ارائه مدلی برای توسعه حرفهای مدیران مدارس مقطع دوم متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمحمود حسینی 1 * , نادرقلی قورچیان 2 , پریوش جعفری 3
1 - دانش آموخته دکترا دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - معاون آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: آموزش و پرورش, توسعه حرفه ای, مدیران مدارس, , دوره دوم متوسطه.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: داشتن یک الگوی توسعه حرفه ای به عنوان ابزاری است که مدیران به وسیلهی آن قادرند سازمان را کارآمد اداره کنند. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای توسعهحرفه ای مدیران مدارس مقطعمتوسطهدوم است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از منظر روش شناسی، پژوهش کیفی و از تکنیک داده بنیاد برای دست یابی به الگو استفاده شده است. جامعه پژوهش صاحبنظران و مدیران آموزشوپرورش بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد. لذا 15 نفر مورد مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته تا رسیدن به هم گرایی جواب ها مصاحبه شده است .برای تحلیل دادهها ازسیستم کدگذاریباز، محوری وانتخابی استفاده شد. یافتهها:در این پژوهش 16 مقوله فرعی و 44 مقوله فرعی(عوامل علّی8 مقوله، پدیده محوری7 مقوله، عوامل زمینه ای 9 مقوله، عوامل مداخله گر 8 مقوله، راهبردها 6 مقوله و پیامدها 6مقوله) استخراج شده است. نتیجهگیری: مدیران آموزش و پرورش می توانند به دومقوله محوری صلاحیتها وشایستگی های عمومی وحرفهای مدیران مدارس ، شرایط زمینهای ، سه موضوع فرهنگجامعه، شرایط محیطی و جومدرسه ؛ شرایط علّی در سه دسته کلی تکالیف ومأموریتهای مدرسه، ماهیت وپیچیدگی شغل مدیران وتنوع شغلی ؛ راهبردها در دوحوزه فردی وسازمانی شامل بالندگیمدیران، آموزشمدیران، الگوبرداری ومعیارهایتوسعه، گزینش ونظارت وارزیابی وهمچنین پیامدها درسه بخش آموزشی، فردی واجتماعی توجه نمایند.
Background and Aim: Having a professional development model is a tool by which managers can manage the organization efficiently. The purpose of this study is to provide a model for the professional development of secondary school principals. Methodology: This research is of applied type and from the methodological point of view, qualitative research and data foundation technique has been used to achieve the model. The research community consisted of education experts and managers.Purposeful sampling was performed. Therefore, 15 semi-structured in-depth interviews were interviewed to achieve convergence of answers. Open, axial and selective coding systems were used to analyze the data. Results: In this study, 16 subcategories and 44 subcategories (causal factors 8 categories, central phenomenon 7 categories, contextual factors 9 categories, intervention factors 8 categories, strategies 6 categories and consequences 6 categories) have been extracted. Conclusion: Education principals can be divided into two central categories: general and professional competencies and competencies of school principals, background conditions, three topics of community culture, environmental conditions and school environment; Causal conditions in three general categories of school assignments and missions,The nature and complexity of managers' jobs and job diversity; Strategies in both individual and organizational areas including maturity, managers, training of managers, modeling and development criteria, selection and monitoring and evaluation, as well as the consequences in the three sections of education, individual and social attention.