بررسی تأثیر کیفیت و کمیت آموزش های رسمی بر رشد اقتصادی کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در حال حاضر هیچ کشور توسعه یافته ای را نمی توان یافت که از لحاظ پایه های آموزشی، سست و متزلزل و با کم همیت انگاشتن سرمایه های انسانی جامعه، بتواند مدت زمان نسبتاً زیادی رشد اقتصادی مستمر و پایدار را تجربه نماید. با مروری بر ادبیات مربوط به نقش آموزش در شرد اقتصادی مشاهده می شود که اقتصاددانان با استفاده از روش ها و مدل های مختلف و به طور عمده با استفاده از اطلاعات و داده های سری زمانی و ای طولی- مقطعی، سعی نموده اند که به بررسی تأثیر آموزش بر رشد اقتصادی کشورها بپردازند. در این مطالعه فرض بر این است که نتایج ناشی از آموزش های رسمی به صورت مهارت های اضافی در افراد آموزش دیده، موجبات افزایش ظرفیت تولیدی و در نهایت تسریع در روند رشد اقتصادی کشور را به وجود آورد. بنابراین عامل آموزش را به عنوان یکی از شاخص های عمدۀ سرمایه انسانی در کنار سایر نهاده های تولیدی قرار داده و با محاسبه شاخص های متعدد کیفی و کمی آموزش های رسمی در مقاطع زمنی مختلف و با استفاده از داده های آماری طولی- مقطعی (Cross-Section) به ارزیابی نحوۀ تأثیر این شاخص ها بر رشد اقتصادی طی دوره مورد بررسی پرداخته ایم.