند. عوامل ساختاری و عوامل شناختی/اجتماعی در مرحله دوم اهمیت قرار دارند. این عوامل متاثر از عوامل زمینهای بوده و بر عوامل رفتاری تأثیر میگذارند که میتوان با طراحی و توسعه سیستمهای ارزیابی شغل برای ایجاد عدالت در پرداختها، این عوامل را ایجاد کرد. و برخورداری از مزایای سازمانی، گسترش ارتباطات و نهادینه سازی اهداف سازمانی در بین مدیران و کارکنان، توانایی مدیریت هیجانات را در سازمان تقویت کرد.
پیشنهاد برای پژوهش های آتی
در پژوهش های آتی به بررسی تأثیر آموزش مدیریت احساسات بر تیپ های شخصیتی پرداخته شود و بررسی عوامل موثر بر مدیریت احساسات در هر تیپ شخصیتی پیشنهاد می شود. همچنین بررسی تأثیر مدیریت احساسات بر عملکرد و رفاه دانشجویان نیز پیشنهاد می شود. برای انجام پژوهش حاضر محدودیت ها و مشکلاتی وجود داشت که محقق سعی در رفع یا به حداقل رساندن آنها تا حد امکان داشته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:
- فقدان تحقیقات کافی در سطح عملیاتی؛ این محدودیت به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق است.
- همکاری ضعیف برخی از کارشناسان در ارائه اطلاعات به دلیل مشغله کاری، فرصت بحث و تحلیل عمیق را آن گونه که محقق مدنظر داشته است، نداشتند.
- دسترسی به نمونهها به دلیل محدودیتهای مربوط به مجوزها، زمان یا منابع مالی مشکلاتی به همراه داشته است.
- فقدان تحقیقات جامع و مشابه در رابطه با این موضوع به ویژه در کشور، مقایسه نتایج را با مشکل مواجه کرده است.
منابع
احقربازرگان، نگین؛ صنایعی، علی و انصاری، آذرنوش .(1396). بررسی تاثیر ابعاد شخصیتی مایرز-بریگز بر تمایل به خرید الکترونیکی خریداران، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 9(1): 42-21
اقایوسفی، علیرضا؛ ترخان، مرتضی؛ فرمانی، اعظم. (1396). نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطه گری مؤلفههای صبر بهمنظور ارایه مدل. مطالعات روان شناسی بالینی, 7(26), 64-43
امین زاده، محمد؛ کرم پور، راحله؛ تقی لو، صادق.(1397). نقش پیش بینی کنندگی صفات شخصیت و دشواری های تنظیم هیجانی در گرایش به زندگی در زمان حال، خانواده و بهداشت, 8(3), 26-13
دامغانیان حسین، یزدانی زیارت محمد. (21396). طراحی الگوی دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش بر اساس شایستگیهای ارتباطی درونفردی و بین فردی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، ۷ (۴) :۷۳-۴۹
رافضی، زهره و یگانه، پوریا .(1398). پیشبینی تمایل به خرید اینترنتی بر اساس ویژگیهای شخصیتی: مدل صفات هگزاکو، پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 35
رضایی، زینب و یوسفی، فریده .(1397). رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای عاطفه مثبت و منفی، روشها و مدلهای رواشناختی، 9(34): 158-131
زمانیفروشانی، شهلا؛ قنواتی، سارا؛ نجفلوی ترکمالی، زهرا و شریفی، طیبه .(1395). الگوی ساختاری رابطهی متغیرهای شخصیتی هگزاکو و شادکامی: بررسی نقش واسطهای سبکهای اسنادی، روشها و مدلهای روانشناختی، 7(24): 71-20
سپهريان، آذر؛ كتابي، فيروزه (1392). تأثير زمينه موسيقي، سروصدا و سكوت بر عملكرد دانشجويان درونگرا و برونگـرا در آزمـون استعداد تحصيلي. فصلنامه انجمن روانشناسي ايران، 8(2)، .80-69
عرفانیخانقاهی، مهشاد؛ بهرامزاده، حسینعلی و سعیدی، هادی .(1400). ارائه الگوی شایستگی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، جامعهشناسی آموزش و پرورش، 14(1): 331-319
قنواتیان، مینا؛ مهداد، علی؛ ابوالمعالی الحسینی, خدیجه. (1399). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خود و مدیریت هیجان به مادران بر پرخاشگری، تابآوری نوجوانان دختر شهر تهران. روانشناسی بالینی و شخصیت. 18(2) , 79-67
مهراد صدر، محمد؛ چلبیانلو، غلامرضا؛ عبدی، رضا. (1396). نقش صفات شخصیت و رشد شناختی در پیشبینی راهبردهای تنظیم هیجانی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 13(44), 48-29
هاشمی، سید احمد؛ اشگرف، رضا؛ قاسمی، ژاله (1396). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت احساسات مدیران؛(مطالعه موردی شرکت پالایش گاز پارسیان). مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی, 19(3), 101-90
Bahrami S. (2019). Designing a competency model for petrochemical company managers. Journal of New Research Approaches in Management Sciences, 1 (3): 219-232
Black S A. (2015). Qualities of effective leadership in higher education. Open Journal of Leadership, 4, 54-66
Carden, J., Jones, R. J., & Passmore, J. (2022). Defining self-awareness in the context of adult development: A systematic literature review. Journal of Management Education, 46(1), 140-177.
