شطحیات عینالقضات همدانی
محورهای موضوعی : اسطورهفاطمه مدرسی 1 , مونا همتی 2 , مریم عرب 3
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
3 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
کلید واژه: تناقض, عینالقضات, زبان عرفانی, پارادوکس, شطحیات,
چکیده مقاله :
شطحیات محصول نگاه تازة گویندة آن به خدا، انسان و شریعت و بازگویی تجربههای خاص روحی اوست و از آنجا که افق جدیدی در برابر خواننده متجلی میسازد، با بیان پارادوکسی همراه است و اعجاب و شگفتی را در خواننده بر میانگیزد و او را با معنایی خلاف انتظار روبهرو میسازد. از سوی دیگر، چون این معنی در یک ساختار منظم زبانی عرضه میشود، زبان شطح ارزش والایی مییابد. این پژوهش برآن است به بررسی شطحیات عینالقضات به عنوان یکی از مصادیق سطح تناقضی زبان عرفانی او بپردازد، که در آن امری متناقض با ظاهر شرع بیان میشود. توحید ابلیس، رؤیت خداوند، کفر و ایمان، فنا و بقا و... از جمله شطحیاتی هستند که قاضی پرشور همدان به سبب بیان آنها جان باخت.
Shat’hiyāt are words uttered when one is in a state of divine ecstasy; they are results of a new understanding of God, man and Islamic laws (shariyyat). Ecstatic expressions (shat’hiyāt) have a regular linguistic structure but they are paradoxical, sometimes surprising the audience unfamiliar with the terms. The present article tries to study the ecstatic expressions (shat’hiyāt) of Eyn-ol Qozāt-e Hamedānī (1098–1131), a Persian mystic. His shat’hiyāt about recognition of unity of God by Satan, vision of God, faith and unfaith, annihilation and subsistence eventually led to his execution.
کتابنامه
قرآن کریم.
آقا میرزایی، ناهید. 1379. ترجمة نهج البلاغه. تهران: بهزاد.
ابنعربی.1420. فتوحات مکیه. به تصحیح احمد شمسالدین. بیروت: دارالکتب العلمیه.
استیس، والترترانس .1361. فلسفه و عرفان. ترجمة بهاءالدین خرمشاهی. تهران: سروش.
پورنامداریان، تقی. 1380. در سایة آفتاب. تهران: سخن.
چناری، عبدالامیر. 1377. متناقضنمایی در شعر فارسی. تهران: فرزان.
روحانینژاد، حسین .1388. مواجید عرفانی. چ2.تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
روزبهان بقلی شیرازی. 1374. شرح شطحیات. به تصحیح هانری کربن. چ3. تهران: طهوری.
زمانی، کریم .1375. شرح جامع مثنوی معنوی. چ3. تهران: اطلاعات.
ستاری، جلال. 1372. مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. تهران: مرکز.
عطار نیشابوری. 1379.تذکرةالاولیاء. به تصحیح نیکلسون. تهران: اساطیر.
عینالقضات همدانی .1389. تمهیدات. به تصحیح عفیف عسیران. چ8. تهران: منوچهری.
ـــــــــــــــــــ . 1378. دفاعیات و گزیدة حقایق (ترجمه دو رسالة شکویالغریب و زبدةالحقایق). ترجمة قاسم انصاری. تهران: منوچهری.
ــــــــــــــــــ . 1377. نامهها. به تصحیح علینقی منزوی. تهران: اساطیر.
غزالی، احمد. 1376. مجموعة آثار فارسی. بهاهتمام احمد مجاهد. چ3. تهران: دانشگاه تهران.
فتحی، زهرا .1384. پژوهشی در اندیشههای عرفانی عینالقضات همدانی. چ2. تهران: ترفند.
فولادی، علیرضا .1387. زبان عرفان. قم: فراگفت.
کیایینژاد، زینالدین. 1366. سیر عرفان در اسلام. تهران: کتابفروشی اشراقی.
