بازنمایی گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر در چارچوب نظریه مناسکگذار
محورهای موضوعی : اسطورهمسعود حسنی 1 , فرهاد درودگریان 2
1 - دانشآموخته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: عرفان, ابوسعید ابوالخیر, اسرارالتوحید, تذکرةالاولیاء, مناسکگذار,
چکیده مقاله :
پژوهشهای مناسکی، گفتمان میانرشتهای و گستردهای است که شاخههای مختلف و متنوعی از علوم انسانی را دربرمیگیرد. بر اساس نظریه مناسکگذار، ساختار نمادین این آیینهای کهن و اسطورهای در فرهنگهای مختلف، دارای الگویی مشخص است. هدف از پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ توصیفی، پاسخگویی به این پرسش است که گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر که در متنهای کهنی همچون تذکرةالاولیاء عطار و اسرارالتوحید محمّدبن منوّر بازتاب یافته است، تا چه اندازه با الگوی نظریة مناسکگذار همخوانی دارد؟ گذار عرفانی ابوسعید ابوالخیر با الگوی سه مرحلهای وَنجَنِپ (گسست، گذار، پیوند دوباره) همخوانی دارد و ساختار عرفانی سلوک وی که طی گذاری سخت و منسکگونه و بر اساس ویژگیهای اعتقادی و عملی منحصر به فردی شکل گرفته است، در نهایت به یک ضدّ ساختار در تصوف آن روزگار تبدیل میشود.
Ritual studies is an interdisciplinary area that encompasses a wide ranges of branches of humanities. According to the theory of rites of passage, the symbolic structure of ancient and mythological religions in different cultures has a specific pattern. The present study, by using an analytical-descriptive method, wants to answer the question that to what extent does the mystical passage of Abu Said Abul-Khayr, which is reflected in ancient texts such as Tazkirat al-Awliya of Attār and Asrār al-Tawhid of Mohammad ibn Monvvar, correspond to the theory of rites of passage? The mystical passage of Abu Said Abul-Khayr is consistent with the three-phase pattern (separation, transition, and reincorporation) of Arnold van Gennep. Abu Said's mystical journey (suluk) which has been formed through a difficult and ritualistic process and is based on unique doctrinal and practical characteristics, eventually becomes an anti-structure in the Sufism of that time.
اژهای، تقی و مهدی عربجعفری. 1396. «مقایسه کهنالگوهای یونگ با شیوۀ عرفانی ابوسعید». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س13. ش47. صص97ـ66.
اسنودن، روث. 1392. یونگ مفاهیم کلیدی. ترجمة افسانه شیخالاسلامزاده. چ1. تهران: عطایی.
الیاده، میرچا. 1394. آیینها و نمادهای آشناسازی، رازهای زادن و دوباره زادن. ترجمة مانی صالحی علامه، چ2. تهران: نیلوفر.
بُوی، فیونا. 1394. مقدمهای بر انسانشناسی دین. ترجمة مهرداد عربستانی. چ1. تهران: افکار.
بیاتفرد، فاطمه و فاطمه لاجوردی. 1395. «استحاله و تغییر هستیشناختی در آیینهای گذار». دوفصلنامه پژوهشنامه ادیان. س10. ش19. صص36ـ21.
پالمر، مایکل. 1388. فروید، یونگ و دین. ترجمة محمد دهگانپور و غلامرضا محمودی. چ2. تهران: رشد.
پورنامداریان، تقی. 1367. رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. چ2. تهران: علمی و فرهنگی.
حائری، محمد حسن. 1374. متون عرفانی فارسی. چ1. تهران: کتاب ماد (وابسته به نشر مرکز).
حسنی، مسعود و همکاران. 1400. «نقد اسطورهشناختی حکایت شیخ صنعان در منطقالطیر عطار نیشابوری بر مبنای نظریة مناسک گذار». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س17. ش62. صص177ـ147.
خرمشاهی، بهاءالدین. 1368. ذهن و زبان حافظچ4. تهران: البرز.
