اسطورة «وحشی شریف» در ادب و اندیشة اروپا بهویژه در آثار لوکلزیو
محورهای موضوعی : اسطوره
1 - مدرس زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاداسلامی ـ واحد قم
کلید واژه: وحشی شریف, تمدن, لوکلزیو, زندگی ساده, طبیعتگرایی,
چکیده مقاله :
از آنجایی که اسطوره در ادبیات اروپا پیشینهای طولانی دارد و بخش مهمی از این ادبیات را تشکیل میدهد، میتوان با شناخت هرچه دقیقتر آن به اثرگذاریاش بر ضمیر انسانها پیبرد. اسطورة وحشی شریف(1) نیز، که با کشف قارة آمریکا در قرن شانزدهم به وجود آمد، همواره برای به چالش کشیدن دنیای غرب و جامعه به ظاهر متمدن اروپایی حضوری پررنگ داشته است. از دیرباز بسیاری از اندیشمندان بزرگ فرانسه در این باره قلمفرسایی کردند تا این که در عصر حاضر ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسندة معاصر فرانسوی و برندة جایزة نوبل ادبی سال 2008، این اسطوره را به روشنی در آثار خویش نمایان ساخت. لوکلزیو که در سالهای 1970 تا 1974 از نزدیک با سرخپوستان و در میان قبایل آنها در پاناما زندگی کرده، با روحیات این افراد بهخوبی آشناست، از این رو به انتقاد از زندگی کینهتوزانة انسانهای به اصطلاح متمدن میپردازد. مقالة پیش رو میکوشد ضمن تعریف و تحلیل پیدایش اسطورة وحشی شریف به بررسی نظریههای برخی متفکرین فرانسوی به ویژه لوکلزیو در این باره بپردازد. این جُستار، گذری است بر چگونگی زندگی وحشی شریف و نمایة مفهوم حقیقی خوشبختی در نزد او.
The myth of "Noble Savage" was shaped with the discovery and conquest of America. Although the phrase first appeared in the sixteenth century, it became identified with the idealized picture of "nature's gentleman". The term "Noble Savage" refers to the concept of the natural man, unencumbered by either civilization or religion. After a lengthy sojourn with Indians in the rain forests of Panama, Jean-Marie Gustave Le Clézio (born 13 April 1940), French author and the 2008 Nobel Prize Laureate in Literature, portrayed the Indians and criticized modernity and mechanized Western civilization. The present article, by analyzing the origin of the myth of "Noble Savage", studies the works of Le Clézio.
_||_