نیازسنجی توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشرحیم شیرازی نژاد 1 , احمد ترک فر 2 , محمد صادق افروزه 3 , حمیدرضا صفری جعفرلو 4 , مریم قدسی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز، ایران
3 - استادیار دانشکده علوم انسانی،گروه علوم ورزشی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران
4 - استادیارگروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
5 - استادیار گروه ریاضی و آمار، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرام، ایران
کلید واژه: بازاریابی, قرارداد, برونسپاری, ورزشدانشگاهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با نیازسنجی توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی طراحی گردید. پژوهش از جمله تحقیقات آمیخته می-باشد. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان آگاه بود. بر اساس برآوردهای به عمل آمده تعداد آنان حدود 190 نفر بود. در بخش کیفی، روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. بدین منظور تعداد 12 نخبه و صاحبنظر به عنوان نمونة پژوهش در بخش کیفی انتخاب شدند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان تعداد 123 نفر نیز به عنوان نمونه در بخش کمی تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش کمی به منظور تعیین نمونههای پژوهش از روش نمونهگیری دردسترس استفاده گردید. بدین صورت پس از پخش و جمع آوری پرسسشنامهها تعداد 108 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت.ابزار گردآوری پژوهش حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبه میباشد. در قسمت تجزیه و تحلیل کمی، از روش معادلات ساختاری با رویکرد پیالاس استفاده شده است. نتایج کیفی پژوهش نشان داد که 41 ویژگی از طریق مصاحبههای انجام شده استخراج گردید که این ویژگیها در 6 دسته نیاز شامل ملاحظات استراتژیکی، زیرساختهای فنی، فرآیندهایمدیریتی، کیفیت فنی ورزش دانشگاهی، تسهیل قانون و ویژگیهای انگیزشی دسته بندی گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که در میان نیازهای مربوط توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی، فرآیندهای مدیریتی با میزان تأثیر 952/0 مهمترین نیاز مشخص گردیده است. همچنین نتایج پژوهش حاضر مشخص نمودند که نیاز زیرساختهای فنی با میزان تأثیر 938/0 و همچنین نیاز ملاحظات استراتژیکی با میزان تأثیر 931/0 از نیازهای مهم توسعة برونسپاری فعالیتهای بازاریابی ورزشی در ورزش دانشگاهی میباشد.
The need for an outsourcing development of sports marketing activities in academic sport Abstract The present study was designed and implemented to assess the development of outsourcing of sports marketing activities in university sports. The present research is a mixed research carried out in qualitative and quantitative methods. The statistical population of the present study in the qualitative section included all experts familiar with the field of university sports and marketing across the country in public, free, Payam-e-Noor and applied science universities. These included some academic experts, instructors from academic teams, faculty members familiar with the field of research, as well as physical education directors from the country's universities. It is estimated that there were about 190 of them. In the qualitative part, the sampling method was targeted. For this purpose, 12 elites and experts were selected as the research sample in the qualitative section. According to Morgan's sample size chart, 123 people were used as a sample in the quantitative research section. In a small section, in order to determine the research samples, the available sampling method was used. Thus, after broadcasting and collecting questionnaires, 108 questionnaires were analyzed.The data gathering tool was a questionnaire and interview. In the quantitative analysis section, Structural Equation Method with Python approach is used. The qualitative research results showed that 41 characteristics were extracted through interviews, and these characteristics were classified into 6 categories including strategic considerations, technical infrastructure, management processes, academic quality of academic sport, facilitation of law and motivational characteristics. The results of the research showed that among the needs related to the development of outsourcing of sports marketing activities in academic sport, management processes with the impact of 95.2% of the most important needs have been identified. Also, the results of this study showed that the need for technical infrastructure with the impact of 0.938 and also the need for strategic considerations with the impact of 0.931 of the important needs of outsourcing the development of sports marketing activities in academic sport.
حسین پورپناهی، شقایق؛ طباطبایی، سیدمحمد. (۱۳۹۸). تاثیر برون سپاری واحد فناوری اطلاعات بر رضایتمندی مشتریان با در نظر گرفتن نقش میانجی سودمندی ادراک شده (مطالعه موردی: بانک ملی استان آذربایجان شرقی)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت،مهندسی صنایع، اقتصاد و حسابداری، تفلیس-گرجستان، دبیرخانه دائمی با همکاری دانشگاه امام صادق(ع).
