تحلیل کیو در توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی(با رویکرد بازاریابی اجتماعی)
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشکاظم چراغ بیرجندی 1 , شکرانه فتاده 2
1 - مدیر گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بیرجند
کلید واژه: ورزش همگانی", "استان خراسان جنوبی", "روش کیو",
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیو در توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی(با رویکرد بازاریابی اجتماعی) انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. در این پژوهش تعداد 10نفر از فعالان ورزش همگانی استان خراسان جنوبی به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آنها مصاحبه مبتنی بر روش کیو انجام و کارتهای مبتنی بر گزاره های کیو در بین آنان توزیع گردید. براساس کارتهای توزیع شده 32 گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکت کنندگان اولویت بندی شدند. در نهایت با توجه به یافتهها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد نه الگوی ذهنی در رابطه با عوامل موثر بر توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی(با رویکرد بازاریابی اجتماعی) وجود دارد. که با توجه به این نه الگو میتوان نتیجه گرفت که عوامل اقتصادی و حمایتهای مالی موتور محرکه توسعه ورزش همگانی استان خرسان جنوبی بوده و با توجه به عوامل تأثیرگذار در بخش فرهنگی و اجتماعی، بخش داوطلبی ورزش، تبلیغات و روشهای ترویجی ورزش، سیستمهای اطلاعاتی در ورزش میتوان در جهت توسعه ورزش همگانی استان خراسان جنوبی امیدوار بود.
AbstractThe present study was conducted to analyze Q in the development of public sports in South Khorasan province (with a social marketing approach). The research method was applied in terms of exploratory purpose, in terms of exploratory nature and was of mixed research type (qualitative-quantitative). In this study, 10 public sports activists of South Khorasan province were selected as the target population and interviewed with them based on Q method and cards based on Q propositions were distributed among them. Based on the distributed cards, 32 final propositions were identified and then prioritized by the participants. Finally, according to the findings and results of Q factor analysis, it was found that there is no mental model in relation to the factors affecting the development of public sports in South Khorasan Province (with a social marketing approach). According to these 9 models, it can be concluded that economic factors and financial support are the driving force for the development of public sports in South Khorsan province. Sport One can hope for the development of public sports in South Khorasan Province.
آصفی، احمدعلی؛ خبیری، محمد؛ اسدی، حسن (1397). عوامل مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران: عوامل فردی. مدیریت ورزش، دوره 10، شماره 3، ص 415-434.
حمیدی، مهرزاد؛ تسلیمی، زهرا؛ اندام، رضا (1394). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر برجذب داوطلبان در ورزش همگانی. دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال پنجم، شماره 4(26)، ص 48-55.
خانمرادی، سعید؛ عباسی، همایون؛ عیدی، حسین(1395). تحلیل swot اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در بخش ورزش همگانی. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(19)، ص 93-103.
جوادی پور، محمد؛ روحی دهکردی، میترا؛ رهبری، سمیه؛ طایفی، حلیمه(1397). آسیبشناسی فرایند موجود سیاستگذاری در ورزش همگانی ایران و ارائة الگو. مطالعات مدیریت ورزش، شماره52، ص 17-42.
رحیمی، امیر حسام؛ خیامیان، زهره؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ شریفیان، اسماعیل(1396). مقایسة عوامل مؤثر بر توسعة ورزش همگانی در خوابگاههای دانشجویی. پژوهش در ورزش تربیتی، شماره 13، ص 175-192.
زرتشتیان، شیرین؛ غایب زاده، شهروز (1398). پیامدسنجی واگذاری اماکن ورزشی بر ابعاد مختلف ورزش همگانی و قهرمانی در استان کرمانشاه. مطالعات مدیریت ورزش،شماره 54، ص 129-154.
صابری، علی؛ باقری، قدرت الله؛ خبیری، محمد؛ یزدانی، حمیدرضا؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1397). فهم فرایند شکلگیری بازاریابی اجتماعی برای توسعة ورزش همگانی. پژوهش در ورزش تربیتی، شماره 15، ص 293-316.
صادقی، مهدی (1396). شناسایی مدلهای ذهنی رایج مدیران در تفکر استراتژیک (مطالعه موردی منطقه آزاد کیش) پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه ایلام.
ططری، احسان؛ احسانی، محمد؛ نوروزی سید حسینی، رسول؛ کوزهچیان، هاشم (1398). طراحی مدل مشارکت در ورزشهای تفریحی با رویکرد بازاریابی اجتماعی. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزش، شماره 4(28)، ص 87-98.
قربانی، محمد حسین؛ نسترن بروجنی، ایمان؛ کوزه چیان، هاشم؛ احسانی ، محمد (1397). شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی در ایران.نشریه مدیریت ورزشی، دوره 10، شماره 4، ص 723-738.
فراهانی، ابوالفضل؛ عباسی بختیاری، رضا؛ کشاورز، لقمان (1398). تدوین برنامه استراتژیک ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی با مدل ANP-SEOT .پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزش، شماره 1(29)،ص 139-153.
کشتی دار، محمد؛ صاحبکاران،محمد علی؛ رضوی، سید محمد جواد؛ کلاشی، مازیار (1397). شناسایی و مدلسازی راهکارهای توسعة ورزشهای همگانی دربین دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند. پژوهش در ورزش تربیتی، شماره 14، ص 235-254.
مالکی ، محمد(1394). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بازاریابی کارآفرینی در بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط با استفاده از روش کیو، پایان نامه کارشناسی ارشدMBA ، دانشگاه سمنان.
