بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر علی تقی پورظهیر 1 * , دکتر رمضان جهانیان 2 *
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه:
2 - ندارد
کلید واژه: توانمندسازی, رویکرد ارتباطی, رویکرد انگیزشی, رویکرد شناختی, تفویض اختیار, انگیزش خودکارآمدی و چارچوب,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه ی چارچوب مناسب، برای مدیران مدارس کشورانجام پذیرفته است . بررسی ادبیات تحقیق در جهان، نشان می دهد که توانمندسازی منابع انسانی در سه رویکرد ارتباطی،انگیزشی و شناختی مورد مطالعه قرار گرفته است . بر همین اساس جهت دست یابی به هدف فوق، پژوهشی طی دو مرحله بهروش پیمایشی در سطح ملی اجرا گردید . در مرحله ی نخست ، 1088 نفر از مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و رؤسای ومعاونان آموزش عمومی ادرات آموزش و پرورش کشور، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای،انتخاب و نسبت به تکمیل پرسشنامه ی شماره یک(باپایایی 0.95)اقدام نمودند . نتایج به دست آمده نشان می دهد که ابعادتوانمندسازی مدیران آموزشی در 13 بعد و 61 مؤلفه تقسیم شده و میانگین بار عاملی آنها0.67می باشد . در مرحله ی دومچارچوب پیشنهادی توانمندسازی مدیران مدارس یعنی پرسشنامه ی شماره ی دو(باپایایی 0.97)توسط 152 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه ی ستادی وزارت آموزش و پرورش به روش مبتنی بر هدف انتخاب و نسبت به تعیین درجه یتناسب چارچوب اقدام نمودند . نتایج به دست آمده نشان می دهد که 93 درصد کارشناسان و متخصصان حوزه ی ستادیوزارت آموزش و پرورش، چارچوب پیشنهادی این تحقیق جهت توانمندسازی م دیران مدارس کشور را کاملاً مناسب و مناسبتشخیص دادند و میانگین بار عاملی چارچوب 0.71می باشد . همچنین با اطمینان0.99میزان ضریب همبستگی بین مؤلفه های هر بخش چارچوب معنادار است . بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده و تأیید آن توسط تحقیقات قبلی ونظریه های موجود، می توان نتیجه گرفت که چارچوب ارائه شده از یک پشتوانه ی نظری و تجربی و اعتبار کافی برخوردار استو اجرای آن، جهت توانمندسازی مدیران عملیاتی به مدیران عالی و میانی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد م یگردد.
This study with the aim of determining the aspects of empowering the educational managers, in orderto provide them with a suitable framework. The review of literature shows that empowering the humanresources has been studied from three approaches: relational, motivational and cognitive. In order toachieve the abovementioned goals, this research with a national scale is done in two-phases survey; inthe first stage, 1088 managers of primary and secondary schools as well as the heads and publiceducation deputies in the Ministry of Education were selected, based on Morgan’s table of samplesizes. They were sampled by means of the random stratification method and they were asked tocomplete the questionnaire one (with the validity of 0.95). The results demonstrate that theempowerment framework can be divided into 13 aspects and 61 factors, whereas their average factorloading is 0.675. In the second stage of the study, that is the questionnaire two (with the validity of0.97), 152 experts and specialists in the Ministry of Education were selected in line with the goal ofthe study and they were asked to judge the degree of efficiency of the framework. The results showthat 93.43 per cent of the experts and specialists in the Ministry of Education considered the proposedframework as perfectly appropriate, while the average factor loading of the framework was 0.709 andthe correlation coefficient of the factors in every section of the framework was 0.99 percentsignificant. Consequently, based on the obtained results in this study, other researchers’ works, andavailable theories, the framework enjoys adequate theoretical and experimental supports and itsadministration for empowering the operational managers is strongly suggested to the high andintermediary managers in the Ministry of Education in Iran.