الگوی فرآیند خطیمشیگذاری در نظام آموزش عالی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیحسن کریمخانی 1 , ابوالقاسم دلخوش کسمایی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
2 - عضو هیئت علمی ، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران.
3 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
کلید واژه: آموزش, نظام آموزش عالی, خطیمشیگذاری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف تحقیق ارائه الگوی فرآیند خطیمشیگذاری در نظام آموزش عالی کشور است. روش کار: روش تحقیق برحسب هدف، بنیادی-کاربردی؛ به روش آمیخته (کیفی-کمی) و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است.جامعه ی آماری در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه خط مشی گذاری و مدیریت آموزشی و در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان تهران 825 در نظر گرفته شد که در بخش کیفی 12 نفر بعنوان نمونه و در بخش کمی 262 نفر بر اساس فرمول کوکران در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از دو روش مطالعات اسنادی و میدانی استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته فرایند خط مشی گذاری درنظام آموزش عالی استفاده گردید. برای تحلیل داده های گردآوری شده بخش کیفی از کدگذاری باز-محوری-گزینشی و برای تحلیل بخش کمی داده ها نیز از نرم افزار آماری Smart PLS جهت انجام تحلیل عاملی استفاده شد. یافته ها: یافته تحقیق نشان داد که مولفه های فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش عالی عبارتند از: توجه بر کارکردهای آموزشی و پژوهشی، توجه بر نظارت و ارزیابی در تدوین خط مشی، دستیابی به فرصت های آموزشی، رشد ارزشهای اخلاقی، توزیع برابر عدالت اجتماعی، کنترل تعارضات اجتماعی- فرهنگی، توجه بر بالندگی افراد، حمایت علمی نخبگان، توزیع مناسب اعتبارات، توسعه فرهنگی، تجهیز امکانات آموزشی، بهبود روابط ساختاری، توسعه علمی، توسعه اقتصادی، کنترل مسائل سیاسی و حزبی در تدوین خطمشی، توسعه سیاسی، همخوان بودن خط مشی با واقعیات، استفاده از سیاستگزاران توانمند، توسعه اجتماعی، حمایت دولتی و در نهایت حمایت سازمانی. نتیجه گیری: همچنین شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب برخوردار است.
The purpose of this research is to provide a model of calligraphy process in the higher education system of the country. Research method in terms of purpose, basic-applied; it is descriptive-survey in a mixed method (qualitative-quantitative) and according to the method of data collection or the nature and method of research. The faculty of the Faculty of Educational Sciences of governmental and non-governmental universities of Tehran province was considered 825, in the qualitative part 12 people were considered as a sample and in the quantitative part 262 people were considered according to Cochran's formula. In order to collect the information required for the research, two methods of documentary and field studies were used and data collection tools were used in the qualitative part of the semi-structured interview and in the quantitative part of the researcher-made questionnaire in the policy-making process in higher education. Open-axis-selective coding was used to analyze the collected data in the qualitative part and Smart PLS statistical software was used to analyze the quantitative part of the data for factor analysis. The research findings showed that the components of the policy-making process in the higher education system are: attention to educational and research functions, attention to monitoring and evaluation in policy formulation, access to educational opportunities, growth of moral values, equal distribution of social justice, Control of socio-cultural conflicts, attention to the growth of individuals, scientific support of elites, proper distribution of funds, cultural development, equipping educational facilities, improving structural relations, scientific development, economic development, controlling political and party issues in policy development, political development, consistency Policy with facts, use of capable policymakers, social development, government support and finally organizational support. Also, the fit indices showed that the proposed model has a suitable fit.
_||_