Croucher, G., & Lacy, W. B. (2020). Perspectives of Australian higher education leadership: convergent or divergent views and implications for the future? Higher Education Policy and Management, 1-14
Horwood, S., & Anglim, J. (2021). Emotion regulation difficulties, personality, and problematic smartphone use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 24(4), 275-281.
Hughes, D. J., Kratsiotis, I. K., Niven, K., & Holman, D. (2020). Personality traits and emotion regulation: A targeted review and recommendations. Emotion, 20(1), 63–67
Lu, C., & Wan, C. (2018). Cultural self-awareness as awareness of culture’s influence on the self: Implications for cultural identification and well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 44(6), 823-837.
Olson, R. E., McKenzie, J., Mills, K. A., Patulny, R., Bellocchi, A., & Caristo, F. (2019). Gendered emotion management and teacher outcomes in secondary school teaching: A review. Teaching and Teacher Education, 80, 128-144
Popescu L, Iancu A, Avram M, et al. (2020). The Role of Managerial Skills in the Sustainable Development of SMEs in Mehedinti County, Romania. Sustainability, 12(3): 11-19
Rehman, S., Hamza, M., Anum, L., Zaid, F., Khan, A., & Farooq, Z. (2021). What if it is too negative? Managing emotions in the organization. Management Science Letters, 11(5), 1489-1498.
Sayan, İlknur. (2021). The Mediator Role of Use of Emotion in the Association between Personality Traits and Workaholism. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 37(2), 221–232
Sonmez Cakir, F., & Adiguzel, Z. (2020). Analysis of leader effectiveness in organization and knowledge sharing behavior on employees and organization. SAGE Open, 10(1), 1-14
Srivastava, A., Dasgupta, S. A., Ray, A., Bala, P. K., & Chakraborty, S. (2021). Relationships between the “Big Five” personality types and consumer attitudes in Indian students toward augmented reality advertising. Aslib Journal of Information Management, 73(6), 967-991.
Sunderaraman, P., Chapman, S., Barker, M. S., & Cosentino, S. (2020). Self-awareness for financial decision-making abilities in healthy adults. PloS one, 15(7), e0235558.
Yang, J., Mao, Y., Niu, Y., Wei, D., Wang, X., & Qiu, J. (2020). Individual differences in neuroticism personality trait in emotion regulation. Journal of Affective Disorders, 265, 468-474.
[1] . گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
ghozati.51@gmil.com 09147611792
[2] . گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران (نویسنده مسئول)
r-samiei@aliabadiau.ac.ir tel:09112709051
[3] . گروه آمار، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
Pagheh@gmail.com 09331712010
[4] . Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran ghozati.51@gmail.com tel:09147611792
[5] . Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran (corsponding author) r-samiei@aliabadiau.ac.ir tel: 09112709051
[6] . Department of Statistics, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran Pagheh@gmail.com tel:09331712010
[7] Black
[8] Bahrami
[9] Popescu, Iancu, Avram
[10] Croucher & Lacy
[11] Sonmez Cakir & Adiguzel
[12] Srivastava
[13] Rehman
[14] Sunderaraman
[15] Carden, Jones, & Passmore
[16] Lu & Wan
[17] Olson
[18] Sayan
[19] Horwood & Anglim
[20] Hughes
[21] Yang
[22] Goodness of Fit (GOF)