بررسی تحلیلی تطبیقی سیاوش، اوزیریس و آتیس
محورهای موضوعی : اسطورهمحمود رضایی دشت ارژنه 1 , پروین گلیزاده 2
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: سیاوش, خدای باروری, خدای گیاهی, اوزیریس, آتیس,
چکیده مقاله :
در داستان شفقت برانگیز و در عین حال نغز سیاوش در شاهنامه ، با اینکه تنها روساختداستان ارائه شده، اما بقایایی از اصل اسطور ة باروران ة او همچنان در شاهنامه نمایان است .سیاوش در واقع خدای نباتی و باروری ایران بوده که در پی جا به جایی و شکست اسطوره، درهیأت یک شاهزاده به حماس ة ملی ر اه یافته است . در این جستار، ضمن بررسی تحلیلی -تطبیقی سیاوش، اوزیریس و آتیس، این نتیجه به دست آمد که خدایانِ یادشده خویشکاری هایمشترکی داشته و در بسیاری از جهات همگون اند؛ به این ترتیب که هر سه خدا با طبیعت وسرسبزی آن رابطه ای مستقیم دارند، هر س ة آنها الهه ای را در کنار خود دارند که زمینه ساز مرگو رستاخیز شان (زمستان و بهار ) می شود و هر سال برای باروری و سرسبزی بیشتر طبیعت،آیین مرگ و رستاخیز هر سه خدا در موسم سال نو برگزار می شد.
Fertility is a subject that has not been noticed in the myth of Siyāvash. But we can trace it in Ferdowsi's epic, Shāhnāmeh. In fact, Siyāvash is the god of vegetation and fertility who has transformed into a prince. The present article tries to show the similarities among Siyāvash and Osiris (Egyptian god of the Afterlife, the Underworld and the Dead), and Attis, (Phrygian vegetation god) by comparing them. They have a direct relationship with the nature. Each one of them has a goddess whose function is to prepare the grounds for death and resurrection (spring and winter). There is also a special rite in each of them.
_||_