توسعه الگوی نگرش و قصد پذیرش تأمین مالی اسلامی در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : حکمرانی اسلامیمحمدرضا رادفر 1 , منصوره علیقلی 2
1 - گروه مدیریت مالی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هنجارهای ذهنی, نگرش, تأمین مالی اسلامی, التزام به مذهب,
چکیده مقاله :
مالی اسلامی شامل تمامی عملیات، خدمات و معاملاتی میشود که در بازارهای مالی رخ داده و با اصول، ضوابط و قوانین اسلام و شرع مقدس مطابقت و همخوانی داشته باشد. این مطالعه با هدف توسعه عوامل تعیین کننده نگرش و قصد پذیرش تأمین مالی اسلامی در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. روش پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر روش انجام کار، توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سرمایهگذاران فعال در بازار سرمایه و آشنا به ابزارهای نوین تأمین مالی اسلامی به ویژه مدیران و معاملهگران شرکتهای بورسی است. برای جامعه نامحدود مذکور، نمونهای به حجم 384 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید و نتایج نشان میدهد که همه عوامل تعیینکننده نگرش شامل دانش و آگاهی، التزام به مذهب، مزایای هزینه، حمایت کسب و کار و شهرت معنادار بوده و ارتباط میان نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده با قصد پذیرش تأمین مالی اسلامی تأیید شده است.
Islamic finance includes all operations, services, as well as transactions that take place in the financial markets and are in accordance with the principles, rules and laws of Islam and the Holy Sharia. This study aimed to develop Determinants of Attitude and Intention towards Islamic Financing Adoption in Tehran Stock Exchange. The research was applied based on the purpose and descriptive-survey in terms of method of work. The statistical population of the present study includes investors active in the capital market and familiar with new Islamic financing instruments, especially managers and traders of stock exchange companies. For the mentioned unlimited community, a sample of 384 people was selected by available sampling method and a questionnaire was used to collect research data. After confirming the validity and reliability, the questionnaire was distributed and collected among the statistical population and the obtained data were tested. The results reveal that all determinants of attitude include Knowledge and Awareness, Religion obligation, Cost benefits, Business support & Reputation are significant and the relationship between Attitude, Subjective norms & Perceived Behavioral Control with Intention to adopt Islamic financing was confirmed.
_||_