ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشکاظم چراغ بیرجندی 1 , مهلا مویدی مقدم 2
1 - مدیر گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
کلید واژه: "تاب آوری", "توانمندسازی", "کسب وکارهای ورزشی", " باشگاه های ورزشی", "ظرفیت سازی کارآفرینانه",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری صاحبان کسب وکارهای ورزشی (باشگاه های ورزشی)تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونه گیری زنجیر های )گلوله برفی(استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 10 نفر تشکیل شده است. برای تعیین روایی پژوهش از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد و پایایی آن با روش توافق بین دو کدگذار 88/0 تعیین شد. نتایج نشان داد برای تاب آوری کسب وکارهای ورزشی استراتژی های از قبیل، نوآوری و یادگیری مستمر، شبکه سازی، بازاریابی، مدیریت بحران، مهارت های رفتاری و تفکر استراتژیک و کارآفرینانه موثر هستند. که این عوامل در دو بعد کلان، توانمندسازی و ظرفیت سازی کارآفرینانه قابل بررسی می باشد. لذا پیشنهاد می شود صاحبان باشگاه های ورزشی برای اینکه بتوانند در شرایط کرونا، دوام آورده و حتی به سودآوری برسند با برآیند عوامل فوق به توسعه کسبو کاری خویش اقدام نمایند.
The purpose of this study was to present a model of strategies for creating resilience of sports businesses in corona. The approach of the present study is qualitative and theme analysis was used to design the model and exploratory interview was used to collect data. The statistical population consists of sports business owners (sports clubs). Due to the importance of the research topic, sampling of snowball chains has been used and the number of samples for interviewing is 10. To determine the validity of the study, acceptability, transferability and verifiability were used and its reliability was determined by agreement between the two coders as 0.88.The results show that strategies such as, innovation and continuous learning, for the resilience of sports businesses. Networking, marketing, crisis management, behavioral skills, and strategic and entrepreneurial thinking are effective, which can be examined in two macro dimensions: empowerment and entrepreneurial capacity building, so it is recommended that sports club owners be able to Coronas will survive and even become profitable as a result of the above factors will see the business boom.
ریزوندی، آیه؛افروزه، محمد صادق؛ جلیلوند، محمد (1399). شناسایی چالش های کسبو کارهای ورزشی در بحران کووید 19 و ارائه ارهکار. مطالعات مدیریت ورزش، دوره 12، شماره 61، ص 17-34
صائب نیا، سمیه؛ کریمی، فرشته (1399). بررسی تاثیر بیماری کرونا (کووید-19) بر عملکرد کسب و کار (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط استان اردبیل). فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره: 3، شماره: 24، ص 111-1.
فلاح، محمدرضا (1399). فراترکیب خلق تابآوری پویا مقابل بحران کرونا در حوزه کسب وکارهای نوپا. مدیریت کسب وکارهای بین المللی، سال سوم، شماره 3، ص 136-117.
نوروزی سید حسینی، رسول (1399). درک تجربه زیسته ورزشکاران حرفه ای ایرانی از پاندمی کووید 19: رویکرد پدیدار شناسانه. مطالعات مدیریت ورزش، دوره 12، شماره 61، ص 1—38.
Dentoni, D., Pinkse, J., & Lubberink, R. (2020). Linking sustainable business models to socio-ecological resilience through cross-sector partnerships: A complex adaptive systems view. Business & Society, 0007650320935015.
Doern, R. (2016), “Entrepreneurship and crisis management: the experiences of small businesses during the London 2011 riots”, International Small Business Journal, Vol. 34 No. 3, pp. 276-302
Fisher, G., Stevenson, R. and Burnell. D. (2020), "Permission to hustle: Igniting entrepreneurship in an organization," Journal of Business Venturing Insights, Vol. No. 14, pp. 1-6. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00173
Fitriasari, F. (2020). How do Small and Medium Enterprise (SME) survive the COVID-19 outbreak?. Jurnal Inovasi Ekonomi, 5(02).
Gomes, V. P., & Brei, V. (2020). BUSINESS ACTION ON SUSTAINABILITY AND RESILIENCE IN THE CONTEXT OF COVID-19. Impacts of COVID-19 on organizations, 60, 413.
Jones, P., Klapper, R., Ratten, V. and Fayolle, A. (2018), “Emerging themes in entrepreneurial behaviours, identities and contexts”, The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, Vol. 19 No. 4, pp. 233-236.
Monzoni, M., & Carvalho, A. (2020). Pós-COVID-19: Reconstruir para melhor. GVExecutivo, 19(3). Recuperado de https://rae.fgv.br/gv-executivo/vol19-num3-2020/pos-covid-19-reconstruir-para-melhor
Musavengane, R., & Kloppers, R. (2020). Social capital: An investment towards community resilience in the collaborative natural resources management of community-based tourism schemes. Tourism Management Perspectives, 34, 100654.
Parnell, D., Widdop, P., Bond, A., & Wilson, R. (2020). COVID-19, networks and sport. Managing Sport and Leisure, 1-7.
Parnell, D., Bond, A. J., Widdop, P., & Cockayne, D. (2020). Football Worlds: business and networks during COVID-19. Soccer & Society, 1-8.
Portuguez Castro, M., Ross Scheede, C. and Gómez Zermeño, M. (2020), "Entrepreneur profile and entrepreneurship skills: Expert's analysis in the Mexican entrepreneurial ecosystem," in 2020 International Conference on Technology and Entrepreneurship - Virtual (ICTE-V), San Jose, CA, USA., pp. 1-6, doi: 10.1109/ICTE-V50708.2020.9114372
Raj, M., Sundararajan, A., & You, C. (2020). COVID-19 and digital resilience: Evidence from Uber Eats. arXiv preprint arXiv:2006.07204.
Ratten, V. (2020), "Coronavirus and international business: An entrepreneurial ecosystem perspective," Thunderbird International Business Review, pp. 1–6. https://doi.org/10.1002/tie.22161
Salvato, C., Sargiacomo, M., Amore, M. D., & Minichilli, A. (2020). Natural disasters as a source of entrepreneurial opportunity: Family business resilience after an earthquake. Strategic Entrepreneurship Journal, 14(4), 594-615.
Sawalha, I.H. (2020), "A contemporary perspective on the disaster management cycle," Foresight, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/FS-11-2019-0097
Webb, T. (2020). The future of officiating: analysing the impact of COVID-19 on referees in world football. Soccer & Society, 1-7.
World Health Organization. (2020b). Key planning recommendations for mass gatherings in the context of the current COVID-19 outbreak. Interim guidance.https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/ 331004/WHO-2019-nCoV-POEmassgathering-2020. 1-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
_||_