درویشی، علی؛ میرزایی کالار، اکبر. (۱۳۹۸). چارچوب مشارکت ذینفعان در تصمیمات ورزش مدارس، سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت، گیلان، دانشگاه گیلان.
سلطانیان, لیلا؛ نصیرزاده، عبدالمهدی؛ نیک بین، برانوش. (۱۳۹۶). بررسی راهکارهای بازاریابی به منظور توسعه و ترویج ورزش والیبال دانشجویی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور)، اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی در والیبال، همدان، دانشگاه پیام نور.
شعبانی بهار، غلامرضا؛ ایزدی، علیرضا؛ گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب. (1396). تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران به روش SWOT، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2)، 34-21.
منافی، فریدون؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ گوهررستمی، حمیدرضا؛ دستوم، صلاح. (1396). تحلیل روند توسعه ورزش دانشگاهی ایران در برنامههای کلان اول تا پنجم توسعه، مدیریت و توسعه ورزش، 6 (1)، 86-67.
Allen, R., & Ross, C. M. (2013). An Assessment of Proximity of Fitness Facilities and Equipment and Actual Perceived Usage by Undergraduate University Students: A Pilot Study. Recreational Sports Journal, 37(2).
Creon, M. J., Grover, V., & Teng, J. T. (2017). Theoretical Perspectives on the Outsourcing of Information Systems. In Outsourcing and Offshoring Business Services (pp. 25-52). Palgrave Macmillan, Cham.
Diehl, K., & Hilger, J. (2016). Physical activity and the transition from school to university: A cross-sectional survey among university students in Germany. Science & Sports.
Fang, F. (2016). A Study on the Risk of Small and Medium Enterprises Financial Outsourcing in China. Open Journal of Social Sciences, 4(10), 1.
Fullerton, D. S. (2011). A collaborative approach to college and university student health and wellness. New Directions for Higher Education, 153(2), 61-69.
Lee, S., & Walsh, P. (2011). SWOT and AHP hybrid model for sport marketing outsourcing using a case of intercollegiate sport. Sport Management Review, 14(4), 361-369.
Macdonald, D., Johnson, R., & Lingard, B. (2020). Globalisation, neoliberalisation, and network governance: an international study of outsourcing in health and physical education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 1-18.
Malina, R., Bouchard, C., Bar – Or, O. (2004). Growth, Maturation and Physical Activity (second edition). Champaign: IL. Human Kinetics
Manoli, A. E., & Hodgkinson, I. R. (2017). Marketing outsourcing in the English Premier League: the rights holder/agency interface. European Sport Management Quarterly, 17(4), 436-456.
McGovern, G., & Quelch, J. (2005). Outsourcing marketing. Harvard Business Review, 83(3), 22-26.
Mosca, J. B., & Bordelon, G. R. (2017). Human Resource Managers Detect Management & Legal Disadvantages to Outsourcing. Business, Management and Economics Research, 3(2), 8-17.
Park,J.Kim,J. (2005). The impact of ls sourcing type on service quality and maintenance efforts. Information & management.
Park, J. E., Lee, S., & Morgan, R. M. (2011). A negative side of outsourcing marketing functions and market-based learning process. Journal of Strategic Marketing, 19(5), 471-486.
Park, J. E., & Morgan, R. M. (2017). Outsourcing Marketing and Organizational Learning: Managing Customer Relationship Management. Journal of Marketing Thought, 4(1), 27-45.
Petry, K., Froberg, K., Madella, A., & Tokarski, W. (2008). Higher Education in Sport in Europе. From Labour Market Demand to Training Supply. Meyer &Meyer Sport (Uk)
Popp, N., Jensen, J. A., McEvoy, C. D., & Weiner, J. F. (2020). An examination of the effects of outsourcing ticket sales force management. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Reed, J. (2007). Perceptions of the availability of recreational physical activity facilities on a university campus. Journal of American College Health, 55(4), 189-194.
Sardar, S., Lee, Y. H., & Memon, M. S. (2016). A Sustainable Outsourcing Strategy Regarding Cost, Capacity Flexibility, and Risk in a Textile Supply Chain. Sustainability, 8(3), 234.
Skålén, P. (2009). Service marketing and subjectivity: the shaping of customer-oriented employees. Journal of Marketing Management, 25(7-8), 795-809.
_||_