داکانی، پرویز عباس. 1380. شرح قصه غربت غربی سهروردی. چ1. تهران: تندیس بهار.
رنجبر، محمود و هدایتالله ستوده. 1395. مردمشناسی با تکیه بر فرهنگ مردم ایران. چ8. تهران: ندای آریانا.
ریویر، کلود. 1382. درآمدی بر انسانشناسی. ترجمة ناصر فکوهی، چ3. تهران: نی.
زرین کوب، عبدالحسین. 1385. از کوچه رندان (دربارهی زندگی و اندیشه حافظ). چ17. تهران: سخن.
سراجطوسی، ابونصر. 1381. اللمع فی التصوف. تصحیح رینولد آلن نیکلسون. ترجمة مهدی حجتی. چ1. تهران: اساطیر.
سرلو، خوان ادواردو. 1389. فرهنگ نمادها. ترجمة مهرانگیز اوحدی. چ1. تهران: دستان.
شعاعی، مالک، محمدرضا حسینینیا و مهری پاکزاد. 1397. «مراتب سلوک از منظر عطار و شبستری با تکیه بر منطقالطیر و گلشن راز». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س14. ش51. صص205ـ169.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. 1386. چشیدن طعم وقت (مقامات کهن و نویافتۀ بوسعید)، از میراث عرفانی ابوسعید ابوالخیر. چ3. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. 1397. مصیبتنامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. چ8. تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ . 1398. تذکرةالاولیاء. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. چ1. تهران: سخن.
فکوهی، ناصر. 1384. تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. چ3. تهران: نی.
کوپا، فاطمه. 1390. شرحی بر کشفالمحجوب هجویری. چ2. تهران: دانشگاه پیام نور.
لِویزُن، لئوناردو. 1384. میراث تصوف. ترجمة دکتر مجدالدین کیوانی چ1. تهران: مرکز.
مستملی بخاری. اسمعیل بن محمد. 1386. خلاصه شرح تعرف. تصحیح احمدعلی رجایی. چ2. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مصفا، مظاهر. 1343. تعلیم و تربیت عرفانی. ماهنامه آموزش و پرورش. ش9. صص29ـ25.
میهنی، محمّدبن منوّربن ابیسعد بن طاهربن ابیسعید. 1391. اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابیسعید. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. چ10.تهران: آگه.
نیکلسون، رینولد. 1382. تصوف اسلامی و رابطه انسان و خدا. ترجمة محمدرضا شفیعی کدکنی. چ3. تهران: سخن.
همایی، جلالالدین. 1385. مولوینامه. چ10. تهران: هما.
همیلتون، ملکم. 1387. جامعه شناسی دین. ترجمة محسن ثلاثی. چ1. تهران: ثالث.
واخ، یواخیم. 1395. جامعهشناسی دین. ترجمة جمشید آزادگان. چ7. تهران: سمت.
یونگ، کارل گوستاو. 1386. انسان و اسطورههایش. ترجمة حسن اکبریان طبری. چ2. تهران: دایره.
ــــــــــــــــــ . 1387. روح و زندگی. ترجمة لطیف صدقیانی. چ3. تهران: جامی.
ــــــــــــــــــ . 1393. انسان و سمبولهایش. ترجمة محمود سلطانیه. چ9. تهران: جامی.
English Sources
Jones, Lindsay (2005). Encyclopedia of Religion, Second Edition, U.S.A: Thomson Gale, vol.11.
Turner, Victor (1979), Frame, flow and reflection: Ritual and drama as public liminality. Japanese Journal of Religious Studies, pp. 465- 499.
Forth, Gregory (2018) Rites of Passage, The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by HilaryCallan. 2018 John Wiley & Sons, Ltd. Published 2018 by John Wiley & Sons
_||_Attār Neyšābūrī, Farido al-ddīn Mohammad. (2019/1397SH). Mosībat-nāme. Edition by Mohammad-rezā Šafī'ī Kadkanī. 8th ed. Tehrān: Soxan.
Attār Neyšābūrī, Farido al-ddīn Mohammad. (2020/1398SH). Tazkerato al-'owlīyā. 1st ed. Tehrān: Soxan.
