شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمیرمجید قضاتی 1 , روح الله سمیعی 2 * , عبدالعزیز پقه 3
1 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - گروه آمار، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, مدیریت احساسات, تیپ های شخصیتی, خود آگاهی, مدیریت هیجان,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به منظور بررسی عمیق و شناخت بیشتر موضوع در این زمینه و همینطور شناخت ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های تشکیل دهنده آنها، علاوه بر مبانی نظری از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای درک بیشتر استفاده شده است، سپس از رویکردهای کمی برای تأیید نتایج کیفی بهره برده شد.در بخش کیفی ابتدا مدیریت احساسات بر اساس تیپ های شخصیتی غالب با استفاده از روش مرور ادبیات، تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان شناسایی و سپس عوامل به دست آمده با روش دلفی فازی غربالگری شدند. سپس عوامل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در چهار دسته عوامل زمینهای، شناختی- اجتماعی، ساختاری و رفتاری طبقهبندی شدند. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری تحلیل و در 4 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که منجر به عوامل زمینهای در بالاترین سطح و عوامل شناختی-اجتماعی و عوامل ساختاری در سطح دوم شد. عوامل رفتاری آنها در سطح اول قرار گرفتند.همچنین در بخش کمی مقدار شاخص نیکویی برازش (GOF)، مقدار 767/0 بهدست آمد. با توجه به اینکه سه مقدار 01/0، 25/0، و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط، و قوی برای GoF معرفی شده که این شاخص درحد قوی است. بنابراین میتوان گفت، مدل از برازش بسیار مناسبی برخوردار است یعنی مدل استخراج شده از دادههای کیفی با دادههای جمعآوری شده از شرکت کنندگان دراین پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد.نتیجه گیری: تیپ شخصیتی افراد بر رفتار و نوع گرایش آنها تاثیر دارد. به طوری که برخی از آنها به سمت تغییرات تدریجی و برخی به سمت تغییرات دگرگونی گرایش دارند. همچنین وجود مشکلات شخصیتی و روانی می تواند بر انگیزه ها، عملکردها و روحیه کاری تأثیر بسزایی داشته باشد.
In this research, in order to deeply investigate and understand more about the issue in this field, as well as to know the dimensions, components and indicators that make up them, in addition to theoretical foundations, semi-structured interviews have been used for better understanding, then quantitative approaches have been used to confirm the results. Quality was used.Results: In the qualitative part, first, the effective factors on emotion management were identified using the method of literature review, content analysis, and interviews with experts, and then the obtained factors were screened using the fuzzy Delphi method. Then the obtained factors were classified into four categories of contextual, cognitive-social, structural and behavioral factors using exploratory factor analysis. The data obtained from the questionnaire was analyzed using the structural-interpretive modeling technique and drawn on 4 levels in an interactive network, which led to "contextual" factors at the highest level and cognitive-social factors and structural factors at the second level. Their behavioral factors were placed at the first level. Also, in the quantitative part, the goodness of fit index (GOF) value was 0.767. Considering that three values of 0.01, 0.25, and 0.36 are introduced as weak, medium, and strong values for GoF, this indicator is extremely strong. Therefore, it can be said that the model has a very good fit, that is, the model extracted from the qualitative data has a good fit with the data collected from the participants in this research.Conclusion: The personality type of people affects their behavior and type of orientation. so that some of them tend towards gradual changes and some towards transformational changes. Also, the presence of personality and psychological problems can have a significant impact on motivation, performance and work spirit.
_||_