میرزایی، خلیل؛ غلامپور، حامد؛ قدیمی، بهرام؛ علیپور درویشی، زهرا (1399). عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر تمایل جوانان به ورزش همگانی )با تاکید بر زنان). فصلنامه علمی - پژوهشی زن و جامعه، سال یازدهم، شماره اول. ص 1510176.
Anvarolkholi, A (2012). Sport and society, translated by HamidReza Sheikhi, Tehran, Samt publication.
Bairner, A. (2016). Sport for all: A utopian dream. Conference held at the National Taiwan Normal University, Taipei
Carmen, Q. (2016). Sport for all: A bridge to equality. Integration and social in clusion. Parliamentary Assembly, Assimblee Parlementaire, Text adopted by the Assembly on 12 October (32nd Sitting), 1-13.
Claybaugh, E. (2020). The Use of Social Media to Advance Sports Marketing: The Atlantic Hockey Conference.
Delians, T., & Debouche, B. (2015). Determinants of physical activity and sedentary behavior in university students: A qualitative study using focus group discussions. BMC Public Health, 15(201), 1-9.
Di Zhang, L. X., Lin, J., Yang, W., & Chang, Y. (2020). Study on Urban Public Sports Service Information Platform Model Based on Big Data. Design Engineering, 284-289.
Eaglea, L. Osmondb, A. McCarthyc, B. Lowd, D. Lesbirel, H (2017) Social marketing strategies for renewable energy transitions. Australasian Marketing Journal (AMJ). Volume 17, Issue 7, Pages 321-340.
Josef, F., & Cecilia, S. (2015). Sport policy in Sweden. International Journal of Sport Policy and Politics, 8(3), 515-31.
Hallmann, K. Giel, T (2017). eSports – Competitive sports or recreational activity? Sport Management Review, Available online.
Martin Key,T. J. Czaplewski (2017). Upstream social marketing strategy: Anintegrated marketing communications approach. Volume 60, Issue 3, Pages 325-333.
Prins, Richard G. Sigrid M, Mohnen Frank J, van Lenthe, J. B. & Anke, O. (2012) . Areneighbourhood social capital and availability of sportsfacilities related to sports participation amo Dutch adolescents? International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.9 (90), PP: 2-11.
Sadeghi M. Identifying Managers Common Mental Models in Strategic Thinking (Case Study of Kish Free Zone) Master's Degree in Public Administration, Ilam University.2016.(In Persian).
Sampogna , G. I. Bakolis, S. Evans-Lacko, E. Robinsonc, G. Thornicroftb,C. Henderson (2017). The impact of social marketing campaigns on reducing mental health stigma: Results from the 2009–2014 Time to Change programme. European Psychiatry. Volume 10, Issue 2, Pages 78-91.
Thanachit, N. K., & Trimek, J. (2021). SPORTS DEVELOPMENT AND INNOVATION OF PUBLIC POLICY. Psychology and Education Journal, 58(2), 2053-2062.
_||_Anvarolkholi, A (2012). Sport and society, translated by HamidReza Sheikhi, Tehran, Samt publication.
Bairner, A. (2016). Sport for all: A utopian dream. Conference held at the National Taiwan Normal University, Taipei
Carmen, Q. (2016). Sport for all: A bridge to equality. Integration and social in clusion. Parliamentary Assembly, Assimblee Parlementaire, Text adopted by the Assembly on 12 October (32nd Sitting), 1-13.
Claybaugh, E. (2020). The Use of Social Media to Advance Sports Marketing: The Atlantic Hockey Conference.
Delians, T., & Debouche, B. (2015). Determinants of physical activity and sedentary behavior in university students: A qualitative study using focus group discussions. BMC Public Health, 15(201), 1-9.
Di Zhang, L. X., Lin, J., Yang, W., & Chang, Y. (2020). Study on Urban Public Sports Service Information Platform Model Based on Big Data. Design Engineering, 284-289.
Eaglea, L. Osmondb, A. McCarthyc, B. Lowd, D. Lesbirel, H (2017) Social marketing strategies for renewable energy transitions. Australasian Marketing Journal (AMJ). Volume 17, Issue 7, Pages 321-340.
Josef, F., & Cecilia, S. (2015). Sport policy in Sweden. International Journal of Sport Policy and Politics, 8(3), 515-31.
Hallmann, K. Giel, T (2017). eSports – Competitive sports or recreational activity? Sport Management Review, Available online.
Martin Key,T. J. Czaplewski (2017). Upstream social marketing strategy: Anintegrated marketing communications approach. Volume 60, Issue 3, Pages 325-333.
Prins, Richard G. Sigrid M, Mohnen Frank J, van Lenthe, J. B. & Anke, O. (2012) . Areneighbourhood social capital and availability of sportsfacilities related to sports participation amo Dutch adolescents? International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.9 (90), PP: 2-11.
Sadeghi M. Identifying Managers Common Mental Models in Strategic Thinking (Case Study of Kish Free Zone) Master's Degree in Public Administration, Ilam University.2016.(In Persian).
Sampogna , G. I. Bakolis, S. Evans-Lacko, E. Robinsonc, G. Thornicroftb,C. Henderson (2017). The impact of social marketing campaigns on reducing mental health stigma: Results from the 2009–2014 Time to Change programme. European Psychiatry. Volume 10, Issue 2, Pages 78-91.
Thanachit, N. K., & Trimek, J. (2021). SPORTS DEVELOPMENT AND INNOVATION OF PUBLIC POLICY. Psychology and Education Journal, 58(2), 2053-2062.