Bayāt-fard, Fāteme and Lājvardy, Fāteme. (2017/1395SH). "Estehāle va Taqyīre Hastī Šenāxtī dar Āyīnhā-ye Gozār". Two Quarterly Journal of Religion Research. 10th Year. No. 19. Pp. 21-36.
Bowie, Fiona. (2016/1394SH). Moqadameh-ī bar Ensān-šenāsī-ye Dīn (The anthropology of religion: an introduction). Tr. by Mehr-dād Arabestānī. 1st ed. Tehrān: Afkār.
Cirlot, Juan Eduardo. (2011/1389SH). Farhange Namādhā (A dictionary of symbols). Tr. by Mehr-angīz Owhadī. 1st ed. Tehrān: Dastān.
Dākānī, Parvīz-abbās. (2002/1380SH). Šārhe Qesse-ye Qorbate Qarbī-ye Sohrevardī. 1st ed. Tehrān: Tandīs Bahār.
Eliade, Mircea. (2016/1394H). Āyīnhā va Namādhā-ye Āšenā-sāzī, Rāzhā-ye Zādan va Dobāreh Zādan (Rites and symbols of initiation the miste ries of Birth and Rebirth). Tr. by Mānī Sālehī Allāmeh. Tehrān: Nīlūfar.
Ežeh-ī, Taqī and Mahdī Arab-ja’farī. (2018/1396SH). "Moqāyeseh-ye Kohan Olgūha-ye Jung bā Šīveh-ye Erfānī-ye Abū Sa’īd". Quarterly Journal of Mytho- Mystic Literature. Islamic Azad University- South Tehran Branch. 13thYear. No. 47. Pp. 66-97.
Fokūhī, Nāser. (2006/1384SH). Tārīxe Andiše va Nazarīyehā-ye Ensān-šenāsī. 3rd ed. Tehrān: Ney.
Hā'erī, Mohammad Hasan. (1996/1374SH). Motūne Erfānī-ye Fārsī. 1st ed. Tehrān: Ketābe Mād.
Hamilton, Malcolm. (2009/1387SH). Jāme'e-šenāsī-ye Dīn. Tr. by Mohsen Salāsī. 1st ed. Tehrān: Sāles.
Hasanī, Mas'ūd and Others. (2022/1400SH). Naqde Ostūre-šenāxtī-ye Šeyx San'ān dar Manteqo al-teyre Attāre Neyšābūrī bar Mabnā-ye Manāseke Gozār (The Story of Šeix Sanān in Mantiq-ut-Tayr of Attār: A Mythical Criticism Based on the Theory of Rite of Passage). Quarterly Journal of Mytho- Mystic Literature. Islamic Azad University- South Tehran Branch. 17th Year. No. 62. Pp. 147-177.
Homāyī Jalālo al-ddīn. (2007/1385SH). Mowlavī Nāmeh. 10th ed. Tehrān: Homā.
Jung, Carl Gustav. (2008/1386SH). Ensān va Ostūrehā-yaš (Modern Man and His Myths). Tr. by Hasan Akbarīyān Tabarī. 2nd ed. Tehrān: Dāyereh.
Jung, Carl Gustav. (2009/1387SH). Rūh va Zendegī (L'ame et la vie). Tr. by Latīf Sedqīyānī. 3rd ed. Tehrān: Jāmī.
Jung, Carl Gustav. (2015/1393SH). Ensān va Sambolhā-yaš (Man and his symbols). Tr. by Mahmūd Soltānī-ye. 9th ed. Tehrān: Jāmī.
Kūpā, Fātemeh. (2012/1390SH). Šarhī bar Kašfo al-mahjūbe Hojvīrī. 2nd ed. Tehrān: Payam Noor University.
Lewisohn, Leonard. (2004/1384SH). Mīrāse Tasavvof (Sufism heritage). Tr. by Majdo al-ddīne Keyvānī. 1st ed. Tehrān: Markaz.
