طراحی محیط یادگیری تحولی: مبتنی بر نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیزهرا وحیدی 1 , کامبیز پوشنه 2 , علی اکبر خسروی بابادی 3 , مهشید ایزدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: نظریه داده بنیاد, محیط یادگیری, یادگیری تحولی, دوره دوم متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی محیط یادگیری تحولی برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود که بر اساس روش کیفی و با استفاده از روش پژوهش نظریة داده بنیاد از نوع سیستماتیک انجام شد. واحد تحلیل شامل 20 نفر از معلمان فرهیخته دوره دوم متوسطه با مدرک فوق لیسانس به بالا در سال تحصیلی 1399 - 1398 بود. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که داده های گردآوری شده از طریق روش کدگذاری اشترواس و کوربین تحلیل و برای اعتباریابی یافته ها از معیارهای کرسول و میلر استفاده شد. یافته ها نشان داد در محیط یادگیری تحولی، در قالب الگوی اشتراوس و کوربین شرایط علّی( محیط دانش محور(یادگیری دانش محور و توجه به سطوح بالای شناختی)، محیط یادگیرنده محور(تدریس مبتنی بر گفتگو، یادگیری فعال و مشترک فراگیر و معلم، تصمیم گیری مشارکتی دانش آموز محور و توجه به نیاز های یادگیرنده))، راهبردهای محیط یادگیری تحولی( عوامل نقد محوری(تفکر انتقادی، گفتمان و رهایی))، عوامل زمینه ای(عوامل حمایتی(فعالیتهای فرهنگی هنری خلاقانه، فاکتورهای پشتیبانی و هم افزایی تجارب و تعاملات) و عوامل خودشناسی(فرایند خودساز ی و هوش هیجانی))، شرایط مداخله گر(عوامل آموزشی( نقش معلم، تغییرات اثبات گرایی، فعالیتهای علمی و آموزش مسئله محور)و عوامل غیر آموزشی( تغییرات چشمگیر زندگی و عوامل اجتماعی)) و پیامدها(فردی(رشد تفکر انتقادی، بهبود رضایت و انگیزه و رشد مهارتهای ارتباطی) و تحصیلی(پیشرفت تحصیلی، ایجاد یادگیری عمیق و افزایش مهارتهای علمی و عملی)) می باشد.
The aim of this study was to design a transformative learning environment for high school students based on grounded theory. This research was conducted based on qualitative method and using systematic grounded theory. The analysis unit consisted of 20 educated secondary school teachers with a master's degree or higher in the academic year 2019-2020. The main research tool was a semi-structured interview and the collected data were analyzed by Strauss and Corbin coding method. Creswell and Miller criteria were used to validate the findings. Findings in a transformative learning environment, in the form of Strauss and Corbin's model are as follows: causal conditions of learning environment include knowledge-based environment (knowledge-based learning and attention to high levels of cognition), learner-based environment (conversation-based teaching, active and joint learning between learner and teacher, student-centered participatory decision-making and attention to learner needs), strategies for transformative learning environment include criticism-based factors (critical thinking, discourse and liberation), contextual factors include supportive factors (creative cultural and artistic activities, support factors and synergy of experiences and interactions) and self-knowledge factors (process of self-improvement and emotional intelligence), intervening conditions include educational factors (teacher role, positivism changes, scientific activities and problem-based education) and non-educational factors (significant life changes and social factors) and outcomes of transformative learning environment include individual outcomes (growth of critical thinking, improvement of satisfaction and motivation and growth of communication skills) and academic outcomes (academic achievement, deep learning and increase of scientific and practical skills).
_||_