مستملی بخاری، ابوابراهیم اسماعیل بن محمّد .1366. شرح التعرف لمذهب التصوف. به تصحیح محمّد روشن. تهران: اساطیر.
نصر، سیدحسین .1361. سه حکیم مسلمان. ترجمة احمد آرام. چ4. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
نیکلسون، رینولد. 1358. تصوّف اسلامی و رابطة انسان و خدا. ترجمة محمدرضا شفیعیکدکنی. چ2. تهران: توس.
_||_
References
Āghā Mirzāyi, Nāhid. (2000/1379H). Translation of Nahj-ol Balāghe. Tehran: Behzād.
Attār Neishāboori. (2000/1379H). Tazkerat-ol Owlia. Ed. by Nicholson. Tehran: Asātir.
Chenāri, Abd-ol Amir. (1998/1377H). Motenāghez Namāyi dar She’r-e Fārsi. Tehran: Farzān.
Ein-ol Ghozāt Hamedāni. (2010/1389H). Tamhidāt. Ed. by Afif Asirān. 8th ed. Tehran: Manoochehri.
--------. (1998/1377H). Nāme-hā. Ed. by Alinaghi Monzavi. Tehran: Asātir.
--------. (1999/1378H). Defā’īyāt va Gozide-ye Haghayegh (Translation of the two treatises, Shekva-al Gharib va Zobdat-ol Haghāyegh). Tr. by Ghāsem Ansāri. Tehran: Manoochehri.
Fat’hi, Zahra. (2005/1384H). Pazhouhesh-i dar Andishe-hāye Erfāni-e Ein-ol Ghozāt-e Hamedāni. 2nd ed. Tehran: Tarfand.
Foolādi, Alireza. (2008/1387H). Zabān-e Erfān. Ghom: Farāgoft.
Ghazzāli, Ahmad. (1997/1376H). Majmoo’e-ye Āsār-e Farsi. With the efforts of Ahmad Mojāhed. 3rd ed. Tehran: University of Tehran Press.
Ibn Arabi. (1420 A.H.). Fotuhat-e Makkiyyehi. Ed. by Ahmad Shamsoddin. Beirut: Dār-ol Kotob-el Elmiyyeh.
Kiyāyi Nezhād, Zeinoddin. (1987/1366H). Seir-e Erfān dar Eslām. Tehran: Ketāb Forooshi-e Eshrāghi.
Mostamli Bokhari, Abu Ebrahim Esmā’eel Ibn Mohammad. (1987/1366H). Sharh-et Ta’arrof Le Maz’hab-et Tassavof. Ed. by Mohammad Roshan. Tehran: Asātir.
Nasr, Seyyed Hossein. (1982/1361H). Se Hakim-e Mosālmān. Tr. by Ahmad Ārām. 4th ed. Tehran: Sherkat-e Sahāmi-e Ketāb-hāye Jibi.
Nicholson, Reynold. (1979/1358H). Tasavvof-e Eslami va Rābete-ye Ensan va Khoda. Tr. by Mohammad Reza Shafi’ī Kadkani. 2nd ed. Tehran: Toos.
Pournāmdāriān, Taghi. (2001/1380H). Dar Sāye-ye Āftāb. Tehran: Sokhan.
Roozbahan, Boghli-e Shirāzi. (2005/1384H). Sharh-e Shat’hī’iāt. Ed. by Henry Corbin. 3rd ed. Tehran: Tahoori.
Rowhāni Nezhād, Hossein. (2009/1388H). Mavājid-e Erfāni. 2nd ed. Tehran: Pazhouheshgāh-e Farhang va Andishe-ye Eslami.
Sattāri, Jalāl. (1993/1372H). Madkhali bar Ramz shenāsi-e Erfāni. Tehran: Markaz.
Stace, Walter Terence. (1982/1361H). Erfān va Falsafeh (Mysticism and Philosophy). Tr. by Bahāoddin Khorramshāhi. Tehran: Sorush.
The Holy Quran.
Zamāni, Karim. (2006/1385H). Sharh-e Jāme-e Masnavi-e Ma’navi. 3rd ed. Tehran: Ettelā’āt