Mīhanī, Mohammad Ebne Monavvar Ebne Abī Sa'd Ebne Tāher Ebne Abī Sa'īd. (2013/1391SH). Āsrāro al-towhīd fī Maqāmāto al-šeyx Abī Sa’īd. Introduction, Edition and Comments by Mohammad-rezā Šafī'ī Kadkanī. 10th ed. Tehrān: Āgāh.
Mosafā, Mazāher. (1965/1343SH). Ta'līm va Tarbīyate Erfānī. Education Monthly. No. 9. Pp. 25-29.
Mostamalī Boxārī, Esmā'īl Ebne Mohammad. (2008/1386SH). Xolāse Šarhe Ta'arrof. Edition by Dr Ahmad-alī Rajāyī. 2nd ed. Tehrān: Pažūheš-gāhe Olūme Ensānī va Motāle'āte Farhangī.
Nicholson, Reynold Alleyne. (2004/1382SH). Tasavvofe Eslāmī va Rābete-ye Ensān va Xodā (The Idea of personality in sufism). Tr. by Mohammad-rezā Šafī’ī Kadkanī. 3rd ed. Tehrān: Soxan.
Palmer, Michael. (2010/1388SH). Freud, Jung va Dīn (Freud and Jung on religion). Tr. by Mohammad Deh-qān-pūr and Qolām-rezā Mahmūdī. 2nd ed. Tehrān: Rošd.
Pūr-nāmdārīyān, Taqī. (1367/1989H). Ramz va Dāstān-hā-ye Ramzī dar Adabe Fārsī. 2nd ed. Tehrān: Elmī va Farhangī.
Ranjbar Mahmūd and Sotūdeh Hedāyato al-llāh. (2017/1395SH). Mardom-šenāsī bā Tekye bar Farhange Mardome Īrān (Anthropology emphasized on culture of Iran's people). 8th ed. Tehrān: Nedā-ye Ārīyānā.
Riviere, claude. (2004/1382SH). Dar-āmadī bar Ensān-šenāsī (International a l'anthropologie). Tr. by Fokūhī, Nāser. 3rd ed. Tehrān: Ney.
Šafī'ī Kadkanī, Mohammad-rezā. (2008/1386SH). Češīdane Ta’me Vaqt (Maqāmāte Kohan va No-yafte-ye Bū-sa'īd), az Mīrāse Erfānī-ye Abū-sa’īd abo al-xeyr. 3rd ed. Tehrān: Soxan.
Sarāj Tūsī, Abū Naṣṛ. (2003/1381SH). al-loma fī al-tasavvof. Edition By Reynold Alleyne Nicholson. Tr. by Mahdī Hojjatī. 1st ed. Tehrān: Asātīr.
Snowden, Ruth. (2014/1392SH). Jung Mafāhīme Kelīdī (Jung: the key ideas). Tr. by Afsāne Šeyxo al-eslām-zādeh. 1st ed. Tehrān: Atāyī.
Šo'ā'ī, Mālek and Mohammad-rezā Hoseynī-nīyā & Mehrī Pākzād. (2019/1397SH). "Marātebe Solūk az Manzare Attār va Šabestary bā Tekye bar Manteqo al-teyr va Golšane Rāz" (he Stages of Suluk from the Perspectives of Attar and Shabestari; Based on Manṭiq uṭ-Ṭayr and Gulshan-i Raz). Quarterly Journal of Mytho- Mystic Literature. Islamic Azad University- South Tehran Branch. 14th Year. No. 51. Pp. 169-205.
Wach, Joachim. (2017/1395SH). Jāme'e-šenāsī-ye Dīn (Sociology of religion). Tr. by Jamšīd Āzādegān. Tehrān: Samt.
Xorram-Šāhī, Bahā'o al-ddīn. (1990/1368SH). Zehn va Zabāne Hāfez. 4th ed. Tehrān: Alborz.
Zarrīn-kūb, Abdo al-hoseyn. (2007/1385SH). az Kūče-ye Rendān (Darbāre-ye Zendegī va Andīše-ye Hāfez). 17th ed. Tehrān: Soxan.