ارزیابی صلاحیت مربیگری سرمربیان تیم های فوتبال لیگ برتر کشور در چهار حیطۀ انگیزش، استراتژی، تکنیک و خصوصیات شخصیتی مثبت از دیدگاه بازیکنان جهان
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشجهان جمال سیرت 1 , محمد خبیری 2 , عصمت داوری 3 , عنایت نامجو 4
1 - دانشکدۀ فنی و حرفهای سما، واحد یاسوج
2 - دانشیار دانشگاه تهرا ن
3 - دانشکدۀ فنی و حرفهای سما، واحد یاسوج
4 - دانشکدۀ فنی و حرفهای سما، واحد یاسوج
کلید واژه: معلمان تربیت بدنی, فرسودگی شغلی, بهزیستی معنوی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی صلاحیت مربیگری سرمربیان تیم های فوتبال لیگ برتر کشور، از دید بازیکنان تیم ها است. متغیرهای مورد نظر، شامل میزان توانایی مربی در ایجاد انگیزش در تیم، اتخاذ استراتژی مناسب برای بازی، به کارگیری تکنیکهای مناسب برای بازی و میزان خصوصیات شخصیتی مثبت مربی تیم بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی بازیکنان فوتبال تیم های حاضر در لیگ برتر کشور تشکیل می دادند و حجم نمونه، با استفاده از فرمـول نمونه گیری کوکران، برابر 225 نفر درنظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ استاندارد 24 سؤالی تعیین صلاحیت مـربیان(CCS) بود. اطلاعات حاصل، ازطریق آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک رتبه بندی فریدمن، تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش، بیانگر مناسببودن وضعیت توانایی مربی در بهکارگیری تکنیک های مناسب برای بازی و خصوصیات شخصیتی مثبت مربی و نامناسببودن وضعیت توانایی مربی در ایجاد انگیزش در تیم و اتخاذ استراتژی مناسب برای بازی بود. بهعلاوه، براساس نتایج آزمون فریدمن، ابعاد چهارگانۀ صلاحیت مربیگری مربیان، به ترتیبِ اولویت، شامل میزان توانایی مربی در به کارگیری تکنیک های مناسب برای بازی، میزان خصوصیات شخصیتی مثبت مربی تیم، میزان توانایی مربی در ایجاد انگیزش در تیم و میزان توانایی مربی در اتخاذ استراتژی مناسب برای بازی بود.
خلیلی عراقی، مریم؛ یقین لو، مهرانگیز؛ جواهردشتی، فرانک. 1382. «انسان و فرایند ارزشیاب»، مجلۀ تدبیر 139، 58-46.
سرمد، زهره. 1380. روش های تحقیق در علوم رفتاری. چاپ پنجم. تهران: نشر آگه.
شفیعی، محسن. 1386. طراحی و تبیین الگوی انتخاب مربیان تیم های ملی شنا، شیرجه و واترپلو(پایاننامۀ دکترای مدیریت ورزشی)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
کهندل، مهدی. 1379. معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی در چند رشتۀ ورزشی گروهی(پایان نامۀ دکترای مدیریت ورزشی)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران مرکزی.
نمازی زاده، مهدی. 1376. «تجزیه و تحلیل یک مدل بهنجار از شیوۀ مربیگری ورزش»، مجلۀ تدبیر 7، 55-46.
Couch, S. Coach Selection Form. 2000. Http: //WWW.CCL.org/programes
Feltz, D. L.; Myers, N. D.; Moritz, S. E. 2003. “The Reciprocal Relationship between Collective Efficacy and Offensive Perfor-mance in American Football”, Journal of Sport & Exercise Psychology 25(Suppl.), S101.
Gerever, H. 1992. Coaching Wining Strategies for Individual and Teams(Text book). McGraw Hill pub.
Graig, M. C.; Kristen, E. M.; Deborah, L. F. 2009. “Individual, Team, and Coach Predictors of Players' Likelihood to Aggress in Youth Soccer”, J. Appl. Meas. 10(3), 335-47.
Lee, K. S.; Malete, L.; Feltz, D. L. 2002. “The Effect of a Coaching Program on Coaching Efficacy”, International Journal of Applied Sport Sciences 14, 55-67.
Lioyd, B. 2000. Coach Evaluation Form. www.Dakotareview.org.
Myers, N. D.; Feltz, D. L.; Short, S. E. 2004. “Collective Efficacy and Team Perfor-mance: A Longitudinal Study of Collegiate Football Teams”, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice 8, 126-138.
Myers, N. D.; Tonsing, T. M.; Feltz, D. L. 2005. “Coaching Efficacy in Collegiate Coaches: Sources and Team Variables”, Psychology of Sport and Exercise 6, 129-143.
Myers, N. D.; Feltz, D. L.; Maier, K. S. Wolfe, E. W.; Reckase, M. D. 2006a. “Athletes' Evalu-ations of Their Head Coach’s Coaching Competency”, Research Quarterly for Exercise and Sport (Psychology section) 77, 111-121.
Myers, N. D.; Wolfe, E. W.; Maier, K. S.; Feltz, D. L.; Reckase, M. D. 2006b. “Extending Validity Evidence for Multidimensional Measures of Coaching Competency”, Research Quarterly for Exercise and Sport (Measurement and Evaluation section) 77, 451-463.
Redmond, H. 2000. Coach Evaluation Form. www.lwysa.org.
Stoeber, J. & Rambow, A. 2007. “Perfectionism in Adolescent School Students: Relations with
Motivation, Achievement, and Well-Being”, Personality and Individual Differences 42, 1379–1389.
Williams, J. M.; Jerome, G. J.; Kenow, L. J.; Rogers, T.; Sartain, T. A.; Darland, G. 2003. “Factor Structure of the Coaching Behavior Questionnaire and the Relationship to Athlete Variables”, The Sport Psychologist 17, 16-34.
Wolfe, E. W.; Myers, N. D.; Feltz, D. L. 2008. “A Confirmatory Study of Rating Scale Category Effectiveness for the Coaching Efficacy Scale”, Research Quarterly for Exercise and Sport (Measurement and Evaluation section) 79, 300-311.