عوامل مؤثر در قیمت گذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشمنیره سادات حسینی میقان 1 , رضا رضایی شیرازی 2 , زین العابدین فلاح 3
1 - گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: استان گلستان, باشگاه ورزشی, قیمتگذاری, خدمات ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی عوامل موثر در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بود. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها تحقیقی توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مسئولین ورزش استان(618 :N) که نمونهها از بین شهرستانهای استان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند(227:n). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای مشتمل بر 35 گویه تنظیم شد که روایی آن توسط اساتید و متخصصان حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی و پایایی آن توسط آلفا کرونباخ(92/0) در جامعه هدف به دست آمد. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که میزان تاثیر اهداف باشگاه، عوامل رقابتی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بیشازحد متوسط است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت و اولویتبندی عوامل موثر بر قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان به ترتیب اهداف باشگاه، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی بود. در نتیجه برای تعیین قیمت اثربخش در بخش خدمات با توجه به ویژگیهای خاص خدمات که نمایانگر پیچیدگی قیمتگذاری در این بخش است باید از مجموعه عوامل بهطور موثر استفاده کرد.
حیدری، غلام. (1387). قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی، اطلاع رسانی و کتابداری بهار 1387، شماره 41، 216-198
سمیع زاده. رضا. (1390). انواع مدل های تجاری در دنیای امروز، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی، تیر،1390
عسگری، حشمت الله و چگنی، علی. (1386). اثر تسهیلات اعطایی مسکن بر توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی، فصلنامه اقتصاد مسکن: معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی، شماره 41
کاتلر. فیلیپ، آرمسترانگ. گری، (1385). اصول بازاریابی. (بهمن فروزنده: مترجمان)، اصفهان، آموخته،
کرمرودی. محمود. (1390). پیشنهاداتی در خصوص نحوه قیمتگذاری خدمات مراکز معاینه فنی خودرو، مدیریت شهری. شماره 30. زمستان 91. ص:297-306.
نظری, محسن, سمیع زاده, مهدی. (1397). بررسی انصاف ادراک شده مشتری از راهکار قیمتگذاری پویا و تبیین عوامل مؤثر بر آن در صنعت هتلداری. تحقیقات بازاریابی نوین, 8(3), 19-40.
Avlonitis, G. and Indounas, K. (2007). An empirical examination of the pricing policies and their antecedents in the service sector, European Journal of Marketing. Vol. 41 No. 7/8, 740- 764
Diamantopoulos, D. (1991). Pricing: theory and evidence- a Literature review. In Baker, M.J. (Ed), Perspectives on Marketing Management, John Wiley & Sons. Chichester, PP. 61- 193
Ghazinoori, seyyed raze (2005);”strategies and trends for comiscretionary Accruals”, working paper city university of Hong Kong
Lancioni Richard, 2005,”strategic approach to in dustrial product princing
Kotler, 2002.”Principal of marketing ten the edition
Park, Kwang Woo (Ken). Lee, Soon Hwan. Miller, Phillip. (2003). Ticket Pricing Per Team: The Case of Major League Baseball (MLB)
Porter, Philip K., Thomas, Christopher R. (2010). Public Subsidies and the Location and Pricing of Sports. Southern Economic Journal 2010, 76(3), 693–71
Tolly, G.S. & Thomas, V. & Wong, C.M. (1982). Agricultural Price Policies and the Developing Counteies. The Johns Hopking University Press, Baltimore, U.S.A 242p