بررسی تأثیر ارزیابی عملکرد بر بهبود عملکرد شغلی با نقش میانجی توانمندسازی معلمان ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسیمین اصغری نژاد 1 , سمانه سلیمی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
کلید واژه: توانمندسازی, ارزیابی عملکرد, بهبود عملکرد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزیابی عملکرد بر بهبود عملکرد با نقش میانجی توانمندسازی معلمان ابتدایی با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری متشکل است از کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر زاهدان با تعداد 200 نفر که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1971) روش نمونهگیری سرشماری، حجم نمونه 200 نفر محاسبه گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (2003)، پرسشنامه ارزیابی عملکرد زارعی رباط (1393) و پرسشنامه بهبود عملکرد سونگ (2008) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 769/0، 811/0 و 712/0 برآورد گردید. دادههای حاصل از آن ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS23 و LISREL8.8 صورت گرفت. یافتههای بهدستآمده از مدل معادلات ساختاری نشان دادند که ارزیابی عملکرد بر بهبود عملکرد و ارزیابی عملکرد بر توانمندسازی اثر مستقیم دارد؛ لیکن تأثیر غیرمستقیم ارزیابی عملکرد بر بهبود عملکرد از طریق توانمندسازی کمتر از تأثیر مستقیم آن می باشد.
The purpose of this study was to examin the effect of performance evaluation on performance improvement with the mediating role of empowering elementary school teachers. This study was a descriptive-correlational one. The statistical population of the study included all elementary teachers in Zahedan city (N=200). Using Morgan and Krejcie's (1971) Table for determining sample size, 200 teacher were census selected. Spritzer empowerment questionnaire (2003), Zare'i Robat performance assessment questionnaire (2014) and Sung performance improvement questionnaire (2008) were used to collect the data of the study. The content validity of the questionnaire was reviewed and confirmed. Based on Cronbach's alpha coefficient, it was estimated that the reliabilities of the questionnaires were 0.769, 0.811 and 0.712, respectively. Using SPSS 23.0 and LISREL 8.8., data were analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics, including Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The result of structural equation modeling indicated that performance evaluation has a direct effect on performance improvement and empowerment. However, the indirect effect of performance assessment on performance improvement through the empowerment was lower than its direct effect.
_||_