طراحی مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی (مطالعه موردی دانشگاههای آزاد خراسان رضوی)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - دانشگاه آزاد مشهد - واحد علوم تربیتی
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین , یادگیری سازمانی , دانشگاه آزاد,
چکیده مقاله :
هدف ازمطالعه حاضر،طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین بارویکردسازمانی دردانشگاههای آزادخراسان رضوی بوداین پژوهش ازنظر هدف کاربردی وازنظرشیوه جمع آوری اطلاعات،با رویکردکمی– کیفی(آمیخته)انجام گرفت.جامعه آماری دربخش کیفی شامل افرادخبره درحوزه آموزش کارآفرینی ویااعضای مراکزکارآفرینی ودربخش کمی اعضای هیات علمی دانشگاههای آزادخراسان رضوی بود.روش نمونه گیری دربخش کیفی روش هدفمندودربخش کمی روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.درمرحله اول تحقیق،با تشکیل پرسشنامه دلفی درسه دورابعادومولفههابراساس اتفاقنظراعضا تدوین شد .دراین مرحله ازتحقیق نمونهگیری ازجامعه تحقیق(20 نفرصاحبنظر شامل افرادخبره درحوزه کارآفرینی واعضای فعال درمراکز کارآفرینی)بهصورت هدفمندوبااستفاده ازشاخصهای انتخاب نمونه مانند(فارغ التحصیل رشته کارآفرینی ازدانشگاه یا تدریس درزمینه کارآفرینی ویاعضوفعال انجمنهاومراکز کارآفرینی)انتخاب شدند.درمدل مفهومی تحقیق دربخش کیفی پس ازپایان دورسوم،مدل مفهومی تحقیق شامل 22بعدو34 مولفه برای متغیردانشگاه کارآفرین و6 بعدو6مولفه برای متغیریادگیری سازمانی شدکه پرسشنامه بخش کمی راتشکیل می داد.یافته های این تحقیق ابعاددانشگاه کارآفرین ویادگیری سازمانی واولویت هرکدام ازآنهارامشخص نمودونتایج حاصل ازآزمون مدل مفهومی تحقیق نشان دادکه ابعاددانشگاه کارآفرین به ترتیب اولویت اول بعدرهبری کارآفرینانه دردانشگاه ،اولویت دوم بعدقابلیت تولیدمرکزانتقال فناوری،اولویت سوم تشویق وحمایت ازکارآفرینان واولویت چهارم بعد تامین اقدامات حمایتی کارآفرینانه است. ابعاد یادگیری سازمانی نیز به ترتیب اولویت اول بعد کار گروهی و اولویت دوم بعد استراتژی سازمان است .
Thepurpose ofthis study was to design a model of entrepreneurial university with an organizational approachinthe freeuniversitiesofKhorasanRazavi.This research was conducted with a quantitative-qualitative(mixed)approach in terms of practical purpose and method of data collection.The statistical population in the qualitative part included experts in the field of entrepreneurship education or members of entrepreneurship centers and in the quantitative part were faculty members ofKhorasanRazaviFreeUniversities.The sampling method was qualitative in the qualitative part and simple random sampling in the quantitative part.In the first stage of the research, the Delphi questionnaire was developed in three rounds of dimensions and components based on the consensus of members.In the conceptual model of qualitative research after the end of the third round,the conceptual model of the research included22dimensions and34 components for the entrepreneur university variable and6dimensionsand6components for the organizational learning variable,which was a quantitative questionnaire.Findings of this study identified the dimensionsof entrepreneurial university and organizationallearning and the priority of each of them and the results of the conceptual model test showed that the dimensions of entrepreneurial university are the first priority of entrepreneurialleadership inthe university,the second priority of production center capability,respectively.Technologyisthe third priority to encourage and support entrepreneurs and the fourth priorityistoprovide entrepreneurial support measures.Dimensions of organizational learningarethefirstpriorityofteamworkandthesecondpriorityof strategy,respectively